Jag försöker mitt bästa med att rädda, bevara och skapa en sommarstuga i ett gammalt torp från sent 1800-tal.

Torpet är cirka 55 kvm och har en torpargrund som någon gång under 1900-talets början gjorts om till en krypgrund genom att gjuta en sockel runt huset.

Timmerstommen verkar än så länge i bra skick och min arbetstes just nu är att bevara så mycket som möjligt och hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt, på ett rimligt sätt.

Som ni ser på bilderna så har sockeln dels varit utanför husets ytterpanel vilket har lett till att vatten samlats och legat kvar. Markförhållarna är inte dom bästa vad jag tror, med min amatörkunskap, varför det i kombination med yttre fukt har bidragit till sprickbildning i sockeln på flertalet ställen.

Någon form av sättning misstänker jag har skett då 2 dörrar i huset har blivit tröga att stänga de senaste 2 åren, varav 1 dörr går inte stänga alls längre då den tar i karmen.

Jag funderar nu på hur jag ska lösa detta, vilket alternativ som är ekonomiskt försvarbart och framtidssäkert.

Min nuvarande idé är att knacka loss sockeln och kontrollera marken och se om även knutstenarna står kvar inuti gjutningen, för att på något sätt kunna återställa den tidigare torpargrunden på knutsten. Men jag vet inte hur jag ska gå till väga rent praktiskt då sannolikt något måste göras med markförhållandena också.

Värt att nämna är att golvet inne i stugan är slut och är utrivet ner till trossbotten.

Tips och trix välkomnas!

• Slitet trähus med delvis borttagen röd färg som avslöjar underliggande timmer och en nedfallen skorsten framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trähus med synliga skador på fasaden vid fönsterparti och behov av renovering.
    Skapa konto
  • Slitet timmerhus med synlig rötskada och borttagna panelbrädor, i behov av renovering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.