På 80-talet köpte mina föräldrar en tomt med en fallfärdig gammal skomakarverkstad på. Bland allt bråte räddade min farfar fyra bemålade bryggeristolar och en trädgårdssoffa av märket Wedevåg. Dessa trädgårdsmöbler hade sin storhetstid under och efter Stockholmsutställningen 1897 då de enligt gamla tidningsartiklar ”översvämmade Stockholm” men produktionen lades ner 1921. De var just Wedevågs stolar som sedan stod modell när Skansen på 1970-talet bad Grythyttan skapa en bryggeristol.

Reklamblad för hopfällbara trädgårdsmöbler av märket Wedevåg från sekelskiftet, med soffor och stolar av polerad björk på stålställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha tjänat farfar under 25 års tid med ett nytt lager vit färg lite då och då fick jag ta över dessa när han gick bort.

Gammal vitmålad trädgårdssoffa av märket Wedevåg med röd metallram, placerad i en grönskande trädgård.
Skapa konto

Sedan dess har de varit ett konstant dåligt samvete där de stått undangömda längst inne i ett förråd. Några små renoveringsförsök gjordes på en stol för 10-talet år sedan. Det kunde då konstateras att det var orginalträ med bevarade mässingsskyltar. Jag var även i kontakt med en lokalhistoriker från den lilla bruksorten Vedevåg som hjälpte mig med kopior på produktbroschyrer från sekelskiftet. För att även få ett bord köpte jag även in ett stålunderrede på blocket till någon annan sedan länge bortglömd möbelserie.

Sommaren 2026 gjorde vi äntligen slag i saken och renoverade möblerna från grunden. Detta var utgångsläget!

Bild av en renoverad möbelgrupp från 1896 med träbord, bryggeristolar och en trädgårdssoffa, placerade utomhus på en stenlagd yta.
Skapa konto

Många av brädorna hade jag lyckats få loss för 10-år sedan, Andra satt som berget med sönderrostade spårskruvar. Med undantag för ett par skruvar som jag fick borra loss lyckades vi demontera alla brädor.
Sliten trädgårdssoffa med röda järndetaljer och flagnad vit färg på träplankor, stående på gräsmatta.
Skapa konto

Sedan var det dags för det "roliga" arbetet att strippa all färg från brädorna, Speedheatern gjorde sitt till men otalig färglager av olika blandningar innebar att den inte kunde jobba helt effektivt.
Speedheater och slipmaskin på ett träbord för renovering av trädgårdsmöbler; gammal färg borttagen från trädetaljer.
Skapa konto
Skrapning av gammal färg från träbräda, verktyg och värmepistol syns på arbetsbänk utomhus.
Skapa konto

Blandade björkbräder från de som slipades och oljades för 10 år sedan med de som precis blivit rengjorda. Till tidigare ägares försvar måste jag säga att det troligen var just färgen som gjorde att de överlevde. Annars hade björken ruttnat för länge sedan.
Gamla träbrädor med mässingsskyltar från en renovering av bryggeristolar och trädgårdssoffa, del av ett projekt med anor från 1896.
Skapa konto

Att hitta något sådant här under färgen var som att hitta en skatt!
Gyllene mässingsskyltar med texten "Wedevågs Bruk" fastsatta på gamla träplankor från renoverade trädgårdsmöbler.
Skapa konto

Stålställningen lämnades in för blästring och lackering. Det blev NCS S 7020-B90G
Gröna stålunderreden till trädgårdsstolar av märket Wedevåg, placerade på en gräsmatta under renoveringsprojekt.
Skapa konto

Brädorna målades med linoljefärg i fyra lager även den var i färgen NCS S 7020-B90G
Målade gröna träbrädor torkar liggande på en yta i samband med renovering av möbler.
Skapa konto

Nya spårskruvar från byggnadsvårdsbutiken fick ersätta de som rostat bort.
Grön trädgårdsstol i metall, stor skruvmejsel drar åt en skruv i stolens stomme, grönmålad yta.
Skapa konto
Grön lackerad träbryggare tillsammans med metallfäste monteras med skruvar, på ett bord med bubbelplast under.
Skapa konto

Eftersom vi skulle ha möblerna på trall insåg vi att någon form av skydd på tassarna skulle behövas, då sonen precis köpt en 3D skrivare tog vi Chat GPT till hjälp för att designa en egen modell i mörkgrönt TPU 95 A, en plast som är riktigt slitstark.

Men vad är en möbelgrupp om man saknar ett bord? Här hade vi som sagt köpt ett underrede och byggde efter eget huvud en modell som vi ansåg skulle passa just denna möbelgrupp.
Ommålade träplankor redo för möbelrenovering ligger utlagda på ett träbord i en verkstad med verktyg och utrustning i bakgrunden.
Skapa konto
Närbild på baksidan av ett träsits med smala björklister fastsatta med metallskruvar, förberedelse inför återställning av trädgårdsmöbel.
Skapa konto

Även detta målades fyra gånger i linoljefärg. ( tur att vi började i juni) Sista lagret med linoljefärg på alla trädetaljer blandades ut med soloxiderad linolja för att få en högre glans.
Grönt trädgårdsbord med metallunderrede, målat med linoljefärg, står på en gräsmatta. En person i färgglad tröja står vid bordet.
Skapa konto

Den färdiga möbelgruppen anno 1896

Renoverade trädgårdsmöbler från 1896 i mörkgrönt, bestående av bord, stolar och soffa, målade med linoljefärg, placerade på en altan.
Skapa konto
Mörkgrön metallstol med träinslag står på trädäck, lutad mot vitmålad vägg. En mörkgrön lykta syns i bakgrunden.
Skapa konto
Grönmålad möbelgrupp i järn bestående av fyra stolar, en trädgårdssoffa och ett bord med blombukett, belägen på trätrall mot vit vägg.
Skapa konto
Grönmålad trädgårdsgrupp med bord, stolar och soffa på trädäck. En vas med rosa blomma står på bordet.
Skapa konto

• Gröna träplankor och metallbeslag med skruvar på undersidan av en trädgårdsmöbel under reparation.
    Skapa konto
  • Gilla
Sommartorparn och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.