Vårt hus byggdes 2001 (vi köpte det nyckelfärdigt, vi har bott här hela tiden) och nu ska vi göra om ena badrummet, ett mindre som bara har dusch. Golvet är spånskiva med inbyggt fall, väggarna var enkelgips. Våtrumsmatta och våtrumstapet, det var allt.

Har inte modellbeteckningen framme nu, men när jag letade info för ett bra tag sedan skulle vår golvbrunn fortfarande vara godkänd. Dock finns inte reservdelar att köpa så jag måste få loss låsringen hel. Några tips för det?

Jag har satt upp extra reglar så avståndet blir mindre eller lika med 45 cm överallt. Sedan ska det upp plywood och fiberskivor. Dock har jag tänkt behålla enkelgipset på väggen vid fönstret.

Men hur gör man med rör i rör? Klipper jag av rören för att få loss armaturerna blir de ju för korta? Vill helst inte försöka få i nya rör, tror det är omöjligt. Dessutom är det någon hemlig variant (i alla fall för mig) som man inte skruvar i andra änden.
Ett alternativ är ju att klippa, sedan flytta ner dem något så att man får mer rör att dra ut genom väggen.

• Byggarbetsplats för badrumsrenovering med exponerade väggreglar, isolering, ett avlopp i golvet och diverse verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av badrum med avskalade väggar med trästomme och gipsskiva, synliga rör, en toalettstol, städutrustning och rengöringsmedel.
    Skapa konto
  • Golvbrunn i badrum med skruvlock på ett golv av spånskiva, omgiven av märkning av vattenflöde.
    Skapa konto
  • Planritning av hus med markerat badrum 4,1 kvm, innehållande toalett och dusch; omgivande rum inkluderar tvättstuga och kök.
    Skapa konto
  • Ritning av badrum med måttangivelser och markeringar för golvbrunn och rördragning.
    Skapa konto
  • Byggritning med detaljerade mått och märkningar för ett badrum med fokus på rör och brunnsplacering.
    Skapa konto
E ErikNyman1 skrev:
Vårt hus byggdes 2001 (vi köpte det nyckelfärdigt, vi har bott här hela tiden) och nu ska vi göra om ena badrummet, ett mindre som bara har dusch. Golvet är spånskiva med inbyggt fall, väggarna var enkelgips. Våtrumsmatta och våtrumstapet, det var allt.

Har inte modellbeteckningen framme nu, men när jag letade info för ett bra tag sedan skulle vår golvbrunn fortfarande vara godkänd. Dock finns inte reservdelar att köpa så jag måste få loss låsringen hel. Några tips för det?

Jag har satt upp extra reglar så avståndet blir mindre eller lika med 45 cm överallt. Sedan ska det upp plywood och fiberskivor. Dock har jag tänkt behålla enkelgipset på väggen vid fönstret.

Men hur gör man med rör i rör? Klipper jag av rören för att få loss armaturerna blir de ju för korta? Vill helst inte försöka få i nya rör, tror det är omöjligt. Dessutom är det någon hemlig variant (i alla fall för mig) som man inte skruvar i andra änden.
Ett alternativ är ju att klippa, sedan flytta ner dem något så att man får mer rör att dra ut genom väggen.
Ingen som har något att kommentera?

Byt hela brunnen.

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
Ska du kakla väggen vid fönstret?

Hur hade du tänkt dig? Ska du behålla spånskivorna i golvet eller byta ut? Kakel/klinker eller plastmatta?

Misstänker att du har krypgrund med tanke på spånskiva?

Såhär hade jag gjort (har byggt badrum, men är amatör):
- Byt golvspån mot nytt. Flytspackla fallet.
- Byt brunn i samband med det.

Beroende på hur vattnet är draget kan man ju göra följande:
- Dra en ny matning från tvättstuga. Ligger ju vägg i vägg. Dra sedan RiR till samtliga tappställen. Nytt och fräscht. Då får du även korrekt genomföringar som följer dagens standard (bockfixtur).

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Ska du sätta ny våtrumsmatta och -tapet?

BirgitS
Ska det fortsätta att vara våtrumsmatta och -tapet?
Det påverkar ju vilka krav som ställs.
E ErikNyman1 skrev:
Har inte modellbeteckningen framme nu, men när jag letade info för ett bra tag sedan skulle vår golvbrunn fortfarande vara godkänd.
Man byter ofta golvbrunnen även om den är godkänd därför att man inte litar på att golvbrunnen håller tätt tills nästa gång det är dags att renovera badrummet. Man kan nog inte heller lita på att golvbrunnen är fastsatt så rejält som det krävs numera.
E ErikNyman1 skrev:
Jag har satt upp extra reglar så avståndet blir mindre eller lika med 45 cm överallt.
Hur är det med reglarna under golvet?
Om du inte ska ha våtrumsmatta igen.
E ErikNyman1 skrev:
Dock har jag tänkt behålla enkelgipset på väggen vid fönstret.
Inget som någonsin ska sättas upp på den väggen?
E ErikNyman1 skrev:
Sedan ska det upp plywood och fiberskivor.
Gipsskivor är tillåtna (och billigare än fiberskivor).

Oj, så många som svarade på en gång, beklagar upprepningarna.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska du kakla väggen vid fönstret?
Jag hade tänkt det, men det kanske inte håller med befintligt enkelgips. Får nog tänka om där.

Brunnen behöver du byta till en med monteringsplatta. Rören klipper du och sätter upp ett säkertvattenskåp alt kör typ ett vattete v6 system.
När du ändå sågar upp golvet för brunnen så kan du kika vilket regelavstånd på balkarna du har,
Vanlig gips räcker gott så länge du har ngt att skruva i bakom

F Fjonken skrev:
Brunnen behöver du byta till en med monteringsplatta. Rören klipper du och sätter upp ett säkertvattenskåp alt kör typ ett vattete v6 system.
När du ändå sågar upp golvet för brunnen så kan du kika vilket regelavstånd på balkarna du har,
Vanlig gips räcker gott så länge du har ngt att skruva i bakom
Regelavstånd 600 cc, plus extra reglar. Syns på bild ovan, man ser reglarna under köket där det bara är 600 cc. Men hade tänkt köra tätskikt direkt på spånskivan men har läst på lite och det måste ju flytspacklas på spånskiva. Så hela min idé faller.
Och vattnet kommer från andra sidan tvättstugan.

• Byggnadsritning med markeringar för rördragning och reglerad avstånden 600 cc samt noter om ventilinstallation och vattenflöde.
    Skapa konto
  • Kopplingar och rör i ett kök, med olika färgmarkerade anslutningar och ett synligt rundat utskuret hörn i skåpet.
    Skapa konto
E ErikNyman1 skrev:
Regelavstånd 600 cc, plus extra reglar. Syns på bild ovan, man ser reglarna under köket där det bara är 600 cc. Men hade tänkt köra tätskikt direkt på spånskivan men har läst på lite och det måste ju flytspacklas på spånskiva. Så hela min idé faller.
Och vattnet kommer från andra sidan tvättstugan.
Du behöver nog riva ut hela golvet och fälla in fler reglar samt kottla för brunnen, ja det ska flytspacklas på spånet.
Rören kommer du ju åt enkelt för en nydragning. Tror inte dom har räckt med plyfa,gips och keramik. Du hade enkelgipa och matta innan?

Paul-Staffanstorp
E ErikNyman1 skrev:
Men hade tänkt köra tätskikt direkt på spånskivan men har läst på lite och det måste ju flytspacklas på spånskiva. Så hela min idé faller.
Känns som du har en del att läsa på innan du ger dig på att göra ett badrum och riskerar kasta pengarna i sjön.
Kanske även skulle budgeterat med att hyra in hjälp med så viktiga saker som VVS & EL.

Brunnen ska bytas än om den är nyare än 1990 då den inte sitter korrekt monterad och oavsett är inte det något man snålar på vid en badrumsrenovering i min värld.

Vattenrören till dusch och toalett hade jag fimpat helt och istället dragit ut de rören vid vasken något lägre för att sedan fälla in nya matningar till dusch och toalett därifrån inne i väggen och ha fördelare i kommoden.

Jag hade även försökt dra om vaskavloppet att komma upp i väggen och ut därifrån istället.
Kolla avståndet mellan toalettavlopp och väggen (färdigt mått för tätskiktsnivå ska vara minst 60mm).
Troligen ligger avloppet för nära då man numera bygger på med 15mm plywood bakom gipsen.

15 plywood bakom all gips, även ytterväggen, för man vet aldrig när man kan behöva skruva upp något och då ångrar man sig för man varit dumsnål men hoppa över fiberskivor och kör vanlig gips istället och lägg de pengarna på något vettigare.
Är dessutom ytterväggen reglad cc600 så räcker inte enkelgips om du ska kakelsätta men om du sätter plywood bakom så får du tillräcklig böjstyvhet med det och enkelgips.

Är där fall i spånskivan så ligger det högst troligt dubbla spånskivor där man fräst ner fallet i den övre så det är bara och byta i samband med ändring och byte av brunnen.
Glöm inte förstärka och kortla ordentligt runt brunnsplattan då detta är ett av de vanligaste ställena för läckage sen.

• Gilla
Centano
  • Laddar…
Är det ett prefab hus med inbyggt fall så brukar man hyvla fallet i golvreglarna innan man limmar dit spånplattan.

Hej allihop och tack för all input. Ska försöka sammanfatta det hela.

1. Tanken är att framtiden ska ha klinkers/kakel. Original var våtrumsmatta/våtrumstapet

2. Jag har insett att det blir "halvfusk" det jag har tänkt så jag kommer att ta in en firma som får lösa alla lösa trådar jag har. Till och med troligt att de får fixa allt då jag tror det är svårt att få en firma som tar bara delar av projektet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.