Hej
Ska måla om ett hus från 1944. Men jag upplever att väggen är blöt bakom färgen.
Huset har målats ett antal ggr under åren men jag tycker nu att det känns väldigt blöt bakom färgen.
Ska jag skrapa / slipa och låta de torka eller är det att byta panel som gäller. Tacksam för råd! / Micke
 
  • Slitet trä på ett hus med flagnande vit färg vilket indikerar möjlig fuktproblem bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är från början mälat med linoljefärg (för det var det enda som fanns). Antagligen är det målat senare med en ångtät färg, akrylatfärg eller liknande. Det kan vara förklaringen till att det känns blött. Jag tycker panelen verkar vara i dåligt skick. Är det en söderfasad? Med den här bilden som underlag går det dock inte att säga att ett byte av panelen är nödvändigt. Om frågan blir aktuell måste du även ta in andra faktorer i bedömningen som behovet av tilläggsisolering, fönsterbyten mm. Byta panel på ett så gammalt hus (eller att spika på ny utanför) är inget man gör hastigt och lustigt.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Jag håller med Justus, här verkar någon ha förstört en eminent panel genom att stryka akrylatfärg på den. Tyvärr så är väl enkom ett byte alternativet, eller att avlägsna all acrylatfärg, men ett mycket mer slitsamt projekt.
Min panel är från 1946 och fortsatt vid god vigör,
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.