Jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag skulle kunna renovera våran mikroskopiska gäst wc så att den känns en aning fräschare.

Den är ca 1,3x1,1 m2

Det jag funderat på i nuläget är:
Byta ut handfatet till ett som är mer kompakt samt byte av spegelskåp och belysning

Byta ut toaletten mot en vägghängd toalett, den befintliga toaletten står mot en murstock så jag misstänker att den fortfarande kommer att ta upp ungefär lika stor plats. Men jag får en hylla att ställa lite grejjer på samt att det underlättar städningen lite.

Jag skulle även vilja ta bort elementet och lägga in golvvärme. Går det då att bara koppla på de befintliga rören i golvet till golvvärmen på något sätt ?

Kan jag dölja rör och slangar till tvättstället på något smart sätt om jag ändå ska göra om ?

Jag har ju även en manuell luftventil i murstocken som det skulle vara trevligt att montera någon form av fläkt i.

Någon som har tips och åsikter om detta ?

• Liten gästtoalett med grön tapet, spegelskåp, handfat, toalettstol, och element. Diskuteras för renovering och förbättring av utrymme och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under ett handfat i en liten gästtoalett, synliga rördragningar mot en gul tapet, med ett golv i ljus plastmatta.
    Skapa konto
  • Bild av hörnet i en gäst-wc med en golvstående toalett, synliga rör och ett äldre linoleumgolv framför en mönstrad vägg.
    Skapa konto
BirgitS
Det skulle väl kännas betydligt fräschare med annan färg på väggarna.

Men mycket av det som du skriver om, som golvvärme och vägghängd toalett med dold cistern, innebär att om du vill ha toaletten försäkrad mot vattenskador behöver du följa dagens branschregler från de här organisationerna:
BKR för klinker på golvet och kakel på väggarna
GVK för våtrumsmatta på golvet och väggarna
Säker vatten för vatten och avlopp

En bra början är då att ögna igenom branschreglerna och de dokument som det hänvisas till i dem.

Vattentemperaturen till ett element kan vara 50 grader och så varmt vill du ju inte att golvet ska bli så det behövs en shunt som blandar in kallvatten innan vattnet går ut i golvet.

• Gilla
klosp11
  • Laddar…
Satsuki
Vi gjorde nyss om vår lilla (1x2 m) gästtoalett.
Före och efter…
Gästtoalett i vitt och trä, med toalett och handfat, blå handduk och väggdekoration. Nyrenoverad, liten storlek 1x2 m.
Skapa konto
Nyrenoverad modern gästtoalett med mörka väggar, hängande toalett, handfat, guldkran och upplyst spegel.
Skapa konto

Kanske lite inspiration?
Tillägg; är det bara toalett ska man ha fuktspärr på golv och 5cm upp på vägg, det räcker enl alla riktlinjer 👍

Redigerat:
  • Gilla
Bussig och 9 till
  • Laddar…
Vi gjorde också nyss en enkel renovering av toaletten i källaren. Ny färg på väggar och snickerier samt klinkers på golvet.

• Enkel källartoalett efter renovering med ny färg på väggar, toalettstol, handfat, spegel och grön matta på klinkergolv.
    Skapa konto
  • Nyrenoverad källartoalett med grå klinkergolv, ny färg på väggar, handfat, toalettstol, och hylla bredvid fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
nameloser och 3 till
  • Laddar…
Vi gjorde om vår lilla o enda toa för några år sedan.. tapet o målade väggar, klinkers o "kromat" tak. Blev bla dold förvaring ovan toan. Och självklart en kristallkrona 😀
Toalett med svart och färgglad mönstrad tapet, svart klinkergolv och dold förvaring ovanför toaletten.
Skapa konto

Svart badrumsmöbel med tvättställ, färgglatt kakel och blommig tapet.
Skapa konto
Liten toalett med svart inredning, färgglada kakelplattor och blommig tapet. Öppen skåpvisning med dolda hyllor ovanför toalettstolen.
Skapa konto
Badrum med mönstrade tapeter, klinkergolv, och förvaring ovanför toaletten. Svart handfat med spegel.
Skapa konto
Svart kristallkrona i ett badrum med mönstrad tapet och röd vägg, spegel med inbyggd belysning syns delvis.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
EvertL och 11 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Vi gjorde nyss om vår lilla (1x2 m) gästtoalett.
Före och efter…
[bild][bild]
Kanske lite inspiration?
Tillägg; är det bara toalett ska man ha fuktspärr på golv och 5cm upp på vägg, det räcker enl alla riktlinjer 👍
Vad kostade den där renoveringen? Är det någon värme i det rummet?

M
Mazen Mazen skrev:
Vi gjorde om vår lilla o enda toa för några år sedan.. tapet o målade väggar, klinkers o "kromat" tak. Blev bla dold förvaring ovan toan. Och självklart en kristallkrona 😀
[bild]
[bild][bild][bild][bild]
Snyggt det blev! Kul med lite färg också!

Vi svenskar är lite för förtjusta i färgen grå, men i gäst-toan tycker jag man definitivt borde ta ut svängarna lite.

Satsuki
C Chandler skrev:
Vad kostade den där renoveringen? Är det någon värme i det rummet?
Ja, elektrisk golvvärme eftersom vi har platta på mark och toaletten ligger på bottenvåning.
Ombyggnaden innebar att vi drog om allt vatten fr VVB till både toalett och badrum, samt all el till toaletten, dessutom sarg till golvet som sågades manuellt i granitkeramik, så strax under 50 för hantverkare.

M Markus__ skrev:
Snyggt det blev! Kul med lite färg också!

Vi svenskar är lite för förtjusta i färgen grå, men i gäst-toan tycker jag man definitivt borde ta ut svängarna lite.
Tack, absolut. Hade detta nu inte varit vår enda WC utan en gästtoalett hade vi nog gått mer bananas 😀

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jag tror du skulle vunnit mycket bara genom att plocka bort tavlan, snyggare tvål, en ny enkel spegel istället för den nuvarande samt det viktigaste, satt i ny belysning. Den lampan gör tyvärr väldigt mycket för intrycket på ett negativt sätt.

Sen saker vi inte ser men som är viktigt för upplevelsen är doften när man kommer in.

Det där är ingen omöjlighet att fixa till lätt!

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
När det gäller ventilationen så kan du sätta en Fresh fläkt. Ställ den så den går på ”tomgång” 24/7 och ökar vid en viss fuktprocent. Då har du kontinuerlig ventilation. Har haft flera själv och det funkar kanon. Kolla bara att dörren släpper igenom luft (upptill el. nertill) när den är stängd.

Satsuki Satsuki skrev:
Ja, elektrisk golvvärme eftersom vi har platta på mark och toaletten ligger på bottenvåning.
Ombyggnaden innebar att vi drog om allt vatten fr VVB till både toalett och badrum, samt all el till toaletten, dessutom sarg till golvet som sågades manuellt i granitkeramik, så strax under 50 för hantverkare.
Det var billigt! Var det efter 30% rot? Och allt material tillkommer?

Så här gjorde vi 130x240 liten toalett enkelt men funkar bra.

• Liten toalett med handfat, spegel, toalettstol och handdukar i ett kompakt utrymme.
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Satsuki
C Chandler skrev:
Det var billigt! Var det efter 30% rot? Och allt material tillkommer?
Ja efter rot. Och allt material tillkommer (dvs detta var endast arbetskostnad för el/vvs/kakel etc.)
Vi rev själv ut den gamla inredningen, och rev ner två väggar. Det sparade lite tid och kostnad, plus att det är ganska kul att riva :)

• Gilla
Chandler
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.