S
Har ett rum som ursprungligen var ett kostall i det gamla torpet. Det är det enda rummet i torpet som har tjocka tegelväggar överallt. Resterande del av byggnaden är av trä. Rummet har tjocka lager av gammal puts som inte längre är särskilt hel eller vacker. Sättningar har orsakat sprickor i putsen, men de är gamla och har inte rört sig nämnvärt de senaste 20 åren (minst).

putsen går ju såklart att knacka ned och putsa om, men jag vill verkligen inte ha putsade väggar. Kall yta och svårt att sätta upp saker i tegelväggarna (t.o.m. svårt att borra i, stenhårt). Jag har funderat på alternativ som att tex regla upp tunt och sätta upp osb eller plywood, för att få den yta av trä jag vill ha. Jag är dock osäker på konstruktion, för att undvika fukt i väggarna. Ingen isolering behövs från insidan då torpet är tilläggsisolerat utanpå tegelväggen med mineralull och sedan träfasad.

kan jag utan risk för att skapa fuktproblem regla upp och sätta skivor? Tankar, synpunkter, kanske från någon som gjort liknande ?

du riskerar fuktproblem längst nere där vägg möter golv så jag tycker att organisk material är olämplig att använda. Puts och klinker är det säkraste.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.