43 034 läst ·
358 svar
43k läst
358 svar
Renoverar badrum och vill förbereda för elen själv, vad ska man tänka på?
OK, så du har börjat och dra rör utan att veta förutsättningarna, det är ju inte bra, risk att du bara får göra om allt en gång till då.nizzehult skrev:
Ska försöka förklara:
I hallen utanför badrummet sitter en taklampa och brytare och den sitter alltså på andra sidan av dubbelbrytaren till badrummet. Det är ett av rören.
I något av de två rören på bilden finns alltså inkommande fas som då kommer ovanifrån och den går då in i båda dessa dosor och vänder där. Man använder alltså samma rör till både matning och strömsättning. Den ena går sen till takarmaturen i hallen via det andra röret och den andra kommer på nåt sätt ut till väggarmaturen och takarmaturen i badrummet så jag tror själv att andra röret går direkt till takarmaturen i badrummet och sen vidare till väggarmaturen. Men det kommer också in skyddsjord och nolla någonstans på vägen för den sticker ju ut vid väggarmaturen och då det mesta av eldragningen verkar gå i taket så tror jag att den kommer dit via någon av takdosorna, kanske ute i hallen.
Har du en takdosa i taket i badrummet idag?
Om inte, då skulle jag misstänka att det är takdosan i hallen som är en slags huvudkopplingspunkt.
Då kommer matning från centralen dit (ev via andra dosor) och därifrån går även matningen vidare till nästa rum.
Sen går det även matning till strömbrytarna därifrån, och tillbaka till takdosan i hallen går det då två eller tre tändtrådar, troligen för taklampa i hall + badrum. Sen kanske även till belysning för spegel, men det kan vara ganska troligt det andra röret istället, som går direkt dit, inte via någon takdosa.
Om du nu har en takdosa i badrummet kan den vara inblandad på något vis i dessa kopplingar, det måste du reda ut.
Jag kan redan nu meddela att jag om ett tag kommer peka med hela handen och meddela att du ska sätta en kopplingsdosa över strömbrytarna, nära taket. Jag är 99% säker på att det kommer bli enda vettiga iom att du inte tänker riva ngt tak.
Men du måste först undersöka mer noga hur befintligt är kopplat. Öppna takdosa i hallen och kolla, fota. Vilka trådar går vart?
Kan ju också säga att det här med att reda ut förutsättningarna först är ju vad varenda elektriker måste börja med.
Ofta går det ganska snabbt, i alla fall när befintligt är någorlunda normalt gjort. Har det varit okunniga hempulare, kassa polska multihantverkare eller en massa ombyggnader med ogenomtänkta elkompletteringar så kan det rinna iväg en betydande mängd timmar, tyvärr.
Jag kan ju också säga att ibland chansar jag, bestämmer mig för hur något troligen ser ut, utan att kolla upp. Ofta går det bra (jag gör det ju bara när det är ganska uppenbart hur det borde vara) , men ändå... så skiter det sig ordentligt någon gång ibland.

Så mitt tips är att göra hemläxan ordentligt så du slipper utanpåliggande ledningar sen när badrummet är klart.
Ofta går det ganska snabbt, i alla fall när befintligt är någorlunda normalt gjort. Har det varit okunniga hempulare, kassa polska multihantverkare eller en massa ombyggnader med ogenomtänkta elkompletteringar så kan det rinna iväg en betydande mängd timmar, tyvärr.
Jag kan ju också säga att ibland chansar jag, bestämmer mig för hur något troligen ser ut, utan att kolla upp. Ofta går det bra (jag gör det ju bara när det är ganska uppenbart hur det borde vara) , men ändå... så skiter det sig ordentligt någon gång ibland.
Så mitt tips är att göra hemläxan ordentligt så du slipper utanpåliggande ledningar sen när badrummet är klart.
Japp, 4" ska det vara.E elmont skrev:
Det finns också jättelånga skruvar för att skruva fast dosor med. Lite svåra för privatpersoner att hitta dock.
Hornbach verkar ha dem
https://www.hornbach.se/shop/Regelskruv-FXTB-3-5x100-mm-FZB-100-styck/8498106/artikel-detaljer.html
Eller här
https://www.verktygsproffsen.se//ma...x-35-x-100-fzb-trubbig-spets-100-pack-3009804
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 223 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 223 inlägg
Är rätt säker på att jag dragit rätt antal rör och satt upp tillräckligt med dosor så det enda som kan komma att ändras är dragningen av vissa trådar i dessa rör men det är ju fullt möjligt att göra även när dom är på plats.
Ja, det sitter en takdosa i badrummet men med tanke på husets geometri och att dosan i hallen är närmare själva centralen så är det nog mera troligt att den är huvudkopplingspunkten. Ska kolla vad som finns i dom olika takdosorna!
Visst, jag har redan bestämt mig för att sätta ytterligare en dosa ovanför strömbrytarna, det var det jag höll på med igår när jag insåg att alla nya reglar som ska dit ännu inte är på plats....
Och det räcker inte med 4" spik till dessa dosor! Till vanliga apparatdosor däremot funkar 4"
Ja, det sitter en takdosa i badrummet men med tanke på husets geometri och att dosan i hallen är närmare själva centralen så är det nog mera troligt att den är huvudkopplingspunkten. Ska kolla vad som finns i dom olika takdosorna!
Visst, jag har redan bestämt mig för att sätta ytterligare en dosa ovanför strömbrytarna, det var det jag höll på med igår när jag insåg att alla nya reglar som ska dit ännu inte är på plats....
Lustigt för mig har 4" räckt till kopplingsdosor sedan "forntiden" ?nizzehult skrev:
Är rätt säker på att jag dragit rätt antal rör och satt upp tillräckligt med dosor så det enda som kan komma att ändras är dragningen av vissa trådar i dessa rör men det är ju fullt möjligt att göra även när dom är på plats.
Visst, jag har redan bestämt mig för att sätta ytterligare en dosa ovanför strömbrytarna, det var det jag höll på med igår när jag insåg att alla nya reglar som ska dit ännu inte är på plats....Och det räcker inte med 4" spik till dessa dosor! Till vanliga apparatdosor däremot funkar 4"
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 223 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 223 inlägg
Njä, det skulle jag inte säga. Uppskattar givetvis en second opinion av ett proffs och den stora prövningen blir ju när jag tar dit den elektriker som ska koppla ihop allt men jag ska dra klart med rören och sen skicka bilder och förklara hur jag tänkt. En eventuell korrigering är nog sen rätt enkel att göra då väggarna är öppna och det är korta sträckor med max 3 trådar i varje rör.Mikael_L skrev:
Kopplingsdosorna som jag använder är betydligt större än en apparatdosa så en 4" spik kommer inte ens ut på andra sidan så 5" är det enda raka.
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 223 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 223 inlägg
Det känns fånigt att bli tillrättavisad för en sån här sak. Jag kanske inte använder samma kopplingsdosor som ni är vana med och nog borde jag väl kunna bedöma om det öht går att använda en 4" spik till den sorten jag ramlat över - vilket det absolut inte gör.E elmont skrev:
Dosan är alltså betydligt större än en apparatdosa och har fyra anslutningar uppåt, två nedåt och en på varje sida. Jag vet inte, det kanske är "fel" sort men den torde väl duga till detta ändamål.
Den fungerar utmärkt om man borrar ett hål i regel där man sätter sidostudsen, där kan man om man vill dra in ett rör, samt man får på köpet ett mycket stabilt montage trots att spikarna är lite korta, kopplingsdosor och utan sidostuds så räcker spiken. Alternativt sätter man en kottling bakom dosan och då räcker 3" till för att fästa dosan.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 223 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 223 inlägg
Jag har gjort exakt så, borrat hål i regeln för sidouttaget och då räckte 5" spiken. Det hade det inte gjort med en 4". På andra stället har jag kapat bort ett av sidouttagen och måste ändå använda 5". Måste kanske skicka en bild för övertygelse?E elmont skrev:Den fungerar utmärkt om man borrar ett hål i regel där man sätter sidostudsen, där kan man om man vill dra in ett rör, samt man får på köpet ett mycket stabilt montage trots att spikarna är lite korta, kopplingsdosor och utan sidostuds så räcker spiken. Alternativt sätter man en kottling bakom dosan och då räcker 3" till för att fästa dosan.
Hade jag däremot satt nåt bakom dosan hade det funkat med 4", ja kanske även 3" men jag ser inte problemet med att göra som jag har gjort?
Kan förresten berätta att den elektriker som drog el i huset jag byggde på 90-talet fick slut på 4" spik och använde då en kortare typ för att sätta fast apparatdosorna i stället för att införskaffa rätt sort så med tiden, alltså efter 5-10 år så började dessa lossna en efter en...
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 869 inlägg
Kanske läge för en bild på TS kopplingsdosa så att vi får se varför en 4" spik inte räcker.