har en frånlufspump som åtevinner värmen. den går på standard 100mm kanaler.
tilluftens små rör är så smutsiga att jag i dagsläget inte kan använda dom. hittar ingen firma som kan göra rent rören. att endast blåsa och suga med damsugare hjälpte ej.

E Eric Lilja skrev:
har bestämt att sätta igen rören
Du var en rakare att ge upp snabbt. Bås igenom en fiskelina. Knyt en tuss eller skumgummibit i änden så tryckluften pressar igenom dragtråden därefter en flaskborste med dragtråd. sedan kan du med dammsugaren & dragtråd i båda ändar rensa.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
går inte att trä in något. tar stopp efter 25 cm. har provat med allt möjligt men är skarpa svängar och olika fördelningslådor. samt många många meter rör.

Glömde att skriva kompressor-tryckluft! Att trycka in fiskelinan med.
Eller dammsugare- vakuum! Att suga igenom fiskelinan med.

Får man inte ens igenom en fiskelina på en kapp mm då är det kraftigt stopp!

Nu är det en tid sedan jag skrev detta, men har sedan dess bråkat en hel del.
  • har lyckats dammsuga igenom fiskelina i några kanaler och dragit igenom en liten trasa, men gick bara i vissa då det är väldigt långa kanaler. fick inte bort så mycket skräp.
  • har satt dit extra filter vid varje utblås, vilket nu efter ca 1 års användande har samlat en hel del skräp.
  • Men nu är då det alldeles för dåligt luftflöde från tilluften eftersom jag har så mycket filter, detta resulterar i ett stort undertryck i huset, har medfört dålig luftkvalité med huvudvärk och irriterande ögon.
  • Min tilluftsfläkt börjar bli dålig, men känner inte att det är värt att kosta på en ny när kanalerna är så dåliga. nu har jag provat allt vad jag kan komma på så nu lutar det år friskluftsventieler.
(har mekanisk frånluft med värmeåtervinning till vattenbatteri,)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.