235 019 läst ·
483 svar
235k läst
483 svar
Renovering av 1½ plans villa från 1971
Säkert inget fel på dem. Det är elektrikern som inte vill att jag köper den typen av märken om han ska installera dem.J Jarlsgård skrev:
Verkar som 6 st. blir lagom. Ja, vi ska ha takdusch, men den är ju mattsvart Får skissa lite på en placering sen, men så nära väggen ska de nog inte sitta ändå.
Tror det beror lite på vilka spottar man väljer också, även hos olika fabrikater
de jag har går på ca 300kr/st så de ligger ju inte i budgetsortimentet.
Ja mattsvart hjälper en del, iaf för reflektioner man men vill gärna inte få en stor rund skugga på golvet! Mina sitter ca 20-25cm ut från duschhuvudet och det var tillräckligt för att slippa skuggor
Ja mattsvart hjälper en del, iaf för reflektioner man men vill gärna inte få en stor rund skugga på golvet! Mina sitter ca 20-25cm ut från duschhuvudet och det var tillräckligt för att slippa skuggor
Har beställt häll idag. Blev Siemenshällen i första inlägget. 90 cm. Har Siemenshäll i lägenheten nu också och har varit väldigt nöjd med den. Bosch har inte riktigt någon motsvarighet till denna inom rimliga pengar.
Siemens EX975LXC1E
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siemens EX975LXC1E
Vi hade dessa i förra huset och även i nuvarande, riktigt hög kvalité och fint stabilt ljus. Väldigt nöjd.F falkn skrev:
https://www.eldirekt.se/belysning/spotlights/led/led-spotlight-encore-3000k-7w
Jag köpte dom här till badrummet jag håller på att färdigställa https://www.elbutik.se/product.html/designlight-db-237mw, går dessutom byta dekorringen till matt svart om man vill https://www.elbutik.se/product.html...ource=ps-e929158d-fdc5-4c9b-83dc-efdff23aac59.F falkn skrev:Det är cc 40 på ventilen så väggdosa kan inte användas. Borde dock funka att köra väggbockstöd och en väggbricka från Vatette. Får nog lackera Vatettegrejerna mattsvarta dock
Tittar runt lite på belysning till badrumstaket. Någon som har några erfarenheter? Hur många downlights behöver man på 2x3 meter och hur mycket effekt? Krav: LED, dimbara, vita, inget lågpris (typ Malmbergs), elektrikern stryper mig..
Är mycket nöjd med dom, installerade 4 stycken i ett badrum på knappa 4 kvadrat. Minst IP44 ska det vara i badrumstak om spottarna hamnar i eller i närheten av duschutrymmet.
Ska själv installera handdukstork med dolda anslutningar, har använt Vatettes väggsbocksfixturer. Funkade fint när jag testade innan placering i väggen. Återstår att se om det funkar lika fint i "skarpt" läge
Ser också bra ut. Typ en downlight med den specen jag tittar på. Skulle dock helst vilja ha en fast d.v.s. som inte går att tilta. Får se vad det blir.Sjöolsa skrev:
Låter braO one- skrev:Jag köpte dom här till badrummet jag håller på att färdigställa [länk], går dessutom byta dekorringen till matt svart om man vill [länk].
Är mycket nöjd med dom, installerade 4 stycken i ett badrum på knappa 4 kvadrat. Minst IP44 ska det vara i badrumstak om spottarna hamnar i eller i närheten av duschutrymmet.
Ska själv installera handdukstork med dolda anslutningar, har använt Vatettes väggsbocksfixturer. Funkade fint när jag testade innan placering i väggen. Återstår att se om det funkar lika fint i "skarpt" läge![]()
Lite fler inköp gjorda. Har beställt spotlights till badrummet nu. Blev en lite ljussvagare armatur än tidigare diskuterat från Designlight, men fast som jag ville ha. 6 stycken sådana blev det så totalt 2400 lumen på 6 m2, borde räcka. Dessa kan monteras direkt i isolering vilket tyvärr inte så många av Hide-a-lites armaturer kan.
Designlight Q-3 MW
Har också beställt armaturer till taket i köket (5 stycken) samt att vi kommer ha 3 stycken längs den långa väggen i vardagsrum/matsal för att ge lite stämningsljus. Armaturerna har ingen ram så det blir ett väldigt rent intryck. Gipsen ansluter direkt mot sidorna. GU10 sockel på dessa.
QAZQA Oneon 2
Liten bild på handdukstorken och smygtitt på ugnen också som äntligen hittat hem efter lagerstrul på Elgiganten.
Nordhem Tjolöholm 1540x500
Bosch HBG876EC6S
Har också beställt larm i helgen. Blir kameror in- och utvändigt samt komplett skalskydd på alla fönster och dörrar. Känns skönt. Siren inne och ute samt 4 brandvarnare också.
Logga in
Skapa konto
Designlight Q-3 MW
Har också beställt armaturer till taket i köket (5 stycken) samt att vi kommer ha 3 stycken längs den långa väggen i vardagsrum/matsal för att ge lite stämningsljus. Armaturerna har ingen ram så det blir ett väldigt rent intryck. Gipsen ansluter direkt mot sidorna. GU10 sockel på dessa.
Logga in
Skapa konto
QAZQA Oneon 2
Liten bild på handdukstorken och smygtitt på ugnen också som äntligen hittat hem efter lagerstrul på Elgiganten.
Logga in
Skapa konto
Nordhem Tjolöholm 1540x500
Logga in
Skapa konto
Bosch HBG876EC6S
Har också beställt larm i helgen. Blir kameror in- och utvändigt samt komplett skalskydd på alla fönster och dörrar. Känns skönt. Siren inne och ute samt 4 brandvarnare också.
Uppdatering
Det har nu gått knappt 2 veckor sedan tillträde och det har hänt en hel del. Tyvärr har min kamera i telefonen lagt av så därmed har jag inte kunnat fota så mycket. Bör bli bättring på det under nästa vecka.
Status just nu är att i princip hela plan 1 är utrivet. Vi valde att plocka ner alla spånskivor för att underlätta kommande dragning samt kunna kontrollera isolering och dylikt. Tyvärr har där varit en del möss förr så en del isolering kommer behöva bytas. Badrummet på plan 1 är också rivet och bjälklaget öppet ner. Hela källaren är utriven, både påbyggnaden på väggarna, furupanelen samt plastmattorna på golven och gipsinnertaken.
Jag håller på med bilning för avlopp i källaren. Planen nu är att bila ner till markrören för att ansluta där. Jag kommer alltså inte byta dem då de ser fräscha ut. Konstruktionen på grundläggningen är dessutom mer än rejäl. Uppbyggnaden ser ut enligt nedan:
Avloppet ligger alltså på sandbädden... Vi har tre anslutningspunkter, en för badrummen på plan 1 och 2, en för kök och badrum/WC i källare och en tredje som blir för TM och TT i tvättstugan. Två av dessa är uppbilade nu. Nedan ser ni bild från stammen till badrummen.
Vi har också bestämt oss för att byta samtliga radiatorrör och radiatorer. Tanken är att dra systemet enligt principen nedan, men har lite branschkollegor som ska kolla på det och hjälpa till med dimensionering.
En del leveranser har också trillat in bl.a. golvet samt kakel till badrummet på plan 1. I måndags fick vi även leverans av skivor och reglar till hela plan 1. Totalt 3 paket gips, 1 paket plywood, ett gäng reglar samt 10 balar isolering. Det har också körts närmare 25 vändor till tippen med utrivet material så en del bärning har det blivit.
Kommer ett inlägg med lite mer bilder på nuläget under nästa vecka. Vi börjar nu närma oss fasen där vi monterar upp nya grejer istället för att bara riva ut vilket är väldigt skönt.
Det har nu gått knappt 2 veckor sedan tillträde och det har hänt en hel del. Tyvärr har min kamera i telefonen lagt av så därmed har jag inte kunnat fota så mycket. Bör bli bättring på det under nästa vecka.
Status just nu är att i princip hela plan 1 är utrivet. Vi valde att plocka ner alla spånskivor för att underlätta kommande dragning samt kunna kontrollera isolering och dylikt. Tyvärr har där varit en del möss förr så en del isolering kommer behöva bytas. Badrummet på plan 1 är också rivet och bjälklaget öppet ner. Hela källaren är utriven, både påbyggnaden på väggarna, furupanelen samt plastmattorna på golven och gipsinnertaken.
Jag håller på med bilning för avlopp i källaren. Planen nu är att bila ner till markrören för att ansluta där. Jag kommer alltså inte byta dem då de ser fräscha ut. Konstruktionen på grundläggningen är dessutom mer än rejäl. Uppbyggnaden ser ut enligt nedan:
- Sand
- Makadam 20-25 cm
- Betong 15 cm
- Lecakulor 10 cm
- Betong 8-10 cm
Avloppet ligger alltså på sandbädden... Vi har tre anslutningspunkter, en för badrummen på plan 1 och 2, en för kök och badrum/WC i källare och en tredje som blir för TM och TT i tvättstugan. Två av dessa är uppbilade nu. Nedan ser ni bild från stammen till badrummen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har också bestämt oss för att byta samtliga radiatorrör och radiatorer. Tanken är att dra systemet enligt principen nedan, men har lite branschkollegor som ska kolla på det och hjälpa till med dimensionering.
Logga in
Skapa konto
En del leveranser har också trillat in bl.a. golvet samt kakel till badrummet på plan 1. I måndags fick vi även leverans av skivor och reglar till hela plan 1. Totalt 3 paket gips, 1 paket plywood, ett gäng reglar samt 10 balar isolering. Det har också körts närmare 25 vändor till tippen med utrivet material så en del bärning har det blivit.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommer ett inlägg med lite mer bilder på nuläget under nästa vecka. Vi börjar nu närma oss fasen där vi monterar upp nya grejer istället för att bara riva ut vilket är väldigt skönt.
känns alltid skönt att få bygga upp lite igen.
Ett tips är att fundera på om ni inte ska ha renslucka på spillstammen innan den går ner i plattan.
säkervatten rekommenderar underkant renslucka 400mm ovan golv.
Ett tips är att fundera på om ni inte ska ha renslucka på spillstammen innan den går ner i plattan.
säkervatten rekommenderar underkant renslucka 400mm ovan golv.
För att det då blir ett 1-rörs system vilket är svårare att få till bra. De sista radiatorerna på slingan får ju lägre temperatur då. Man hade såklart kunnat köra de två i gillestugan som 1-rörs förstås.Åsa Lund skrev: