Hej! Mitt första inlägg på det här forumet. Har läst en del så tack för all värdefull info men tänkte nu att det är lika bra att jag blir medlem.

Jag och min sambo har fått nycklarna till vår nya bostadsrätt och nu har vi äntligen påbörjat renoveringen. Vi är helt gröna när det kommer till renoveringar och bygg.

Vi har börjat ta bort de gamla tapeterna i två av rummen. Det var två eller tre lager men ganska så enkelt med Biltemas Tapetborttagare WPR 47.

Nu undrar vi vad är nästa steg? Som jag har förstått det så ska man använda spackel för att jämna ut väggen och därefter slipa/sandpappra? Punkt- eller bredspackla? Ska man tvätta väggen med något medel för att få bort smuts och eventuellt lim?

• Vägg i rum med borttagna tapeter, visar ojämn yta och sprickor; eluttag syns nedtill, fönster med mörk fönsterbräda till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
G Gothenburg skrev:
Hej! Mitt första inlägg på det här forumet. Har läst en del så tack för all värdefull info men tänkte nu att det är lika bra att jag blir medlem.

Jag och min sambo har fått nycklarna till vår nya bostadsrätt och nu har vi äntligen påbörjat renoveringen. Vi är helt gröna när det kommer till renoveringar och bygg.

Vi har börjat ta bort de gamla tapeterna i två av rummen. Det var två eller tre lager men ganska så enkelt med Biltemas Tapetborttagare WPR 47.

Nu undrar vi vad är nästa steg? Som jag har förstått det så ska man använda spackel för att jämna ut väggen och därefter slipa/sandpappra? Punkt- eller bredspackla? Ska man tvätta väggen med något medel för att få bort smuts och eventuellt lim?
Välkommen till forumet!

Jag är inte målare, eller ens hantverkare, men har renoverat 2 lägenheter och snart ett gammalt trähus (150kvm). Bland det djävligaste jag vet är att bredspackla stora ytor. Har provat rullspackel och giraff, men tycker att det är svårt att få det tillräckligt bra (är rätt petig).

Jag hade limmat renoveringsgips på den där väggen, om möjligt. Bara skarvarna som behöver spacklas. Blir slätt och fint. Kan ju dock medföra annat arbete (lister, dörröppningar, mm).

Ska ni bredspackla, så måla på ett lager outspädd primer först. Finns billigt på Bauhaus eller Biltema (Julas är värdelös, och dyr).

Edit - den där väggen ser ut att kunna skrapas fri från tapetrester.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Mitt tillvägagångssätt för bredspackling är att först köra ett lager gipsbruk, det är billigare än spackel, torkar snabbare och går att fylla ut större hål med. Och sen vanligt sandspackel på det.
Och om du ska bredspackla, köp eller hyr en "giraff" (slipmaskin) och grovdammsugare, det är så otroligt mycket skönare än att handslipa och få damm överallt.

Titta på filmen om bredspackling här: https://www.byggahus.se/forum/threa...at-kan-man-foervaenta-sig.509993/post-5599758

Det tar ganska många dagar att lära sig bredspackla. Upplärningskurvan är intressant, i början fungerar ingenting, plötsligt så stämmer allt och det blir ganska enkelt. Inte mycket behöver slipas när man har lärt sig och det går mycket snabbare än att sätta renoveringsgips eller renoveringstapet samt det blir billigare.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi var idag på Hornbach och inhandlade lite material. Jag visade dem samma bild som jag har lagt upp här och de sa att man ska göra så här:
*Ta bort tapetrester
*Gör rent väggen med vatten
*Måla med primer/grundfärg
*Bredspackla hela väggen
*Två lager färg

Så nu två frågor till er:
1. Räcker det att göra rent väggen med vanlligt vatten eller bör man använda någon kemikalie?
2. Varför ska man måla med primer/grundfärg innan man bredspacklar?

H
G Gothenburg skrev:
Vi var idag på Hornbach och inhandlade lite material. Jag visade dem samma bild som jag har lagt upp här och de sa att man ska göra så här:
*Ta bort tapetrester
*Gör rent väggen med vatten
*Bredspackla hela väggen
*Två lager färg

Så nu två frågor till er:
1. Räcker det att göra rent väggen med vanlligt vatten eller bör man använda någon kemikalie?
2. Varför ska man måla med primer/grundfärg innan man bredspacklar?
Det är inte lätt att bredspackla. Man gör det inte frivilligt, speciellt inte om man är nybörjare. Om möjligt skulle jag lämna tillbaka produkterna för bredspacklingen. Jag hade valt renoveringstapet alla dagar i veckan. Gör det inte svårare för er än nödvändigt så att ni tappar lusten att renovera! Det är mitt tips!

• Gilla
  • Ledsen
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Primer kan behövas beroende på underlaget. Om underlaget suger så kan spacklet fästa dåligt eller torka för snabbt och spricka. Det är en gardering att använda primer. Jag har aldrig använt primer och klarat mig med det men chansar man på fel typ av vägg så kommer man att tappa lite tid när man får göra om eller spackla fler gånger. Prova på en lite yta först om ni vill skippa primern. Vatten bör räcka för rengöring, det är inte smutsigt under tapeter.

P
Jag tycker inte ni ska vara rädda för att bredspackla, jag är en klåpare och har fått det bra när jag gjort det. Det tar tid men det gör det oavsett vilken metod man väljer, även renoveringsgips ska remsas och spacklas och slipas och jävlas.

Har använt Bostik spackel, är ok. Alcros lätt handspackel är trevligare.

• Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
ska ni bredspackla så börja med en vägg som syns minst typ bakom möbler, dörrar.

Före och efter tapetborttagning. Inomhusvy av rum med trägolv, ljuskrona och fönster efter tapetborttagning. Rum förberett för målartvätt och grundfärg.
Skapa konto

Tomt rum med trägolv och ställen där tapet tagits bort, redo för målartvätt och grundfärg.
Skapa konto

Nästa steg är målartvätt och grundfärg.

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
Skydda din fina parkett!!

• Gilla
  • Älska
Gothenburg och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Rum täckt med skyddspapper, väggarna spacklade; fönster och dörr täckta med plast inför målning. Verktyg och tejp på golvet.
Skapa konto

Bredspacklingen är avklarad. Kommer bli bra det här. Om vi märker att det finns mindre inbuktningar, är det bara att punktspackla då?

Använt spackel: Väggspackel LF, 5 liter https://www.biltema.se/bygg/farg/spackla/vaggspackel-lf-5-liter-2000050336

Imorgon har vi tänkt grundmåla över spacklet. Bör man först använda målartvätt över det torkade spacklet eller är det onödigt? Hur länge ska man vänta efter att man har grundmålat med slutfärgen?

P
G Gothenburg skrev:
[bild]

Bredspacklingen är avklarad. Kommer bli bra det här. Om vi märker att det finns mindre inbuktningar, är det bara att punktspackla då?

Använt spackel: Väggspackel LF, 5 liter [länk]

Imorgon har vi tänkt grundmåla över spacklet. Bör man först använda målartvätt över det torkade spacklet eller är det onödigt? Hur länge ska man vänta efter att man har grundmålat med slutfärgen?
Ja du kan punktspackla.

Målartvätt behövs inte. Slipa, dammsug väggen, torka av med mikrofiberduk, grundmåla så ser du mer imperfektioner, spackla dessa, grunda igen där du spacklat, på med två lager färg av hygglig kvalle tex Alcro Milltex 5, öppna bubblet och njut av superfina väggar. Satsa på bra väggfärg och en hygglig roller, kostar lite mer men en del budgetfärger är rinniga och med lite pigment och det blir flammigt och det jävlas och kräver många strykningar. Målade med olika färger i somras och Alcros Milltex var överlägset bäst, nöjde mig nästan en gång med en enda strykning men sansade mig och rollade på ett andra lager. Bor du nära Stigbergstorget så kan du köpa bra färg på Kaparens färg, Beckers Scotte men den var pissdyr sist jag var där, typ 1850 för en stor burk och då ska det nämnas att Kaparens färg inte är dyra.

• Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.