Gav mig an ett projekt att renovera en vedspis, något jag aldrig gjort innan. Dock är jag lite osäker på hur mycket rost man måste få bort för att det ska vara okej att sätta ihop igen? På de yttre delarna förstår jag att man vill få bort allt p.g.a drt estetiska. Men t.ex ena bilden, där det är en del som är insida ugn som är oborstad. Sen en inre del som är borstad. Den är blank men har fortfarande rost kvar. Är det så det brukar bli om man inte blästrar?

Samt en fråga kring de stänger som håller ihop spisen. En gick sönder vid demontering, går säkerligen att fixa en ny. Övriga ser ut att sitta ganska hårt och undrar om det är värt att försöka få bort dem eller om man ska låta de sitta?
Orenoverade delar av en vedspis, en borstad och en oborstad, placerade på ett träbord med en blå vattenflaska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig vedspis delvis isärplockad, med en avspända dörrar placerad på marken omgiven av vedträn.
Skapa konto

Närbild på en del av en vedspis, där en rostig gängad stång sticker ut.
Skapa konto
En detaljbild av en rostig inre del av en vedspis, med en metallstav som håller ihop spisen.
Skapa konto

P
Väcker liv i denna tråd i stället för att starta en ny. Jag håller också på renovera en vedspis. Den är i ganska bra skick utvändigt, brännjärnen är också OK. Men den är rostig inuti ugnen. Inte så fräscht, tycker en del av familjen. Är det så dom är, eller behandlar man ugnen invändigt med något ? Bränns rosten inuti ugnen bort när man böjar använda den ? Jag kommer ta bort al lös rost i ugnen såklart. Att den ska ha spissvärta utvändigt och ny lera uppe på ugnen är självklart.

Det beror på hur noggrann du är men resultatet blir bäst om du plockar sönder spisen och putsar ur den det värsta. Vanligen har det samlats mycket rost och sot och skit i alla skarv som borde vara täta.

Ugnen vill bli litet rostig inuti men inte hur mycket som helst.

H heimlaga skrev:
Det beror på hur noggrann du är men resultatet blir bäst om du plockar sönder spisen och putsar ur den det värsta. Vanligen har det samlats mycket rost och sot och skit i alla skarv som borde vara täta.

Ugnen vill bli litet rostig inuti men inte hur mycket som helst.
Ta isär spisen och blästra den helt ren. Nytt pannkitt så de blir tätt. På med spisvärta. Ugnen kan du ha lite matolja i

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.