14 520 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Renovering av 70-tals souterränghus
Nu när golvet var gjutet kändes det som att vi kommit halvvägs i alla fall. Eller, nja. Taket skulle ju rivas också :/ Men efter det var det bara att sätta tänderna i att börja bygga upp nya väggar mellan kök o hall samt nya väggar för badrummet. Arbetet med väggarna tog mer tid än vad jag beräknat. Dels var det lite klurigt att få till det bra och snyggt i hallen, där golvvärmefördelare samt vattenfördelare var monterat samt för all rackarns el som skulle in i väggarna. Kök, vitvaror och fönster levererades under midsommarveckan. Allt material fick vi sprida ut i huset så att det inte låg allt för mycket i vägen.
Min sambo lade fokus på att spackla/slipa/måla väggarna vartefter de blev klara. Tack och lov har hon mått bra under hela graviditeten och jag är så imponerad över hennes ork o motivation med att jobba på som en galning! I mitten av juli var det dags att byta samtliga fönster och altandörrar, i hela huset. Både på över- och suterrängvåning. Jag hade byggt om ytterväggen i köket för att få in ett bredare fönster ovanför diskbänken samt byggt igen ett litet fönster där köksfläkten skulle sitta. Arbetet med att byta fönster gick mycket smidigt. Vi var fyra stycken, där jag och min sambo rev ut de gamla fönstren och två av mina vänner monterade in de nya. Arbetet startade på morgonen klockan 8 och vi var klara klockan 15. Vilken skillnad det blev!!!
Min sambo fortsatte jobba på med väggarna. Min käre far kom och hjälpte till en vecka. Under den veckan hann vi sätta upp det nya innertaket, göra klart elen, lägga lite golv och montera upp köket. Detta var vecka 30 och den varmaste veckan på länge. Så det var lite tungt att hålla ångan uppe. Men vi hade inte så mycket val, utan det vara bara att köra på utan att känna efter så mycket. När vi monterade upp köket så upptäckte jag att jag totalt bommat att köksfläkten skulle hamna direkt under en takstol (rookie mistake) vilket ställde till det en hel del. Värmen gjorde så att hjärnan hade koagulerat så jag valde att skjuta på problemet till framtiden. I och med att det var så varmt så bestämde vi oss även för att installera en fläktkonvektor ovanför trappan som skall klara både värme och kyla. När värmepumpen installerades så såg jag till att göra avsättning för frikyla - in case of Det skulle visa sig vara enklare sagt än gjort att få tag på en konvektor som fixade både värme och kyla. Men efter en del Googlande och ringande så fick jag tag på ett med dubbla batterier i (4-rörssystem).
Påbörjat bygga vägg mellan kök o hall. Denna har förflyttats c:a 50 cm mot hallen för att göra köket större.
Reglat upp väggarna till lilla badrummet.Lite pyssel att få till det hela vid govvärme- och vattenfördelaren.
Jobbar på med yttervännen i köket och fönstrena där
Monterat upp kyl/frys o ugn o micro. Skönt att få bort grejer från golvet.
Väggar fixas till varteftersom. Golv börjar läggas.
Köket monteras och kakel åker på plats
Fönster o altandörrar utbytta
Köket börjar bli klart. Detaljer kvarstår. Fokus på funktion. (färgen blir konstig på bild)
Skönt att kunna se tv igen. Negativ påverkan dock på effektiviteten
Idag, dvs. 3:e september så har de flesta listerna satts upp. Det som kvarstår nu är följande:
- Montera in nya innerdörrar
- Fixa klart spot-lights i fönster/dörr-smygar
- Fixa klart smygar o sätta foder
- Koppla in fläktkonvektor
- Fixa väggarna i trapp/hall
- Slipa/måla spalje och montera den
- Slipa/måla trappa + lägga matta i trappan.
- Byta fönster i badrum
- Byta ytterdörr o sidoljus
- Hängsla upp en takstol i tv-rummet
- Fixa frånluftsventilation i badrummet
- Fylla på och jämna till kutterspånet på vinden
- Ytskikt i badrummet (kommer att fixas litet längre fram, lågprio)
Min sambo lade fokus på att spackla/slipa/måla väggarna vartefter de blev klara. Tack och lov har hon mått bra under hela graviditeten och jag är så imponerad över hennes ork o motivation med att jobba på som en galning! I mitten av juli var det dags att byta samtliga fönster och altandörrar, i hela huset. Både på över- och suterrängvåning. Jag hade byggt om ytterväggen i köket för att få in ett bredare fönster ovanför diskbänken samt byggt igen ett litet fönster där köksfläkten skulle sitta. Arbetet med att byta fönster gick mycket smidigt. Vi var fyra stycken, där jag och min sambo rev ut de gamla fönstren och två av mina vänner monterade in de nya. Arbetet startade på morgonen klockan 8 och vi var klara klockan 15. Vilken skillnad det blev!!!
Min sambo fortsatte jobba på med väggarna. Min käre far kom och hjälpte till en vecka. Under den veckan hann vi sätta upp det nya innertaket, göra klart elen, lägga lite golv och montera upp köket. Detta var vecka 30 och den varmaste veckan på länge. Så det var lite tungt att hålla ångan uppe. Men vi hade inte så mycket val, utan det vara bara att köra på utan att känna efter så mycket. När vi monterade upp köket så upptäckte jag att jag totalt bommat att köksfläkten skulle hamna direkt under en takstol (rookie mistake) vilket ställde till det en hel del. Värmen gjorde så att hjärnan hade koagulerat så jag valde att skjuta på problemet till framtiden. I och med att det var så varmt så bestämde vi oss även för att installera en fläktkonvektor ovanför trappan som skall klara både värme och kyla. När värmepumpen installerades så såg jag till att göra avsättning för frikyla - in case of Det skulle visa sig vara enklare sagt än gjort att få tag på en konvektor som fixade både värme och kyla. Men efter en del Googlande och ringande så fick jag tag på ett med dubbla batterier i (4-rörssystem).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat bygga vägg mellan kök o hall. Denna har förflyttats c:a 50 cm mot hallen för att göra köket större.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglat upp väggarna till lilla badrummet.Lite pyssel att få till det hela vid govvärme- och vattenfördelaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jobbar på med yttervännen i köket och fönstrena där
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterat upp kyl/frys o ugn o micro. Skönt att få bort grejer från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggar fixas till varteftersom. Golv börjar läggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köket monteras och kakel åker på plats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster o altandörrar utbytta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köket börjar bli klart. Detaljer kvarstår. Fokus på funktion. (färgen blir konstig på bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönt att kunna se tv igen. Negativ påverkan dock på effektiviteten
Idag, dvs. 3:e september så har de flesta listerna satts upp. Det som kvarstår nu är följande:
- Montera in nya innerdörrar
- Fixa klart spot-lights i fönster/dörr-smygar
- Fixa klart smygar o sätta foder
- Koppla in fläktkonvektor
- Fixa väggarna i trapp/hall
- Slipa/måla spalje och montera den
- Slipa/måla trappa + lägga matta i trappan.
- Byta fönster i badrum
- Byta ytterdörr o sidoljus
- Hängsla upp en takstol i tv-rummet
- Fixa frånluftsventilation i badrummet
- Fylla på och jämna till kutterspånet på vinden
- Ytskikt i badrummet (kommer att fixas litet längre fram, lågprio)
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Tack mattetvilling! Ja, att renovera med barn är ingen hit. Speciellt om dom är små. Har gjort det misstaget en gång o gör det aldrig mer. Jag har en 7-åring varannan vecka o det har funkat bra. Det har varit fullt-ös-veckor då han varit med mamman och någoit lugnare då han varit med oss. Vi känner oss nöjda över att ha lyckats driva igenom en så pass omfattande renovering som vi gjort. Vi har haft turen på vår sida att inte ha mötts av några obehagliga överraskningar som i tråden du länkade till. Tidsplanen har hållit mer eller mindre o nu gäller det bara att försöka bibehålla motivationen och göra klart detaljerna omän man bara vill lägga sig i soffan
Budgeten har vi överskridit något, men i sammanhanget är det piss o ingenting. Det kommer nu bli lugnt med projekt ett tag framöver. Det som står på tur är utsidan och en balkong 
Jättefint! Önskar jag hade energin och kunnandet att göra sådant här. Har så många tanker och önskningar men en hormonsjukdom och ständig trötthet gör att det är svårt att ge sig in på något stort. Men väldigt inspirerande och roligt att se vad ni gjort. Roligt hur glad jag kan känna att jag blir för någons skull som jag aldrig träffat 
Tack inquam! Det låter inte alls roligt att vara ständigt trött, förstår att det försvårar mycket. Din kommentar gjorde oss glada och stärkte vår motivation till att göra det sista klart, o det tackar vi dig för 
Klicka här för att svara