Hej!
Hur ska jag på bästa sätt kunna återställa denna trapp?
Jag har tyvärr inga bättre bilder ännu.

Ska man använda lackfräs? Elektrisk hyvel? Planfräs? Slipmaskin? Färgborttagninsmedel? Skrapa?

Hur hade ni gjort, och varför?

• Gråmålad trappa med vit dörr intill, sökande efter råd om renoveringsmetoder som lackfräs, slipmaskin, eller färgborttagningsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bättre bild.

• Svart målad trappa med svängd design bredvid vägg med dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kört med en Metabo lackfräs, riktigt effektivt men lite lurigt att ta lagom. Sen slipade vi med billiga vanliga oscillerande maskiner och det var olidligt tidskrävande. Borde hyrt något rejält istället.

I ditt fall skulle jag överväga att skrapa bort färgen och sen slipa med en riktig slipmaskin som kan avverka lite och inte bara geggar runt i färgen 😊

Har aldrig testat med något medel dock, det kanske är supersmidigt..

Är målet en trären trappa? Alla plana ytor tar ju en lackfräs men i ditt fall skulle jag överväga att se om färgen kan blästras

Tänkte inte på det, det är såklart det enklaste!

@myrstack Aldrig testat det själv, är det något man låter en firma göra eller gör man det själv? Skulle gärna testa på det men känns som en stor investering?

Blästra är inget du ger dig på själv om du inte är ute efter att snabbt spendera mycket på en maskinpark, skyddsutrustning och utrustning gör täckning/städning. Ring en firma. Dessutom så måste nog någon på plats se att det du har i färgväg lämpar sig och välja lämplig blästermedia. Har sett både kolsyra, soda och traditionell sand användas beroende på färg och underlag

• Gilla
mattias987
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.