Hur är det om man väljer att lämna den nuvarande golvmattan brunn osv och bara lägger nytt tätskikt och matta/klinker på väggarna?

Renoverar du åt dej själv och inte bryr dej om att en eventuell vattenskada inte betalas av försäkringsbolaget får du ju bära dej åt hur som helst. Ligger det nu en plastmatta på golvet finns en golvbrunn med klämring. Är brunnen av senare typ med en kant som skall hindra klämringen att lossa om plastmattan krymper funker den ihop med dom nya brunnsmanchetterna. Är det en äldre typ, kan tom vara en gjutjärnsbrunn eller en tidigare plast variant utan säte för klämringen bör du byta den. Att lägga klinker ovanpå en äldre plastmatta som kanske krympt en del i golvvinklar och hörn är inte tillrådligt. Att tänka på när du river ut plastmattan är att allt lim måste avlägsnas innan du påför det nya tätskiktet. Lycka till

Tack för svaret!
För att förtydliga, min tanke var att lämna nuvarande plastmatta på golvet, just för att kanske få möjlighet att få ut pengar ifrån försäkringen vid eventuell vattenskada, det är ingen extremt gammal brunn, det sitter en plastbrunn där nu, vet inte när den är ifrån men den ser betydligt mycket nyare ut än byggåret 1946 som huset är... Vet att man måste byta brunnen om den är äldre än -92, det är därför jag funderar på om man kan kringå detta genom att inte röra golvet som det är just nu utan endast göra iordning väggarna?

det borde väl gå... Kinglolle bör ha svaret :)

fast frågan är hur det kommer att se ut, även om golvet ser fräscht ut nu kommer det kanske inte göra det med nytt på väggarna... Kanske svårt att få tag på någon som vill göra det också, jag skulle nog säga nej

Bör väl inte kosta så mycket mer att byta brunn och matta, kanske bättre vänta ett år eller två med renoveringen och sen byta allt

Ja alltså om man benar bakifrån så hade det egentligen inte funnits några hinder för att ej röra golv vid renovering av annat. Då anses golvet fortfarande gammalt och behöver bara uppfylla reglerna vid installationstillfället. Problemet blir istället att få till skarven mellan gamla mattan och nya tätskiktet på väggen. Där kommer du ha större risk för problem med försäkringen om skada uppstår.

Mitt råd är nog hellre att vill du komma billigt undan så riv ner allt, sätt väv på väggen o måla innertak o väven vit. Sen hyr in hantverkare till att byta golvbrunn o lägga matta åt dig på golvet. Då har du ett nytt o fräscht(om än inte så flashigt) fungerande badrum för inte speciellt mkt pengar. Att riva o sätta väv plus måla är superenkelt o övriga jobbet är inte många timmar för hantverkare

Det handlar egentligen om att jag vill slippa ta in hantverkare till ett såpass litet jobb, antar att det dels blir rätt svårt att hitta någon samt att det lär vara saftig peng på den som faktiskt vill göra det.. Men tar jag in hantverkare så handlar det endast om att få till VVS samt flytspackla med rätt fall... Vad skulle det kunna gå på? Om jag dessutom vill flytta toalett och handfat men har gjort allt jobb med att bila upp golvet, vad tros om antalet timmar där?

Tätskikt och fuktspärr i någon form fixar jag nog själv utan större problem, men ingjuten vvs och flytspackling vill jag inte ge mig på. Badrummet är omkring 4-5kvm

Redigerat:
Elen ska inte röras?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Elen ska inte röras?

//Patrik
Jo, det kommer den antagligen göras, just nu ligger det sladdar dragna utanpå ytskiktet till fläkt och spegelbelysning, samt att det för tillfället inte finns någon taklampa.

Sultanen af Nex skrev:
Jo, det kommer den antagligen göras, just nu ligger det sladdar dragna utanpå ytskiktet till fläkt och spegelbelysning, samt att det för tillfället inte finns någon taklampa.
Huh? Vad då för "sladdar"? Är det tillfälligt tills att det görs riktigt eller?

/Patrik

Patrik_Hed skrev:

/Patrik
Precis köpt lägenheten, inte fått tillträde till den ännu, syftade på kablarna som är dragna till befintlig belysning och fläkt, de är monterade på väggen och inte i rör i den.

Patrik_Hed skrev:

/Patrik
OT:
I enlihet med den nya "ordlistan" eller vad den nu kallas för elektriker så har ordet kabel bytts ut mot sladd.

Känns väldigt fel men det gjorde det säkert för de gamle när Stigare byttes till matning :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.