Jag häller på att renovera en gammal innerdörr från förra sekelskiftet. Tar bort all färg men hur gör jag underjobbet bäst sen? Rena skador tänker jag spackla med snickerispackel, men hur jag jag med skarvarna mellan ram och fyllning? Jag tänker att det kommer att röra sig här när luftfuktigheten ändras. Se markering i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför göra något alls där? Inget jag tycker behöver fyllas igen, bara måla med linoljefärgD Dublin skrev:Jag häller på att renovera en gammal innerdörr från förra sekelskiftet. Tar bort all färg men hur gör jag underjobbet bäst sen? Rena skador tänker jag spackla med snickerispackel, men hur jag jag med skarvarna mellan ram och fyllning? Jag tänker att det kommer att röra sig här när luftfuktigheten ändras. Se markering i bilden.
[bild]
Min erfarenhet, som du kanske också märkt när du skrapat dörren, är att de brukar vara grundade med en riktigt tjock slipgrund, troligen linoljefärg + krita(?)
Om man nu är ute efter en hög finish (som det troligen var från början) och inte allmogestilen.
Om man nu är ute efter en hög finish (som det troligen var från början) och inte allmogestilen.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårds"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Hua, inte latexfog - det ”spricker” karastrofalt fult när det rör på sig!H Hufsa skrev:
Mitt tips är att måla dörren med linoljefärg när den är som torrast och har krympt maximalt, alltså typ i februari. Sen kan den röra sig bäst den vill utan fula valkar/kanter och trärena ytor.
Klicka här för att svara