Härligt läge. När jag hade haft uppbilat för nya avloppsrör några veckor så gick jag bredbent i källaren ett långt tag efter att jag gjutit igen allt. Vanans makt.

Det har gått lite trögt på sistone. Det har varit kalas. Sen blev barnen sjuka och därefter vi.

Men det har blivit en del putsande senaste veckorna, både väggar och tak. Även murat upp väggen till blivande toaletten i helgen.

En oputsad murvägg till en blivande toalett i ett renoveringsprojekt, omgiven av verktyg och elektriska kablar i ett rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag få fatt på en elektriker. Sen blir det att fortsätta putsandet.

• Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Hur går det med denna renovering? Planerar en liknande i vårt hus från 1921. Vore kul att se hur det har gått!

Raggarbygge Raggarbygge skrev:
Hur går det med denna renovering? Planerar en liknande i vårt hus från 1921. Vore kul att se hur det har gått!
Det går framåt. Mycket har hänt sen jag uppdaterade senast. Samtidigt med två små barn på förskola har hela familjen varit otroligt mycket sjuka detta året. Har inte hunnit med att uppdatera tråden men tänkte göra det i efterhand när jag får dötid på jobbet vilket brukar inträffa för eller senare, men mycket tid har också gått till att hitta lösningar på problem eller läsa om hur man gör olika saker/moment.

Något särskilt du undrar?

Ska försöka uppdatera ordentligt inom det närmsta.

Sitter i samma båt. Förstår helt! Jag har precis rivit innerväggar som man isolerat men med träreglar. Besiktningsmannen fick fuktindikation där när vi köpte och nu ska jag bygga upp dom igen med plåtreglar är tanken. Källaren har inte varit bebodd innan så det är 1000 saker att tänka på som isolering utanpå eller invändigt. Dränera eller inte dränera, dra ny el och flytta på vattenberedaren till annat rum etc etc. Jag börjar från scratch nu helt enkelt med en tom källare utan isolering eller synlig fukt. Så om du har tips så tas dom gärna emot!

Det jag egentligen undrade över var mest före-efter bilder 😅

Sitter i samma båt. Förstår helt! Jag har precis rivit innerväggar som man isolerat men med träreglar. Besiktningsmannen fick fuktindikation där när vi köpte och nu ska jag bygga upp dom igen med plåtreglar är tanken. Källaren har inte varit bebodd innan så det är 1000 saker att tänka på som isolering utanpå eller invändigt. Dränera eller inte dränera, dra ny el och flytta på vattenberedaren till annat rum etc etc. Jag börjar från scratch nu helt enkelt med en tom källare utan isolering eller synlig fukt. Så om du har tips så tas dom gärna emot!

Det jag egentligen undrade över var mest före-efter bilder 😅
Tidigare ägare har dränerat vårt hus, annars hade jag börjat i den änden. Lätt att det blir mycket ogjort arbete annars. Samtidigt beror det väl på om där är tecken på behov av dränering. Isoleringen ska du ha på utsidan av källaren i samband med att du dränerar.

Sedan är det ju stammarna. Jag hade rörläggare som bytte servisledning för vatten från tomtgräns och in till vattenmätaren och sen genom hela källaren då det var gamla ledningar i hela källaren. Avloppet har jag gjort likadant med men det gjorde jag själv.

Jag har inte ens vågat mig på plåtreglar, är egentligen kartongen på gipset jag är orolig över, utan jag har murat nya innerväggar med 7cm tjock leca som jag sedan putsat.

• Gilla
Raggarbygge
  • Laddar…
Så här ser det ut inne på toaletten nu. I tidigare inlägg döljer den sig bakom den uppmurade lecaväggen

Vit toalettstol i ett litet badrum med vita väggar och kakelplattor. Golvet är grått.
Skapa konto

Här har jag dragit nytt avlopp. Gjutit nytt golv. Putsat om väggar och tak. Målat, kakel och klinker. Elektriker har dragit ny el. Imorgon ska jag montera tvättstället, sedan kommer rörläggare och kopplar in det.

Så här ser det ut i tvättstugan.
Källare med grått kakelgolv, grönt fuktspärr på en vägg, fönster och elektriska ledningar.
Skapa konto

I hörnet ska där vara dusch, det är nästan färdigkaklat med samma plattor som golvet men hade ingen aktuell bild. Sen förra uppdateringen har här; dragits ny el, putsat om alla väggarna och lagat taket. Flytspacklat, klinker och målat. Här återstår att göra klart duschen, skåpstommar till höger i bild för vask och tvättmaskin och torktumlare. Kakel ovanför blivande bänkskiva. Sedan ska dörrar och fönster renoveras generellt i källaren, planerar även att bygga nya innerfönster då de befintliga är groteskt fula. I samband med att rörläggaren kommer nu i dagarna ska elementen sättas tillbaka i tvättstugan som jag målat men rören ska dras om.

När rörläggaren varit här kan även elektrikern göra ett återbesök för att koppla in det mesta + flytta/dra om lite kablar i nästa rum som jag inte påbörjat än. Där är några kopplingsdosor precis där jag ska resa en vägg. Det ska bli matkällare och även den kommer jag mura med leca och putsa.

Det fjärde rummet i källaren hade jag inte tänkt ge mig på ursprungligen då det är min snickeboa. Men det lutar åt att jag går över den också. Jag tror jag utan problem har ett år till i källaren. Jag började 20 december 2024.

• Gilla
  • Älska
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Liten uppdatering

Toaletten nästan färdig. Saknas krokar, ventilgaller, lister och målning av dörr och karm.
IMG_6475.jpeg
Skapa konto

Väggplattorna klara i duschen.
IMG_6476.jpeg
Skapa konto

Duschdörrar monterade
IMG_6491.jpeg
Skapa konto

Saknas nu montering och inkoppling av duschblandare, stommar och bänkskiva med vask. Även tänkt bygga nya innerfönster till hela källaren. Även i tvättstugan ska det sättas lister och dörren ska målas.
Håller på att övertala frugan om att vi ska ha en handdukstork också.

I rummet utanför tvättstugan där jag reste väggen för att bygga toaletten har jag byggt ett litet rum till. Till viss del för att dölja en avloppsstam och inkommande el.
Lite mätande:
IMG_6441.jpeg
Skapa konto

Nu återstår putsning och målning. Tänkt som en liten matkällare.
IMG_6492.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Sjukt snyggt! Hoppas du är ok med copy paste ;)

Fråga: Hur gick du tillväga för att få rough finish väggar och tak på toaletten? Har själv precis satt upp två väggar (gips) som jag vill ha samma finish på så de matchar de andra betongväggarna.

Sjukt snyggt! Hoppas du är ok med copy paste ;)

Fråga: Hur gick du tillväga för att få rough finish väggar och tak på toaletten? Har själv precis satt upp två väggar (gips) som jag vill ha samma finish på så de matchar de andra betongväggarna.
Tack,

Ja jag har också resonerat så, att jag vill ha samma finish på nya och gamla väggar, av den anledningen valde jag leca-block som jag putsat. Väggen till höger på toaletten har jag rest, och den syns högre upp i tråden. De andra väggarna är gamla tegelväggar, men allt är omputsat. Jag har putsat med kalkbruk men du kan säkert få samma finish med vanligt putsbruk också. Taket har jag putsat på samma sätt.

Gips tror jag är svårt att putsa på med undantag för gipsputs men det tror jag ger en annan finish. Det finns ju sandfärg/strukturfärg som ger en yta som påminner om puts, vi har det på andra ställen i huset och jag tycker det blir rätt snyggt, inte exakt samma, men snarlikt. annars går det ju att putsa på OSB istället för gips.

• Gilla
  • Älska
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J
Vilket superfint resultat du fått
C Chokladmonster skrev:
Det ser ut att vara mycket, men tro mig, det är bara en liten del av källaren, och det är inte lättgrävt, Tanken har slagit mig men jag lade ner den idén rätt snabbt när jag insåg hur många decimeter jag hade varit tvungen att gräva på djupet för att det skulle ge någon effekt.
Jag skjuter källarrenovering framför mig och funderar åxå på hur man ska se på att gräva ut mycket eller litet. Hur stor skillnad isolering gör i praktiken. Jag ska följa tråden och du får gärna uppdatera hur det går, då jag tror att jag kommer ha en liknande ambitionsnivå när jag väl kommer igång. Jag är betydligt äldre än dig, då jag skulle vara över 100 om jag bodde 50 år till, men 30-40 år kan det väl bli om man bor kvar till träfracken... Så bra att tänka sig att göra på ett hyfsat beständigt sätt...

J JohanLun skrev:
Vilket superfint resultat du fått

Jag skjuter källarrenovering framför mig och funderar åxå på hur man ska se på att gräva ut mycket eller litet. Hur stor skillnad isolering gör i praktiken. Jag ska följa tråden och du får gärna uppdatera hur det går, då jag tror att jag kommer ha en liknande ambitionsnivå när jag väl kommer igång. Jag är betydligt äldre än dig, då jag skulle vara över 100 om jag bodde 50 år till, men 30-40 år kan det väl bli om man bor kvar till träfracken... Så bra att tänka sig att göra på ett hyfsat beständigt sätt...
Tack. Planerar du för golvvärme så har väl isoleringen stor betydelse kontra att inte ha isolering alls. Personligen hade jag inte velat tappa takhöjd pga golvvärme, och då är det bara att gräva som återstår alternativt acceptera annan uppvärmning. Själv tycker jag det blev orimligt mycket jobb att gräva ut och är nöjd med mitt beslut att ha vattenburna radiatorer för uppvärmning. Så var det innan också, men har fått dra om rören och bytt en radiator.

• Gilla
Raggarbygge och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.