17 780 läst ·
37 svar
18k läst
37 svar
Renovera skruvdragarbatterier
Jo, jag vet. Det brukar gå att få tag på Li-ion batterier till modellflyg också utan skyddskretsar. Men jag tror att det finns 5 olika kemier för batterierna som är olika explosiva och tål olika mycket toppströmmar. De "bra" batterierna är svåra att få tag på.parper skrev:Li-ion batterier går att beställa från kina, dealextreme etc.
Dock ett varningens finger är att det får inte överhettas/tryckutsättas då kan de självantända och skapa en thermal-runaway reaktion som gör att det blir väldigt varmt och börjar att smälta saker. Ta tex laptopbatterier som har överhettats.
Varje batteri(cell) kan ha en överhettingskrets inbyggd i sig. Samt elektroniken för skruvdragaren borde även ta hand om överhettning + korrekt laddning.
[länk]
Där pratar de om thermal runaway.
Bara så att ni vet!
MVH
/Pär
Sedan har man all elektronik som övervakar batteriet.
Men ingenting är omöjligt, frågan är bara om det är värt besväret.
Från makita.. http://www.makita.biz/company/li_ion100414_e.html
Li-Ion batterier hade jag varit extremt försiktig att byta enstaka celler på då elektroniken måste funka. Li celler är känsliga för djupurladdning (cellen går inte att ladda upp igen), för högt krafturtag (katastrofal kollaps). Får man det inte helt korrekt lär man stå med skägget i brevlådan förr eller senare.
Annars om någon hemmapulare tänkte löda ihop ett eget cellpaket tänk på att ha en kraftig lödkolv som löder snabbt. En för klen kolv värmer upp cellen och sabbar den.
Annars om någon hemmapulare tänkte löda ihop ett eget cellpaket tänk på att ha en kraftig lödkolv som löder snabbt. En för klen kolv värmer upp cellen och sabbar den.
Köpte precis ett nytt batteri till min gamla bosch GSR. maskinen är för bra för att slänga så jag hittade ett nytt batteri hos en butik i tyskland, Shop seltmann. För ett orginalbatteri till denna tog de knappt 500 kr inklusve frakt! Helt klart värt det!
//Oscar
//Oscar
Jag har 1st Bosch GSR 12VE-2 samt 1st GSR 12V som jag är nöjd med.magnu skrev:
Till dessa har jag 6 st Bosch 12V 2,6Ah batterier där några av dem är dåliga.
Jag skulle vilja försöka plocka ihop bra celler till ett bra batteri av 2 st dåliga batterier.
Skulle uppskatta om magnu eller någon annan batterikunnig kan beskriva "karakteriseringsprocessen" beskriven ovan som magnu nämnde.
M.v.h.
/Hecke
På något sätt mäter du upp kapaciteten på de individuella cellerna.hecke skrev:Jag har 1st Bosch GSR 12VE-2 samt 1st GSR 12V som jag är nöjd med.
Till dessa har jag 6 st Bosch 12V 2,6Ah batterier där några av dem är dåliga.
Jag skulle vilja försöka plocka ihop bra celler till ett bra batteri av 2 st dåliga batterier.
Skulle uppskatta om magnu eller någon annan batterikunnig kan beskriva "karakteriseringsprocessen" beskriven ovan som magnu nämnde.
M.v.h.
/Hecke
Det finns utrustning som kallas för "battery conditioner". Eftersom den kostade över 500kr lade jag ner mitt projekt.
Men mha den kan du få fram kapaciteten på respektive cell.
Sen är det bara att matcha.
Men med den utrustning som du har skulle jag göra såhär,
Ladda alla batterierna.
Mät spänningen över respektive cell.
Byt ut de celler som är kortslutna.
Har en B&D XT slagborr/skruvdragare med NIMh batterier. Har alltid haft kass batteritid tyvärr, med facit i hand borde jag reklamerat direkt men men... Köpte en Bosch 14V Li häromveckan och herregud vilken skillnad i batterikapicetet, kanske 30-100ggr bättre och den väger hälften så mycket.
Hur som helst. B&D har ju trots allt slagfunktion. Är det helt kört att hitta typ konverteringssatser laddare/batterier för att köra Li istället för NiMh?
Hur som helst. B&D har ju trots allt slagfunktion. Är det helt kört att hitta typ konverteringssatser laddare/batterier för att köra Li istället för NiMh?
Glöm konverteringen. Du kan säkert konvertera batteriet, men du behöver ha kontroll på laddaren, battericellerna ska balanseras med elektronik. NiMH och NiCd balanseras automatiskt eftersom de tål lite överladdning.
Jag fick för mig att skruva isär mitt 3.0Ah Dewalt 12v NiMH batteri igår och tittade lite på cellerna.
Hittade två st som var kass efter en snabb mätning över dem.
Hade ut från batteriet ca 10v så det är ganska logiskt att det var två det var fel på....
1 var helt kass och hade 0v, dvs tar inte laddning alls
1 hade spänning på 0.6v ungefär.
Beställde 4 sub c 2.9Ah celler för 65sek från hongkong och de kommer väl om en sådär 2veckor så då får vi se om det går.
Själv tror jag inte det är några problem... Jag räknar med att löda ihop de nya cellerna med de andra.
Angående att öppna batteriet så var det lite meck för att inte sabba det helt, det var ju limmat så det behövde lite "motivation" för att öppnas. Men går det åt helvete så har man ju ändå försökt.
Hittade "kit" från hongkong där det var 10st 4,8Ah som man kan montera in där och öka kapaciteten på batterierna.. !
Hittade två st som var kass efter en snabb mätning över dem.
Hade ut från batteriet ca 10v så det är ganska logiskt att det var två det var fel på....
1 var helt kass och hade 0v, dvs tar inte laddning alls
1 hade spänning på 0.6v ungefär.
Beställde 4 sub c 2.9Ah celler för 65sek från hongkong och de kommer väl om en sådär 2veckor så då får vi se om det går.
Själv tror jag inte det är några problem... Jag räknar med att löda ihop de nya cellerna med de andra.
Angående att öppna batteriet så var det lite meck för att inte sabba det helt, det var ju limmat så det behövde lite "motivation" för att öppnas. Men går det åt helvete så har man ju ändå försökt.
Hittade "kit" från hongkong där det var 10st 4,8Ah som man kan montera in där och öka kapaciteten på batterierna.. !
Köpte batteri till min dewalt från duracell.se. Kjelle tog ca 700 för ett , här hamnade jag på 460 ink frakt.
Två dagars leverans från UK, enda nackdelen är att det är dumma DHL som levererar. (levererar 10 på förmiddagen på privatadress utan att ringa innan och klagar på att man inte är hemma)
Två dagars leverans från UK, enda nackdelen är att det är dumma DHL som levererar. (levererar 10 på förmiddagen på privatadress utan att ringa innan och klagar på att man inte är hemma)
jag öppnade upp ett "12V"-pack från Milwaukee, dvs 10,8V eftersom det inte längre vill ladda. Identifierade cellerna och beställde nya från Kina via ebay.com, summa 50 kr inkl frakt. Så långt fingemang.
Nu ska jag bara lyckas få isär batteriepacket. Kontakterna är punktsvetsade på cellerna och nästan omöjliga att få loss utan att förstöra för mycket. Har inte lagt otroligt mycket tid på detta ännu men tänkte väl fixa detta så småningom (dels som ett experiment och dels för att få ett fungerande batteri). Tips på att få isär och ihop packet? Övervåld kanske är svaret?
Nu ska jag bara lyckas få isär batteriepacket. Kontakterna är punktsvetsade på cellerna och nästan omöjliga att få loss utan att förstöra för mycket. Har inte lagt otroligt mycket tid på detta ännu men tänkte väl fixa detta så småningom (dels som ett experiment och dels för att få ett fungerande batteri). Tips på att få isär och ihop packet? Övervåld kanske är svaret?
Redigerat:
JAg började med att skära i skarven med en tapetkniv typ. Detta tog en evighet och efter att ha slint 300ggr så körde jag med våld. Det knakade en del i plasten men gick bra.
Kanske gör att jag hade försvagat skarven innan... kanske inte. Jag vill gärna tro att min skärande hjälpte till lite iaf.
Jag tänkte löda på mina poler, de lär väl knappast bli så varma så lodet smälter?
Kanske gör att jag hade försvagat skarven innan... kanske inte. Jag vill gärna tro att min skärande hjälpte till lite iaf.
Jag tänkte löda på mina poler, de lär väl knappast bli så varma så lodet smälter?
När jag bytt ut NiCd celler i äldre batterimaskiner så har jag handlat NiMh celler i motsvarande fysisk storlek, oftast R14/C, & monterat ihop dem med tejp så de fått samma "form som de tidigare batt.packet, därefter lött med kabel direkt på polerna om jag inte fått tag i celler med lödfanor. Det tar ett tag att få till värme så lodet smälter, men det har fungerat. Det säges att det inte är bra att löda för att uppvärmningen kan skada cellen. Men i mina fall så har jag inte upplevt något problem. Funkar kanon.
När det gäller utbyte av NiCd mot NiMh så är oftast mAh värdet högre vilket såklart även leder till längre ladd tid & i sin tur längre aktionstid för maskinen. Laddtiden är värt att tänka på så man beräknar om hur lång tid det ska ladda om det är en manuell laddare. Alla laddare är ju inte automatiska.
Jag har fått igång NiCd & NiMh celler som "dött" genom att chocka dem individuellt med en 12v bilbatteriladdare av transformator typ. Mitt tillvägagångssätt har varit att ta och + & - från laddaren & sedan hålla - konstant mot - polen på batteriet & sedan "knacka" med + polen en 5-10ggr. I de flesta fallen har cellen vaknat. Men har cellen gett upp en gång så är det oftast bara konstgjord andning.
När det gäller utbyte av NiCd mot NiMh så är oftast mAh värdet högre vilket såklart även leder till längre ladd tid & i sin tur längre aktionstid för maskinen. Laddtiden är värt att tänka på så man beräknar om hur lång tid det ska ladda om det är en manuell laddare. Alla laddare är ju inte automatiska.
Jag har fått igång NiCd & NiMh celler som "dött" genom att chocka dem individuellt med en 12v bilbatteriladdare av transformator typ. Mitt tillvägagångssätt har varit att ta och + & - från laddaren & sedan hålla - konstant mot - polen på batteriet & sedan "knacka" med + polen en 5-10ggr. I de flesta fallen har cellen vaknat. Men har cellen gett upp en gång så är det oftast bara konstgjord andning.