Jag häller på att renovera en gammal innerdörr från förra sekelskiftet. Tar bort all färg men hur gör jag underjobbet bäst sen? Rena skador tänker jag spackla med snickerispackel, men hur jag jag med skarvarna mellan ram och fyllning? Jag tänker att det kommer att röra sig här när luftfuktigheten ändras. Se markering i bilden.
Gammal innerdörr med borttagen färg, markerad skarv mellan ram och fyllning som kräver åtgärd vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dublin skrev:
Jag häller på att renovera en gammal innerdörr från förra sekelskiftet. Tar bort all färg men hur gör jag underjobbet bäst sen? Rena skador tänker jag spackla med snickerispackel, men hur jag jag med skarvarna mellan ram och fyllning? Jag tänker att det kommer att röra sig här när luftfuktigheten ändras. Se markering i bilden.
[bild]
Varför göra något alls där? Inget jag tycker behöver fyllas igen, bara måla med linoljefärg:)

C
Min erfarenhet, som du kanske också märkt när du skrapat dörren, är att de brukar vara grundade med en riktigt tjock slipgrund, troligen linoljefärg + krita(?)

Om man nu är ute efter en hög finish (som det troligen var från början) och inte allmogestilen.

Tror ni att det funkar med att bara måla? Så här ser skarvarna ut innan och jag skulle helst vilja undvika att det spricker upp på samma sätt.
Skarvar i träpanel med vit färg som delvis flagnat och synligt trä, diskussion om att undvika sprickor vid ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dublin skrev:
Tror ni att det funkar med att bara måla? Så här ser skarvarna ut innan och jag skulle helst vilja undvika att det spricker upp på samma sätt.
[bild]
De riskerar ju spricka oavsett. Latexfog ju alltid ett alternativ. Inte så byggnadsvårds-riktigt kanske men det funkar

C
Man kan nog säga att det kommer att spricka där. Det är ju en rörelsefog.

• Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
H Hufsa skrev:
De riskerar ju spricka oavsett. Latexfog ju alltid ett alternativ. Inte så byggnadsvårds-riktigt kanske men det funkar
Hua, inte latexfog - det ”spricker” karastrofalt fult när det rör på sig!

Mitt tips är att måla dörren med linoljefärg när den är som torrast och har krympt maximalt, alltså typ i februari. Sen kan den röra sig bäst den vill utan fula valkar/kanter och trärena ytor.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.