Byggahus.se
Hej,

Kan man renovera en skorsten, innan man renoverar taket? Eller måste man sen göra om vissa saker?

Taket ska renoveras inom en snar framtid, med byte av råspont runt skorsten, men några andra kostnader ska få gå före.

Skorstenen är mer akut för att vi vill kunna elda. Inte pga elpriserna, utan för att huset står på landet på en ö, så ibland finns det inte ens någon el att oroa sig för.

Men, skorstenen har stått oanvänd i några decennier nu, utan huv. Är från 50-talet med flera kanaler för eldning, ventilation och köksfläkt.

Detta loopar i mitt huvud, snälla hjälp mig hitta en väg fram...

1. För att få elda: rensning av kanaler och invändig renovering
2. För att "bevara" invändig renovering: montera en huv
3. För att montera huv: utvädig renovering och plåtarbete
4. Utvändig renovering och plåtarbete: plåtarbete behöver göras om vid takbyte (?)

Summerad slutsats: för att börja elda, måste taket renoveras

+ att det finns 2 gamla upptagningar i källaren som behöver muras igen innan jag kan avsluta källarrenoveringen, så ytterligare en tankeloop:
1. För att avsluta källarrenovering med att måla: mura igen hål
2. Innan hål muras igen: rensa kanalen via hålen
3. När hålen är rensade behövs huv för att inte ny skit ska samlas
4. För att montera huv: behövs skorsten renoveras utvändigt
5. För att renovera skorsten utvändigt: behöver taket bytas

Summerad slutsats: För att avsluta källarrenoveringen, behöver taket renoveras

Snälla hjälp en övertänkare att avsluta källarrenoveringen och förstå vad som verkligen behöver göras i vilken ordning.

Bild på ledsen skorsten och hål i källaren:
Närbild av ett murat och gulmålat fundament med en stor skada som avslöjar innanmätet och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad tegelmur med lösa tegelstenar och mögelväxt under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en murad tegelvägg med synlig skada och sprickbildning vid anslutning till en plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja du kan renovera skorstenen utan att göra taket, ska plåtarna på skorstenen göras om så tänk på var höjderna blir efter takrenoveringen...
Men börja med en sotare, dom provtrycker skorsten
 
  • Gilla
Tinker_cat
  • Laddar…
Du behöver ta dit sotaren och få redan på vad det är du behöver göra för att kunna elda. Det går att mura om skorsten utan att byta tak, men det är bättre att göra det samtidigt. Det är däremot inte säkert att du behöver mura om skorsten för att få elda. Kajboet behöver ju tas bort och kanalen behöver provtryckas, resultatet av den avgör vilka åtgärder du behöver göra för att fixa en brandskyddsinspektion och kunna börja elda.
 
  • Gilla
Tinker_cat
  • Laddar…
Nu ska jag fucka upp din uträkning lite till ;):
För att få upp sotaren på taket för att inspektera skorstenen måste det finnas acceptabel taksäkerhet; takstege, glidskydd, fäste för säkerhetslina och sånt. Nu är frågan om det går att lösa utan att fixa taket först?
 
  • Haha
Tinker_cat
  • Laddar…
Var sätter man fäste för lina?
Har ett rätt långt tak med takstege men fäste antar jag att inte finns
 
Det brukar finnas detaljerade instruktioner för taksäkerhet på respektive sotningsdistrikts hemsida.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rickard.
nino nino skrev:
Var sätter man fäste för lina?
Har ett rätt långt tak med takstege men fäste antar jag att inte finns
Har du en modern stege behöver du inget fäste. All modern taksäkerhet (nästan) oavsett vad den är till för är godkända som fallskydd.

I många kommuner sotar dom dessutom själva och då använder dom sällan eller aldrig personligt fallskydd= sele.
 
  • Gilla
Tinker_cat
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Har du en modern stege behöver du inget fäste. All modern taksäkerhet (nästan) oavsett vad den är till för är godkända som fallskydd.

I många kommuner sotar dom dessutom själva och då använder dom sällan eller aldrig personligt fallskydd= sele.
Stegen har nog varit där sen huset byggdes på 50 talet :)
Måste det finnas plattform uppe vid skorstenen?
 
Rickard.
nino nino skrev:
Stegen har nog varit där sen huset byggdes på 50 talet :)
Måste det finnas plattform uppe vid skorstenen?
Det beror på.

Vet att reglerna kan skilja lite men här är det för små skorstenar får det inte vara högre än 120cm från takstegen men som tur är äger inte sotare tumstock så sanningen är nog att går det enkelt att sota utan behövs det inte och tvärt om.
 
  • Gilla
  • Haha
Tinker_cat och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu ska jag fucka upp din uträkning lite till ;):
För att få upp sotaren på taket för att inspektera skorstenen måste det finnas acceptabel taksäkerhet; takstege, glidskydd, fäste för säkerhetslina och sånt. Nu är frågan om det går att lösa utan att fixa taket först?
Sant, om det går att fixa så som det är nu så skulle det lösa mycket. Får titta på det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
nino nino skrev:
Var sätter man fäste för lina?
Har ett rätt långt tak med takstege men fäste antar jag att inte finns
Just nu ingenstans, vilket såklart måste ågärdas. I dagsläget kommer man ut på taket via en taklucka, men den ska tas bort när taket görs om.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det brukar finnas detaljerade instruktioner för taksäkerhet på respektive sotningsdistrikts hemsida.
Ja, boverket har bra info också. Och det bryter ju loopen, kan vi montera vad som behövs på befintligt tak så räcker det. Går det inte får vi hoppas på en mild vinter med korta strömavbrott.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Just nu ingenstans, vilket såklart måste ågärdas. I dagsläget kommer man ut på taket via en taklucka, men den ska tas bort när taket görs om.
Det finns en maxgräns när fasadstege får användas, så kolla med sotaren. Här jag bor har de flesta tvåvåningshus eller högre taklucka. 1 & 1/2 plan brukar ha takstege och krokar för att säkra stegen ner...
 
Jag renoverade en skorsten ett år före takbyte... Plockade bort lite tegelpannor och byggde ställning. Använde befintliga skorstensbeslaget. Med det beslaget byttes när taket lades om.

Jag murade om allt ovan tak. Sex pipor varav två rökkanaler...var dock lite lat då jag gjöt ett krön med droppkant men det var så innan. Det var första murningen jag gjorde. Hade en snäll herre som hjälpte mig med att visa hur man murar upp två skift samt hur man får konsistens på bruk, förvattna, eftervattna samt täcka med plast.
Sotaren vart i alla fall helt nöjd. Fick dispens första året på de gamla fallskydden, men året efter byttes taket och fallskydd monterades efter sotarens önskemål.
 
H HSP skrev:
Det finns en maxgräns när fasadstege får användas, så kolla med sotaren. Här jag bor har de flesta tvåvåningshus eller högre taklucka. 1 & 1/2 plan brukar ha takstege och krokar för att säkra stegen ner...
Yes, medeveten om det, men jag kollar hellre regelverket, så får man förhoppningsvis inga problem om det byts sotare med nya idéer.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.