Håller på med renovering av en gammal kommod och har några funderingar/efterlysningar som jag hoppas någon har bra svar på.
1. Saknas delar av pärllist
Som synes har delar av pärllisten som pryder luckorna trillat bort.
Dimensionerna är ca. 10 x 12,5 x 2,5 mm.
Någon som har en idé om var man kan hitta sådan list?
2. Trasigt beslag
Bygeln till handtaget på en av luckorna har tyvärr försvunnit.
Har väl inga större förhoppningar att kunna hitta ett exakt likadant beslag, men slänger ändå ut frågan här.
Eller tips på lämplig ersättare med en form som täcker befintliga hål.
Inser att nytillverkade beslag i gammal stil till 90% är av typen med en ring man drar i, vilket inte riktigt passar denna möbel.
3. Ersätta en lådbärare
Här kommer själva snickerifrågan...
Tyvärr hade ena sidan av framstycket lossnat i limningen och hängde och dinglade i en skruv som satt dold bakom listen som bär upp lådan. Så för att fixa det var jag tvungen att plocka bort listen, och eftersom den satt i ett gradspår (se bild) lät detta tyvärr inte sig göras på något icke-destruktivt sätt utan att plocka isär halva kommoden med potentiellt ännu mer destruktivt resultat.
Frågan är nu hur jag ersätter listen på lämpligt sätt, när det inte går att skjuta in något i spåret?
Funkar det med en vanlig rak not som passar i spåret, eller hur skulle ni ha gjort?
4. Ytbehandling
Är liten sugen på att bara göra rent den ordentligt, kanske polera lite med stålull och olja med t.ex. Danish Oil ovanpå befintlig lack.
Vad tror ni om det?
Behåller gärna lite av patinan, men behöver samtidigt få till en hyfsat vattentålig yta...
1. Saknas delar av pärllist
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes har delar av pärllisten som pryder luckorna trillat bort.
Dimensionerna är ca. 10 x 12,5 x 2,5 mm.
Någon som har en idé om var man kan hitta sådan list?
2. Trasigt beslag
Logga in
Skapa konto
Bygeln till handtaget på en av luckorna har tyvärr försvunnit.
Har väl inga större förhoppningar att kunna hitta ett exakt likadant beslag, men slänger ändå ut frågan här.
Eller tips på lämplig ersättare med en form som täcker befintliga hål.
Inser att nytillverkade beslag i gammal stil till 90% är av typen med en ring man drar i, vilket inte riktigt passar denna möbel.
3. Ersätta en lådbärare
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här kommer själva snickerifrågan...
Tyvärr hade ena sidan av framstycket lossnat i limningen och hängde och dinglade i en skruv som satt dold bakom listen som bär upp lådan. Så för att fixa det var jag tvungen att plocka bort listen, och eftersom den satt i ett gradspår (se bild) lät detta tyvärr inte sig göras på något icke-destruktivt sätt utan att plocka isär halva kommoden med potentiellt ännu mer destruktivt resultat.
Frågan är nu hur jag ersätter listen på lämpligt sätt, när det inte går att skjuta in något i spåret?
Funkar det med en vanlig rak not som passar i spåret, eller hur skulle ni ha gjort?
4. Ytbehandling
Är liten sugen på att bara göra rent den ordentligt, kanske polera lite med stålull och olja med t.ex. Danish Oil ovanpå befintlig lack.
Vad tror ni om det?
Behåller gärna lite av patinan, men behöver samtidigt få till en hyfsat vattentålig yta...
Redigerat:
Pärl-lister i olika storlek finns på en butik bakom Åhléns i centrala Stockholm som heter Slöjd-detaljer de har nog någon som är mycket snarlik. Eller byt hela!
Olja på lack fungerar inte, hela grejen med olja är att det skall suga in i trät! Slipa bort all lack, så kan det bli mycket fint med att färga in trät med en olja med färgpigment från ZAR eller Herdins! När du oljar in trät ta på rikligt med olja men torka bort allt som ligger på ytan innan det torkar(efter ca 20-30min annars torkar det som en lackyta och blir ojämnt och fult, och du får slipa ned ytan igen. Vill du att färgen i oljan skall bli mörkare, så lägg på ett lager till när första laget härdat. Men torka alltid bort överskott innan det torkar!
Lycka till
Olja på lack fungerar inte, hela grejen med olja är att det skall suga in i trät! Slipa bort all lack, så kan det bli mycket fint med att färga in trät med en olja med färgpigment från ZAR eller Herdins! När du oljar in trät ta på rikligt med olja men torka bort allt som ligger på ytan innan det torkar(efter ca 20-30min annars torkar det som en lackyta och blir ojämnt och fult, och du får slipa ned ytan igen. Vill du att färgen i oljan skall bli mörkare, så lägg på ett lager till när första laget härdat. Men torka alltid bort överskott innan det torkar!
Lycka till
En sådan liten snutt av en pärllist kan man karva till själv.
No 3. Jag hade antagligen tagit isär skåpet för att kunna laga den ordentligt. Det går naturligtvis sätta in en rak not i spåret men det kommer inte sitta särskilt bra.
No 3. Jag hade antagligen tagit isär skåpet för att kunna laga den ordentligt. Det går naturligtvis sätta in en rak not i spåret men det kommer inte sitta särskilt bra.
Redigerat:
Jag snickrar en hel del men skulle inte försöka ”tälja” den själv. Speciellt inte när jag kan köpa en 1m lång pärl-list för 70-80 kr och byta ut den gamla helt. Blir garanterat bättre och går snabbare. Men visst möjligt om man har några dagar på sig och de inte behöver bli lika de andra.
Hade faktiskt redan kikat lite på Slöjd-Detaljers hemsida:
https://www.slojd-detaljer.com/se/t...radekorationer/parllist-langd-1-m?p=8689-2089
Men tack för tipset att den finns i en fysisk butik, då kan man ju gå dit och klämma lite på den.
Det som inte framgår av hemsidan är om den är böjbar (bokträ låter kanske inte så lovande) och tjockleken.
Angående ytbehandlingen så har jag inte undersökt det så noga ännu, men lutar åt att befintlig lack är oljebaserad snarare än shellac. Det är definitivt inte någon syntetisk lack.
Är ett antal synliga fogar som måste brytas i så fall med stor risk för skador på fanér.
Funderar på om jag skall försöka mig på någon sorts "trippelmacka" med två fasade lister som först passas in i spåret, och sedan en rak fjäder som limmas i mitten.
Fast krasst så är övre sidan på spåret ett helt dolt utrymme bredvid lådan, skulle i princip kunna skruva dit en stor kloss och ingen skulle märka nåt.
https://www.slojd-detaljer.com/se/t...radekorationer/parllist-langd-1-m?p=8689-2089
Men tack för tipset att den finns i en fysisk butik, då kan man ju gå dit och klämma lite på den.
Det som inte framgår av hemsidan är om den är böjbar (bokträ låter kanske inte så lovande) och tjockleken.
Angående ytbehandlingen så har jag inte undersökt det så noga ännu, men lutar åt att befintlig lack är oljebaserad snarare än shellac. Det är definitivt inte någon syntetisk lack.
Nu tog jag ingen bild som visar helheten, men är inte så säker på att du hade varit sugen på att ta isär hela.E Eld skrev:
Är ett antal synliga fogar som måste brytas i så fall med stor risk för skador på fanér.
Funderar på om jag skall försöka mig på någon sorts "trippelmacka" med två fasade lister som först passas in i spåret, och sedan en rak fjäder som limmas i mitten.
Fast krasst så är övre sidan på spåret ett helt dolt utrymme bredvid lådan, skulle i princip kunna skruva dit en stor kloss och ingen skulle märka nåt.
Jo du kan böja den lite, speciellt om du först lägger den i riktigt varmt vatten först, alternativt ”basar” den. En tapetångare för 300kr och ett ventilationsrör, en timme ånga och den går att böja mycket!
Har själv använt pärlisten till ett bord jag nyligen gjorde. Men den böjdes på andra ledden och det gick utan basning.
Skickar med en bild.
Har själv använt pärlisten till ett bord jag nyligen gjorde. Men den böjdes på andra ledden och det gick utan basning.
Skickar med en bild.
Det lät ju bra i teorin, men alla pärllister var slut i butiken - "vi tar bara in ett par stycken", och ingen visste när de kunde tänkas komma in igen annat än att de för närvarande även var slut på centrallagret 🙁C cpalm skrev:
Men fick iallafall tips om att den förmodligen går att böja, men att det är en "halvlist", så det kommer nog att se konstigt ut när den sitter så grunt.
Det var slut när jag beställde mina lister också, men efter ca 3-4 veckor kom de så tror att de framförallt inte vill ligga på ett lager lister och en för liten efterfrågan. Lager är dyrt nu! Dels räntekostnad på att binda kapital men också utrymme! Nu skall pengarna snurra snabbare och detta är en mer sällsynt beställningsvara så ofta beställer dem inte hem förän de fått bokningar på 20-30 meter, det lönar sig nämligen inte.
En liten jämförelse, Bauhaus i Uppsala. Har slut på en liten list som fäster tomrör för pexrör från Lk. Har varit där ett antal gånger de senaste 2 månaderna, men de fylls aldrig på! Pratar till slut med VVS avdelningen som ger svaret att de restat produkten i snart 2 månader men att LK vill inte leverera för det är för få varor som beställs för att få lönsamhet på ordern, transportenär för dyr! Så att när det beställs/restas tillräckligt mycket så skickar man varorn!
En liten jämförelse, Bauhaus i Uppsala. Har slut på en liten list som fäster tomrör för pexrör från Lk. Har varit där ett antal gånger de senaste 2 månaderna, men de fylls aldrig på! Pratar till slut med VVS avdelningen som ger svaret att de restat produkten i snart 2 månader men att LK vill inte leverera för det är för få varor som beställs för att få lönsamhet på ordern, transportenär för dyr! Så att när det beställs/restas tillräckligt mycket så skickar man varorn!
Glömde besvara påståendet att det nog skulle se konstigt ut med en halvllist…… men kan bara konstatera att på bilden är det också bara en halvlist och tycker någon att listen ser konstig ut på min bild? Ett av de största problemen vi idag har inom fackhandeln, där oftast amatören möts av ett butiksbiträde som skall vara en rådgivande Persson tyvärr numera oftast bemöts av en person som i bästa fall kan hitta till sin arbetsplats. Hur många gånger har man inte varit inne i en bygghandel och överhört hur en personal rådgivit en kund fullständigt galet och felaktigt med en kunskapsnivå som gränsar till ren idioti.
Läs på själva, lägg ned tid på att söka upp information och kunskap, om ditt problem. Idag med all AI finns verktygen för dig att få tillgång till den bästa kunskapen du kan få. Handel anställer oftast bara personal med begränsad kunskap och oftast 0 intresse, vilket inte kommer lösa dina problem.
Läs på själva, lägg ned tid på att söka upp information och kunskap, om ditt problem. Idag med all AI finns verktygen för dig att få tillgång till den bästa kunskapen du kan få. Handel anställer oftast bara personal med begränsad kunskap och oftast 0 intresse, vilket inte kommer lösa dina problem.
Nu var förvisso listerna inte beställningsvara, de hade ju sin plats i butiken. Men på personalen lät det som att de alltsom oftast var slutsålda, så de borde nog snarare beställa fler.N Noggrant skrev:
Man tjänar ju inga pengar på att de varor kunderna vill köpa är slut på hyllan heller.
Det gick ju inte ens att "boka"/beställa, utan bara att lägga en bevakning när den kommer hem.
Det mest idiotiska jag någonsin varit med om är när jag skulle köpa ett laddningsbart R20-batteri i butik.
- "Vi har bara ett hemma"
- "Ja, men jag skall ha 6 stycken, kan du ta hem de?"
- "Nä, vi beställer max ett i taget"
- "Men det existerar ju inga apparater med ett R20-batteri, så med den logistiken lär du ju aldrig sälja det du har på hyllan"
Nä, det kanske ser helt okej ut. Men det blir ju skillnad mot den befintliga listen som bara är 2,5 mm högN Noggrant skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara