Byggahus.se

Renovera "trapphus" mellan våningarna i villa

1. ekaa88
    Husägare · Södermanland · 1 354 inlägg

ekaa88

Husägare
    Hej,
    Har precis avslutat renoveringen av trappan som går mellan våningsplanen i vårt hus.
    Nu behöver trapphuset fixas då tidigare ägare aldrig ansträngt sig.

Jag vet inte riktigt vad som blir bra, på bilden ser ni en list som går rakt över väggen och den döljer en skarv i skivorna som sitter där.
    Planen är att riva skivorna, sätta nya och sen gips. Då ska även elektriker in emellan och dra el för två belysningar till. (Utelampan är väldigt temporär som sitter där nu)

Men om jag gipsar hela vänstra väggen då behöver jag ju antingen måla eller tapetsera om då jag tänker gå hela vägen ner till trappan.
    Hur får jag övergång till tapeten i övriga hallen snygg? Även om den inte är snyggast så är det inget fel på den. Känns som oavsett var jsg väljer att lägga skarven så kommer det se konstigt ut?

Höger sida är ju inga problem då den aldrig möter tapeten någonstans

.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    15076340132921394172028.jpg

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Troligtvis är det en nivåskillnad där listen sitter , för att få det jämnt måste det byggas ut på den övre delen , angående den del som är som en hylla , får du nog leva med , mycket svårt att ordna upp det ,.
    Det med tapet uppifrån och ned till trapp , långa våder innebär flera rullar , då mönsterpassning och längd varierar

3. ekaa88

ekaa88

Husägare
    Hej,
    nej ingen nivåskillad över kontra under listen.
    Någon hylla vet jag inte riktigt vad du menar.

Kanske missförstår man mitt ordinarie inlägg?

Min huvudfråga är var/hur jag ska bryta av mot sittande tapet för att det inte ska se konstigt ut?

4. ekaa88

ekaa88

Husägare
  5. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Om du står ut med det kan du sätta en tunn trekantlist eller smyglist i hörnet.

6. T
    Medlem · Blekinge · 7 618 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Du måste ju spackla gipset i alla fall och då kan du med lite tålamod spackla ända in i hörnet och forma en liten radie. Sen bara måla aller tapetsera äna in i hörnet.
    Om huset kommer att röra på sig kommer hörnet säkert stt spricka efter några år och då sätter du Annas list.

• Laddar…
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Någon hylla vet jag inte riktigt vad du menar.

Ser ut som i nästan alla hus av din typ , kan ha fel hos dig , men där dina röda streck slutar uppåt så bruka det vara som en hylla , där yttervägg och snedtak möts , det var det jag menade

8. T
    Medlem · Blekinge · 7 618 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Men det var ju du som pratade om hylla

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då är frågan är det en hylla eller inte , det framkommer inte tydligt på bilden , men är normalt i vissa hus med den byggnationen , och det kan bara TS besvara , så något påpekande behövs inte från dig

10. B
    Medlem · Stockholms län · 23 814 inlägg

BirgitS

Medlem
    Jag skulle välja ungefär där det högra strecket är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.