21 721 läst ·
28 svar
22k läst
28 svar
Vaxa glidbord i planhyvel?
Sida 1 av 2
Jag har upptäckt att min Lunahyvel inte matar igenom virket längre. Den har stått oanvänd i nästan 2 år. Har funderat lite på detta då matarrullarna fortfarande är raka, så såg jag att DUAB huset sålde Waxilit från Metabo, i beskrivningen står det:
"Waxilit för smörjnng av arbetsbordet på plan- och rikthyvlar mm, för att arbetsstycket ska glida lätt."
Är det något speciellt, eller kan man lägga på båtvax?
"Waxilit för smörjnng av arbetsbordet på plan- och rikthyvlar mm, för att arbetsstycket ska glida lätt."
Är det något speciellt, eller kan man lägga på båtvax?
Det finns ett antal produkter som är lämpade för ändamålet: Waxilit, Silber Gleit, Super Gleit osv. (Sök på dessa i forumet, det finns en hel del skrivet redan.)
Något som jag vet säkert av egen erfarenhet är att man INTE skall använda något som innehåller silikon eller teflon. Anledningen är att det hindrar färg och lack från att få fäste. Det släpper alltså ganska snart igen. Även om man skall slipa osv. efter hyvlingen så riskerar man att "smitta" annat virke som råkar komma i kontakt med detta, det behövs inte så mycket för att det skall bli problem med efterföljande ytbehandling. Jag tycker därför att det är säkrast att helt undvika sådana produkter i en snickerilokal. Teflonspray eller silikonspray är alltså absolut NO NO på hyvel eller sågbord!
Någon har nämnt att han använde något silikonfritt bilvax med gott resultat, kanske funkar med båtvax då också? Stearin och Paraffin har jag också hört talas om i detta sammanhanget men jag undrar om inte dessa också kan ge problem med ytbehandlingen. Det har pratats om att stearinbelagda sandpapper ger problem med kraterbildning vid efterföljande sprutmålning.
För att vara på säkra sidan så satsar ivarjefall jag på en produkt avsedd för ändamålet, de är inte så dyra och räcker länge.
Något som jag vet säkert av egen erfarenhet är att man INTE skall använda något som innehåller silikon eller teflon. Anledningen är att det hindrar färg och lack från att få fäste. Det släpper alltså ganska snart igen. Även om man skall slipa osv. efter hyvlingen så riskerar man att "smitta" annat virke som råkar komma i kontakt med detta, det behövs inte så mycket för att det skall bli problem med efterföljande ytbehandling. Jag tycker därför att det är säkrast att helt undvika sådana produkter i en snickerilokal. Teflonspray eller silikonspray är alltså absolut NO NO på hyvel eller sågbord!
Någon har nämnt att han använde något silikonfritt bilvax med gott resultat, kanske funkar med båtvax då också? Stearin och Paraffin har jag också hört talas om i detta sammanhanget men jag undrar om inte dessa också kan ge problem med ytbehandlingen. Det har pratats om att stearinbelagda sandpapper ger problem med kraterbildning vid efterföljande sprutmålning.
För att vara på säkra sidan så satsar ivarjefall jag på en produkt avsedd för ändamålet, de är inte så dyra och räcker länge.
Efter rek av förra ägaren av mina rikt och planhyvlar så köpte jag perafin och smälte ner till en klump som jag stryker borden med.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det klassiska är paraffin, ta ett värmeljus och gnid in "polera in "det med en träbit.
Har inte givit några problem vid ytbehandling.
Men silicon är förbjudet.
Protte
Har inte givit några problem vid ytbehandling.
Men silicon är förbjudet.
Protte
Felders supergleit är bra och snabb att applicera som spray. Men Waxilit verkar hålla sig längre?
Själv använder jag bara supergleit, det drar inte åt sig skit/ damm och lämnar inga otäcka rester.
Själv använder jag bara supergleit, det drar inte åt sig skit/ damm och lämnar inga otäcka rester.
Har kört waxillit på spray, tycker det funkar väldigt bra. Om bordet är skitigt och fullt av kåda, lika så stål, så har jag rengjort med bromsrengöringssray. Funkar bra.
Vart köper ni dylika produkter, hittade inget på axminster.
Waxillit på Ernst P. Göteborg.
Ja.. Parrafin, dvs. vanligt stearin har jag använt i minst 25 år nu. Har alltid fungerat mycket bra. Är man noga så stryker man inte på så mycket på utmatarsidan om målning ska ske direkt efter hyvlingen. Sedan, håller man borden riktigt rena och blanka så hjälper det långt också. Inget annat kommer i närheten av pris/effektivitetsfaktorn heller..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Paraffin och stearin är olika saker, stöpta ljus är en blandning, gjutna ljus är bara sterin, värmeljus är paraffin.
Men visst går det med gamla ljus.
Protte
Men visst går det med gamla ljus.
Protte
Supergleit finns även hos Swedendro i Växjö eller Plano Maskin i Umeå.
Även Duabhuset.se i Mönsterås har Waxilit (1 kg 375,- inkl moms) och Logosol.se i Härnösand har Silbergleit tror jag
Även Duabhuset.se i Mönsterås har Waxilit (1 kg 375,- inkl moms) och Logosol.se i Härnösand har Silbergleit tror jag