Innerringen nedåt skulle jag tänka. Alltså som nr 2 och 4 är vända.
useless skrev:
Instämmer.
Beskedet i telefon från företaget var efter lång betänketid (frågade väl runt...) att ytterskalet ska vara nedåt.
Jag tycker att det är bättre tvärtom, som ni båda säger, då skyddas ju axiallagrets båda ringar från inträngling av vätska uppifrån t.ex regn o målarfärg!
Nu är tak, väggar och golvbräder på plats.
Återstående snickeri: taklister, fönster o dörr foder inklusive smygbrädor och till sist golvsocklar.
(Och två nya fönster.)
Några bilder på hur jag gör innerhörnen på hålkärlstaklisterna. Att bara såga dem med varsin 45° vinkel brukar alltid bli en springa trots super noggrannhet, jag härmar istället den metod som snickarna använde på 1940-talet, dvs när huset o gårdshuset byggdes...med såg och vass kniv.
Ena listen kapas 90° och sätts dikt in i hörnet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra kapas 45° och formas sedan med kniv så den passar mot den första listens rundning
Logga in
Skapa konto
När jag är nöjd med passformen så kapar jag den vinkelrätt till rätt längd mot nästa hörn eller längdskarv.
Fortsätter med att göra fönstersmygar av hyvlade furubräder som sågas till rätt bredder i klyvsågen.
Funkar bra, men sedan när de ska kapas så finner jag att den kapklingan har tappat skärpan. Tar till ett gammalt knep för att hindra att baksidan av sågsnittet blir flisigt: Skär med en vass kniv (brytbladkniv) längs det blivande sågsnittet under- och baksida. Resultat godkänt..? Inga flisor, tar lite längre tid men vad gör man när det är helgdagar och butikerna stängda?
Altandörr och sidoljusen har nu fått sina smygbrädor.
Har någon förslag på hur jag ska gera sidoljusens över- och underfoderbrädorna till dörrfodret, 45°, 90°eller på något annat sätt?
Nu är de två gamla englasfönstren utbytta till moderna isolerglasfönster.
Det ena hade redan utomhusfoder och fönsterbleck monterade, det andra behöver jag demontera väggpanelen ovanför fönstret för att få dit överblecket. Det går bra jag har skruvat och ännu inte målat brädorna..
Fönstren beställde jag med special mått på karmarna av Klarfönster. Tillverkades i Danmark. Leveranstid drygt 2 månader.
Men de har inte specialat mer än att på karmar med standardmått spikat på och målat en 2cm tjock bräda under nedersta karmdelen! Jag tycker det var fusk, men bråkar inte, inner och ytterfoder gick att flytta upp 2cm.
Sorgligt. Ännu en fuskfirma.
Undrar om det tog två mån för färgen att torka, eller att spika på en extra bräda?
Oldboy skrev:
Japp! Och säkert billigare med ett std-fömster, (som det ju ändå blev).
Nu har jag ändå haft kontakt med Klarfönster som förklarat att "den undre brädan ingår i karmmåtten och den sitter där för att ha något att fästa fönsterblecket i."
Det förklarade saken för mig och jag framförde en önskan om att de förtydligar konstruktionen på sin webbsida.
Logga in
Skapa konto
Ser nu att på förpackningens packnota har man angett karmyttermåttet till 800x1082mm. Inklusive brädan är måttet det beställda 800x1100mm.
Börjar se ljuset i tunneln..
Alla foder spikade endast socklar återstår att kapa och spika på plats.
Nu ska jag städa och sedan börja måla invändigt.
Jag ska måla tak o brädväggar vita. Jag vet av erfarenhet att modern grundfärg inte spärrar kvistar tillräckligt bra. Vad är ert bästa färg o målarråd?