Jag har fått tag på en gammal såg av märket Inca Major, som jag håller på att renovera.
Är det någon som har tips om bra sågklingor till denna typen av såg?
Den klingan som sitter på är så stor att den sticker upp ca 30mm när bordet är i
topp läge.
Är det någon som har tips om bra sågklingor till denna typen av såg?
Den klingan som sitter på är så stor att den sticker upp ca 30mm när bordet är i
topp läge.
Trevligt projekt!
Axeln är som sagt 20mm, max klingdiameter tror jag är 250mm men man behöver som sagt mindre diameter för att få klingan nära/under bordet. Mitt tips är att köpa en distansring (de hittar du här: http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/189058/reduktionshylsa-till-cirkelsagklingor/) och sen satsa på klingor med 30mm hål, där har du mest att välja på. Se till att skaffa minst 2 klingor, en för klyvning och en för kap/gering.
Angående användning hade jag skiftat över klyvanhållet till höger sida om klingan, vilket är standard för bordsågar. Men å andra sidan så funkar det med anhållet till vänster också, det är kanske mest en vanesak. Flyttar du över klyvanhållet så brukar det också vara smidigt att flytta över det utskjutbara alubordet, vilket ger dig större klyvbredd.
Som du säkert har märkt lutar man bordet för att göra lutande snitt (inte gerade snitt) på denna såg. Det är ingen särskitl bra konstruktion, som lätt bädda för olyckor. Jag rekommenderar dig därför att inte såga lutande snitt.
Axeln är som sagt 20mm, max klingdiameter tror jag är 250mm men man behöver som sagt mindre diameter för att få klingan nära/under bordet. Mitt tips är att köpa en distansring (de hittar du här: http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/189058/reduktionshylsa-till-cirkelsagklingor/) och sen satsa på klingor med 30mm hål, där har du mest att välja på. Se till att skaffa minst 2 klingor, en för klyvning och en för kap/gering.
Angående användning hade jag skiftat över klyvanhållet till höger sida om klingan, vilket är standard för bordsågar. Men å andra sidan så funkar det med anhållet till vänster också, det är kanske mest en vanesak. Flyttar du över klyvanhållet så brukar det också vara smidigt att flytta över det utskjutbara alubordet, vilket ger dig större klyvbredd.
Som du säkert har märkt lutar man bordet för att göra lutande snitt (inte gerade snitt) på denna såg. Det är ingen särskitl bra konstruktion, som lätt bädda för olyckor. Jag rekommenderar dig därför att inte såga lutande snitt.
Tackar, det känns som att en distansring är det bästa alternativet, sen får man nog satsa på en klinga som är lite mindre så att den går närmare bordet. Har sett att man måste luta hela bordet, ska passa mig för detta.
Jag tycker att det är ganska ofta man vill göra vinklade klyvsnitt ned bordssågen, så jag skulle föreslå att du tänker ut ett sätt att göra det säkert. Om man lutar bordet så att man får anhållet i "nedförsbacken", så ser jag inget stort säkerhetsproblem med det. Jag kanske inte skulle rekommendera metoden för att klyva stora arbetsstycken på mitten, i stora vinklar. Då kan det nog bli problem. Om man exempelvis skall klyva den sista golvbrädan man skall lägga in i, ex. 20 grader, bör det vara säkert.
Sågen skall förses med klyvkniv på något sätt. Annars kan det bli farligt oavsett hur man gör.
Sågen skall förses med klyvkniv på något sätt. Annars kan det bli farligt oavsett hur man gör.
Har använt Majoren en hel del. Lät (precis som Mattias och Daniel sagt) bli att vinkla bordet mest för att man klarar sig utan det. Dessutom räcker det att ställa in klingan i 90 grader en gång då 
Klyvkniv ska du givetvis ha, jag tillverkade en själv till min Major. Använde 2,5mm rostfri plåt eftersom det fanns hemma. Körde då med 3,2mm breda klingor. Majoren har bra injustering av klyvkniven. Hade ingen originalkniv så jag gjorde en skiss på papper, testade den och skar sedan ut en ny med vinkelslipen. Inga svårigheter.
På min maskin var jag även tvungen att byta ett av lagrena till spindeln. De är av standarddimension men man måste vara försiktig (antar jag) när man tar ut dem eftersom de är pressade i aluminiumhuset. Risken är nog annars att man spräcker huset.
För övrigt en mycket trevlig såg.
Klyvkniv ska du givetvis ha, jag tillverkade en själv till min Major. Använde 2,5mm rostfri plåt eftersom det fanns hemma. Körde då med 3,2mm breda klingor. Majoren har bra injustering av klyvkniven. Hade ingen originalkniv så jag gjorde en skiss på papper, testade den och skar sedan ut en ny med vinkelslipen. Inga svårigheter.
På min maskin var jag även tvungen att byta ett av lagrena till spindeln. De är av standarddimension men man måste vara försiktig (antar jag) när man tar ut dem eftersom de är pressade i aluminiumhuset. Risken är nog annars att man spräcker huset.
För övrigt en mycket trevlig såg.
Tänkte väcka den här tråden till liv eftersom jag precis blivit med en Inca major och håller på att fräscha upp den. Vad använder ni för vax till bordet och vilken olja för att smörja gliddelarna?
Med sågen följde även en 120-tandad klinga av ett märke som jag inte känner igen. Det ser ut att stå Mark Steel eller något liknande med en lång pil genom texten och under det swedish steel. Nån som känner igen det och vet om det är lönt att kosta på en slipning?
Med sågen följde även en 120-tandad klinga av ett märke som jag inte känner igen. Det ser ut att stå Mark Steel eller något liknande med en lång pil genom texten och under det swedish steel. Nån som känner igen det och vet om det är lönt att kosta på en slipning?
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Jag har löst upp paraffin i lacknafta som jag smörjer på, låter torka och sen putsar till. Annars är väl ex waxilit att föredra.Krypgrunden skrev:Tänkte väcka den här tråden till liv eftersom jag precis blivit med en Inca major och håller på att fräscha upp den. Vad använder ni för vax till bordet och vilken olja för att smörja gliddelarna?
När det gäller glidmedel till bordet är det säkraste nog att använda något som är avsett för ändamålet. Vill du använda något annat så försäkra dig om att det inte innehåller silikon eller teflon. Jag undviker alla sådana medel i verkstaden eftersom det kan bli stora problem med efterföljande ytbehandling (egen erfarenhet). Detta gäller även på övriga delar av maskinen eftersom det lätt kan komma lite på borden också. Lack och färg fäster mycket dåligt om det finns sådant på träet.
Här finns lite mer:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/187724-vaxa-glidbord-i-planhyvel.html
Här finns lite mer:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/187724-vaxa-glidbord-i-planhyvel.html
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Det senaste gjorde jag i furu, även gjort i plywood och en skärbräda med rätt tjocklek.