Tjena,

Hur funkar det med brandskyddsregler när man delvis renoverar ett garage byggt för 50+ år sedan?

vi har ersatt ett ruttet tak med ett nytt. Port med fjäder ersätts med elport. Delar av vägg är tänkt att bytas ut där det är för skadat. Vi är i slutet av renoveringen med planering av skikten inne.

Hur bör vi tänka med gipset? Jag har läst mig till att byggnader inte behöver byggas om för ändrade brandregler men hur är det med delvis ombyggda?

Givetvis vill vi göra en vettig renovering så vi inte dör om en framtida elbil (el annan orsak) bidrar till en brand i garaget med spridning till huset. Sekundärt, att vår försäkring gäller om huset brinner ner.

Garaget står <2m från huset. All el kommer bytas ut och också förberedas för elbilsladdare.

Det finns ju regler kring brandskydd om byggnaden står nära en annan.
För dig torde detta gälla:
Avstånd mellan byggnader Krav
0-2 meter EI 30 i vägg och dörrar. Oklassade fönster: inga.
2-5 meter EI 30 i vägg och dörrar. Oklassade fönster: max 1 m².

En EI30 vägg har jag för mig man kan uppnå med dubbla gipsskivor + isolering. Sen måste du se över om ev dörr på den väggen är brandskyddsklassad och hur det ser ut med fönster.

https://www.mellbygarage.se/sv/blogg/information/brandskydd-for-garage/

https://www.boverket.se/sv/om-bover...-en-vagg-i-brandklass-ei-30-respektive-ei-60/

I garageväggen mot huset finns det inga fönster eller dörrar. En trasig gipsskiva där och vi kommer dra in el där längst ned den väggen.

Fick ett klassiskt:

Försäkringsbolaget kräver att arbetet som utförts har följt de byggnormer/branschregler som fanns vid tidpunkten för uppförandet/reparationen och att det är fackmannamässigt utfört.

Ja, men då vet jag.

Först och främst bör du inte behöva anpassa till dagens regler sålänge det inte är så stor ombyggnad att den är bygglovspliktig.
Men om du ändå vill göra rätt så krävs för Komplementbyggnad 2 m från hus en EI30-vägg vilket i princip alla väggar uppfyller. Vill du vara helt på den säkra sidan sätter du 2 lager gips invändigt i garaget mot huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.