Vi renoverar ett hus 1,5plan byggt -74 m kall vind. Vid hustitt märkte vi ingen störande doft. Huset var i mer eller mindre original vid köp men inga större anmärkningar på besiktning mer än att de mesta va efter sin tekniska livslängd.
Vi renoverar hela huset och nu under renovering har de börjat lukta stuga. Vid entré och kök där tak är öppet.
Vi har bytt alla gipsskivor, rivit upp alla gamla plastmattor och slipat rent under. På ovanvåning till spånskiva och på bottenplan till betong för att bli av med alla limmrester från plastmattor etc.
Vi har lagt golvvärme på båda plan och flytit ovanpå. Tagit bort alla el element och bytt till luft/vatten värmepump. Fönster ska bytas m.m . Syllar är givetvis bytta och ny isolering + gips ca 60cm ovanför syllarna pga ev doftsmitta. Syllarnas fukthalt va ok vid byte.

Vinden luktar unket och vi ska i etapp 2 byta isolering och se över tak.

Den unkna doften typisk "stuglukt" luktar mest där taket fortf är öppet och ut mot vind. Kan de vara den doften som har kommit ner i huset nu när de varit öppet pga all el och rördragning? Kommer de försvinna när ny ångspärr + tak kommer på plats tro? Börjar bli smått orolig😅 de doftar inte mkt men man kan ana doften och de vill man inte.

Vad är det för grund huset är byggd på, platta på mark?

Det var ju en del material som inte luktar "godis" som användes under 70-talet ( & även idag)
Tetex, Masonite & olika isoleringar är dom som kan lukta från "fabrik"

Sedan var ju vissa trädetaljer behandlade & reagerar om dom hålls fuktiga.
Alla gamla problem låg inte i just bara syllen

J jawen skrev:
Vad är det för grund huset är byggd på, platta på mark?

Det var ju en del material som inte luktar "godis" som användes under 70-talet ( & även idag)
Tetex, Masonite & olika isoleringar är dom som kan lukta från "fabrik"

Sedan var ju vissa trädetaljer behandlade & reagerar om dom hålls fuktiga.
Alla gamla problem låg inte i just bara syllen
Det är platta på mark.

Nej precis-en hel del att hålla koll på. Tänker att de även kan ha blivit lite undertryck i huset och doft sugits in i huset?

Men tror du när vi stänger igen allt (är som sagt fortf öppet tak i tvättstuga/hall/kök där de luktar) att de slutar lukta eller luktar som när vi köpte dvs inget märkvärdigt?

på plan 2 där vi börjat stänga igen och lagt golv doftar inget alls utan bara lokalt där tak fortf är öppet.

T Th236 skrev:
Det är platta på mark.
Är det då ett uppreglat golv som ni sedan flytit in varmeslingor i, eller är det ren betongplatta?
Man använde ju nästan aldrig isolering under plattan på 70-talet, & är det så så kommer golvvärme att skapa "kapillärs tryck" & dra upp fukt underifrån plattan. (varm luft stiger)

T Th236 skrev:
Nej precis-en hel del att hålla koll på. Tänker att de även kan ha blivit lite undertryck i huset och doft sugits in i huset?
Man får sällan undertryck då friskluftsventilerna i huset skapar "balans"

• Gilla
Virrre
  • Laddar…
J jawen skrev:
Är det då ett uppreglat golv som ni sedan flytit in varmeslingor i, eller är det ren betongplatta?
Man använde ju nästan aldrig isolering under plattan på 70-talet, & är det så så kommer golvvärme att skapa "kapillärs tryck" & dra upp fukt underifrån plattan. (varm luft stiger)

Man får sällan undertryck då friskluftsventilerna i huset skapar "balans"
Nej nerslipat till betong. Dom som la golvslingor pratade om de med isolering och betongplatta. Tror de la en isolering mellan eller något åt de hållet för att de skulle bli bra. Men kanske jag som misstolkat också. Golvärmen är ännu inte igång då vi nyligen flytit. Så tror inte de har med lukten att göra...

Okej - skönt då kanske man kan utesluta undertryck iaf.

T Th236 skrev:
Nej nerslipat till betong. Dom som la golvslingor pratade om de med isolering och betongplatta. Tror de la en isolering mellan eller något åt de hållet för att de skulle bli bra.
Du bör verkligen ta reda på exakt hur plattan är uppbyggd, du riskerar massor av följdproblem annars.

Dom kan ju ha demonterat hela det uppreglade golvet, alla träkilar osv, och sedan slipat betongen ren & plan med en Dianova.
Men min magkänsla säger att detta knappast är troligt pga att det är ett enormt stort jobb, så jag känner mig skeptisk till detta.

J jawen skrev:
Du bör verkligen ta reda på exakt hur plattan är uppbyggd, du riskerar massor av följdproblem annars.

Dom kan ju ha demonterat hela det uppreglade golvet, alla träkilar osv, och sedan slipat betongen ren & plan med en Dianova.
Men min magkänsla säger att detta knappast är troligt pga att det är ett enormt stort jobb, så jag känner mig skeptisk till detta.
Nej de tror jag inte. Nu blev jag väldigt orolig...

Men tror ändå inte de är källan till doften idag då golvvärmen inte är igång.

T Th236 skrev:
Men tror ändå inte de är källan till doften idag då golvvärmen inte är igång.
Nej det är det ju troligtvis inte.

Frågan är också hur dom också gjort under alla innerväggar?
Uppreglade golv kan ofta löpa under innerväggarna, så "gammalt" material kan ju finnas kvar & lukta.

J jawen skrev:
Nej det är det ju troligtvis inte.

Frågan är också hur dom också gjort under alla innerväggar?
Uppreglade golv kan ofta löpa under innerväggarna, så "gammalt" material kan ju finnas kvar & lukta.
Så kan de vara. Vi får helt enkelt hoppas de försvinner i samband med att dom stänger igen taket. Luktar som sagt bara där och känns som de kommer från taket/vinden. Är inte mkt lukt och inget som sätter sig i kläderna heller utan en svag doft lokalt där. Jag är väääldigt känslig och byggare och andra vänner som varit där har inte reagerat och tycker mer de luktar spackel/målarfärg/bygg.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
kolla så inte vinden är för tät. ni har inte märkt av fuktproblem där uppe? kan ha missat nåt i diskussionen men hur är ventilationen?

S som_swahn skrev:
kolla så inte vinden är för tät. ni har inte märkt av fuktproblem där uppe? kan ha missat nåt i diskussionen men hur är ventilationen?
Vind är orginal kall vind. Nej ingen fukt vad vi märkt eller noterats av besiktning. Där jag upplever att de luktar är där kattvind ner mot kök + tvättstuga är öppet. Det luktar typisk gammal vind. Som sagt så ska vi fixa vinden byta och tilläggsisolera eller vad som nu rekommenderas och sen även byta tak. Som det är idag vill jag inte förvara saker på vinden pga doften. Samma som jag nu anar kök/tvättstuga.

Ventilation är självdrag. Vi sävar haft ventilationsexperter där som hjälpt oss se över så känns som en bra plan där. Som sagt mest jag som reagerar på doften. Min sambo tycker jag överdriver. Men de är min mardröm när man lägger ner så mycket tid och pengar att de skulle lukta... spelar ingen roll hur fint de är då...

låter ju som att ni har tänkt till, tror att lukten kommer att rensas ut med tiden. känner själv igen det från när man flyttat in där tiden "stått stilla" länge så att säga. skapa korsdrag har funkat för mig och förutom lämpliga renoveringar att vänta ut tiden men det är klart det är jobbigare på vintern... det är inte ovanligt med lukter i en övergångsperiod och reagerar inte andra nämnvärt skulle jag inte oroa mig, bara försöka acceptera nuläge och fortsätta jobba på att uppnå den standard ni önskar för huset

S som_swahn skrev:
låter ju som att ni har tänkt till, tror att lukten kommer att rensas ut med tiden. känner själv igen det från när man flyttat in där tiden "stått stilla" länge så att säga. skapa korsdrag har funkat för mig och förutom lämpliga renoveringar att vänta ut tiden men det är klart det är jobbigare på vintern... det är inte ovanligt med lukter i en övergångsperiod och reagerar inte andra nämnvärt skulle jag inte oroa mig, bara försöka acceptera nuläge och fortsätta jobba på att uppnå den standard ni önskar för huset
Jag hoppas verkligen de! Jag får nog bara släppa oron för stunden och utvärdera med tiden helt enkelt. Vi bor där inte idag så när vi flyttar in till våren får vi köra på korsdrag och hoppas de försvinner 🙏🏼

Tack för era tips och råd!

Uppdatering:
Nu när alla gamla material är bytta, ny till och från luft ventilation så försvann all den doft jag kände. Taket inne är också stängt. Nu luktar de bara nybyggt/neutralt🙏🏼

• Gilla
  • Älska
Johanjbl och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.