I vårt hus har den gamla slitna trappen länge varit i behov av en renovering och efter idoga påminnelser från fru IT-snubben så tog jag nu till sist tag i saken.

Trappen är en hyffsat vanlig öppen trapp från 70-talet som har haft en heltäckningsmatta limmad på planstegen, utfört av oss för en massa år sedan.

Tyvärr tog jag ingen bild på trappen innan mattan togs bort men ni kan säkert ana dess skick efter mångårigt slitage och en katt som uppskattade varje steg som klösbräda.

Så, första bilden är därför en före-bild efter då mattan tagits bort:

Trappsteg med smutsiga skyddsmattor i ett hem, behöver städas eller renovas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ju färdiga trapprenoverings-kit att köpa, bestående av planstegsskivor med förmonterad trappnos, som jag tyckt skulle passa bra i denna trapp. Dock till ett högre pris än vad jag anser det är värt:

Trapprenoveringsprodukt, träimitation, enklasteg för hemmet, pris och leveransinformation, online shopping gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Nä, det där kan jag göra lika bra själv".

Berömda sista ord kanske... men jag hade en plan och tänkte i den här tråden visa lite bilder från när jag omsatte planen i handling.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Jag utgick ifrån att nämnda trapprenoverings-kit är gjorda av vanlig parkettgolv med en trappnos monterat så det är den linjen jag också tog:

Ekparkettgolv till försäljning, prisinformation och dimensioner på etikett, i en butiksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså vanlig 13mm trestavig ekparkett med klick-spont. Till det så hittade jag 57mm dörrfoder i matchande ek-nyans som då ska få bli trappnos.

Fodret, eller trappnosen då, körde jag i bordsfräsen för att fräsa en not som passade i golvets spont:

Dold möbelfäste, trästrukturer, snickeridetalj, skivmaterial och en rundad hörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbearbetning, limning, skruvstäd, närbild, trästycken, verktyg, hantverk, träskarv, arbetsbänk, noggrannhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrivbord med utdragen låda, träyta, kontorsstol, sladdar och parkettgolv synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer...
 
  • Gilla
kingen101 och 18 till
  • Laddar…
Klart godkänt resultat.

Jag tillverkade ganska raskt ett antal planstegsskivor i lite grovt övermått redo för inpassning i trappen.

Nästa "problem" att lösa är ju då inpassningen. Någon trappkompass har jag inte. Jag valde istället att göra min egen justerbara mall av aluminiumprofiler som jag hade liggande och 3D-printade detaljer:

Öppen trappstegshylla med skenor, verktyg, dold förvaring, renoveringsprojekt i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbräda med metallskenor, möjlig linjal eller skärverktyg, på ett vitt bord med oöppnade skruvpåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrblad på såghästar, mätskala, köksgolv, skruvar, renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med denna setup gick det hyfsat fort och enkelt att mäta ut och tillverka varje plansteg individuellt.

Trappa under renovering, verktyg och material synliga, blandade golvtyper, heminredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Större delen av trappen beståd ju av hyfsat uniforma steg så justeringen av mallen mellan varje var ganska minimal. Större förändring blev det dock vid de övre stegen då jag även var tvungen att "bygga om" planstegs-mallen:

En trasig trappa med söndrade steg och hopvikt matallkonstruktion. Inomhus, slitsamt använd, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
antonjn och 12 till
  • Laddar…
När jag har nu kommit så här långt så hade jag nu skapat mig en ganska strömlinjeformad tillverkning och montering av varje plansteg.

Gångordningen hade nu blivit:

1. Grovkapa två bitar ekparkett
2. limma ihop dessa
3. Passa in planstegs-mallen på trappsteget
4. placera mallen på parkettdelen och rita av
5. Fräs efter markering med handöverfräsen
6. Grovkapa trappnos från ek-fodret
7. Fräs not i trappnosen
8. Limma fast trappnosen
9. Finsåga trappnosen
10. Placera och limma fastplansteget på trappsteget.

Hopfällbar arbetsbänk med träyta och metallben placerad på kakelgolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En handsåg och en metallstyrning ligger på ett träbord bredvid träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion och aluminiumprofil nära; detaljbild med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fräsning efter linjal med handöverfräs för fina och raka snitt. Notera den monterade offerbiten för att undvika urslag.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 10 till
  • Laddar…
Och vad är då resultatet?

En trätrappa med öppna steg inne i ett hem, omgiven av väggar med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa med ledstång, vit räcke, matta, skor och väggfärger i grått och vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad blev då materialåtgång och kostnad?

2 st paket ekparkett = ca 2200kr
7 st ek-dörrfoder = ca 2000kr
4 tuber monteringslim = ca 300kr

+ min tid = ovärderlig
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
antonjn och 91 till
  • Laddar…
Mycket snyggt! Lösningen med trappnos var verkligen smart och det tar jag med mig. Vi bygger om och kommer ha ett steg ned i vardagsrummet, så jag har funderat på hur man ska lösa trappnosen då Tarkett inte verkar sälja färdiga trappnosar (iaf inte till 16mm parkett). Din lösning med att fräsa ett spår var smart.
 
  • Gilla
OFP och 5 till
  • Laddar…
I
Vi renoverade också vår trappa för några år sen och ansåg då som ni att de färdiga trappstegen var ganska dyra. Under längre tid var vi inne på just en sådan lösning som du gjort här.

Tillslut valde vi att köpa färdiga steg av ett par anledningar :

- Färdiga steg ger en känsla av hela massiva EK steg, d.v.s inga stavar som det är ofta i parkett. Även trappnosen var mycket fint integrerad på de flesta av stegen.

- Tid! denna del ska man inte underskatta, vi sparade säkert 3/4 av vår tid vilket lätt väger upp priset. Ska dock tilläggas att vi hade inte tillgång till så fina maskiner som du hade.

- Tjockare massiv EK om man nu skulle behöva slipa, denna fördel är väl dock marginell betydelse skulle jag tro.

Med det sagt så ser ditt resultat ut att ha blivit riktigt bra med rådande lösning!

En liten fundering, det är vanligt att man lägger stor tyngd på trappnosen när man går i trappan, limmade du dessa på baksidan mot trappan? Eller är det huvudsakligen den lilla klacken och lim som ska hålla trycket?
 
Redigerat:
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Och vad är då resultatet?

[bild] [bild]

Vad blev då materialåtgång och kostnad?

2 st paket ekparkett = ca 2200kr
7 st ek-dörrfoder = ca 2000kr
4 tuber monteringslim = ca 300kr

+ min tid = ovärderlig
Hur tog du bort mattan i trappen?
 
I
Joakim Elfving Joakim Elfving skrev:
Hur tog du bort mattan i trappen?
Nu var inte fråga riktad till mig men i vårt fall hade vi plastmatta, det var RIKTIGT jobbigt att få bort. Provade alla möjliga maskiner och halvvägs in kom jag på att skiten faktiskt kunde innehålla asbest så det blev en liten paus där för att checka läget. Nu fanns det ingen asbest men vi valde faktiskt att strunta i att ta bort plastmattan och bara limma stegen ovanpå befintligt vilket fungerade utmärkt. Har man dock en "mjuk" matta eller liknande så måste det såklart bort.

Grejen är att man kan alltid få bort mattan men risken är stor att man dammar ner hela huset, i vårt fall var det inte värt det. De e ingen skillnad mellan de steg vi hann ta bort mattan på och de som har den kvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Nu var inte fråga riktad till mig men i vårt fall hade vi plastmatta, det var RIKTIGT jobbigt att få bort. Provade alla möjliga maskiner och halvvägs in kom jag på att skiten faktiskt kunde innehålla asbest så det blev en liten paus där för att checka läget. Nu finns det ingen asbest men vi valde faktiskt att strunta i att ta bort plastmattan och bara limma stegen ovanpå befintligt vilket fungerade utmärkt. Har man dock en "mjuk" matta eller likande så måste det såklart bort.

Grejen är att man kan alltid få bort mattan men risken är stor att man dammar ner hela huset, i vårt fall var det inte värt det. De e ingen skillnad mellan de steg vi han ta bort mattan på och de som har den kvar.
Jo har en sambo som vill göra samma sak. Men mattan avskräcker mig. Vill inte börja och måste avsluta det med svårdommar och instabilt psyke. Hehe
 
I
Joakim Elfving Joakim Elfving skrev:
Jo har en sambo som vill göra samma sak. Men mattan avskräcker mig. Vill inte börja och måste avsluta det med svårdommar och instabilt psyke. Hehe
Förstår det, jag testade med effektiv slipmaskin, multimaskin, olika typer av knivar och blad men det var riktigt jobbigt.

Det finns säkert maskiner man kan hyra för detta, kanske någon form av Flex maskin ihop med dustcontrol dammsugare. Har du tur kanske din matta inte sitter fullt så hårt, men oavsett så se till att skicka iväg provbit för asbest.
 
Joakim Elfving Joakim Elfving skrev:
Hur tog du bort mattan i trappen?
Enkelt svar: Det gjorde jag inte, de nya planstegen är limmade ovanpå den befintliga mattan. Vi har haft en limmad heltäckningsmatta i trappen sedan tidigare som ju tagits bort men den ursprungliga linoleummattan är kvar. Det är oftast det som rekommenderas, förutsatt att linoleummattan sitter fast.
 
I Ironside skrev:
En liten fundering, det är vanligt att man lägger stor tyngd på trappnosen när man går i trappan, limmade du dessa på baksidan mot trappan? Eller är det huvudsakligen den lilla klacken och lim som ska hålla trycket?
Trappnosens baksida har en limsträng mot trappan.
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
Grymt bra timing, i startgroparna för ett liknande projekt. Smart med att fräsa in noten, då slipper man förlita sig på enbart limning mot kanten. Upplevde du det enkelt att få till just den delen vinkelrätt så att det blev dikt av mot alla sidor utan glapp sen vid montering?
 
Det var inga problem att få trappnosen dikt an plansteget. Jag strök en sträng lim på ovansidan av sponten samt i not-spåret på trappnosen och satte dem i press med limknektar (som syns i inlägg #2).

Det som möjligtvis var lite omständligt var att trappnosen gärna ville vicka inåt i nederkant när jag drog åt limknektarna, eftersom det inte finns något som tar emot trappnosen på undersidan sponten. Jag löste det genom att spänna fast en kloss under plansteget som höll trappnosen i 90 graders vinkel under limningen.
 
  • Gilla
OFP och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.