AXS
Håller precis på med att flytta in mitt sovrum i gamla barnrummet.

Nytt golv och så måla om.

Märker dock att väggarna är i betydligt sämre skick än jag trodde. Tapeterna sitter löst under färgen, en vägg är bara 9cm tjock och låter som en bongotrumma, två ytterväggar har ett lager tretex varav en vägg har sviktande tretex. Väggarna är av tegel och slaggsten.

Har en målare som kommer innan nyår och funderar på hur jag gör väggarna vettiga innan dess?

Vad tror ni om att sätta gips rakt över och skruva väldigt tätt? Kanske limma?

Inte så sugen att riva ner all tretex...

• Vägg med lösa tapeter och stjärnor dekorerade, en svart vägglampa bredvid en säng, trädetaljer och ett träramshylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med löst sittande tapet och färg, visar underliggande yta i sovrummet under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
För att få bort bongotrumma-effekten så måste väggen isoleras inuti.
Sätter man gips utanpå får man tänka över hur det blir vid fönster och dörr. Det kan vara lättare att byta ut treetex till gipsskiva än att bygga om fönstersmygen.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
BirgitS BirgitS skrev:
För att få bort bongotrumma-effekten så måste väggen isoleras inuti.
Sätter man gips utanpå får man tänka över hur det blir vid fönster och dörr. Det kan vara lättare att byta ut treetex till gipsskiva än att bygga om fönstersmygen.
Tack!
Bongotrumman är dock massiv slaggsten. Kanske fel beskrivning med trumman men den isolerar inga ljud alls och låter högt om någon slår i den.

De berörda väggarna är utan dörrar och fönster, bara några eluttag. Även det en del jobb såklart.

Hade målare här idag och han sa att han kunde skära bort allt som var löst, kanske duger.

Kanske dra i några extra skruv på den delen av tretexen som sitter löst från väggen bakom.

BirgitS
All lös tapet måste bort och underlaget måste ju sitta fast. Fråga målaren om resultatet verkligen blir bra med bara de åtgärderna.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.