Ja, det verkar rimligt. Lagret med metriska mått sitter i den hemmameckade änden och det andra i den förmodat orörda splinesänden.

Jag gissar att någon har gjort en tidigare reparation.
Lite likt den variant som jag föreslog tidigare i tråden.

Dock har de här inte riktigt lyckas med krympningen utan körnat och haft sig samt borrat dit skjuvpinnar.

Jepp, tror du har helt rätt.

Nu är iaf axeln och diverse tillbehör överlämnade till Tumstock som ska mäta, fundera och sedan utföra lite trollerikonster i verkstaden. Om chucken är ok (dvs rak!) så behålls jacobskonan, annars blir det konvertering till B16 och ny chuck. I och med det räknar jag med att denna saga får ett lyckligt slut! Innan prylarna återmonteras ska nya lager till axeln införskaffas, det glappar lite i ett av dom.

Parallellt med detta ska vi också se över det elektriska. Just nu verkar det som att maskinen inte går att köra med jordfelsbrytare inkopplad vilket är lite synd.

En allmän översyn ska nog också göras, bort med gammalt fett och på med nytt, tvätta torka damma av. Har några burkar fett som nog är äldre än jag är, men jäklar vad vilket fint fett det är!

Rörande jordfelet så skall du _inte_ köra med maskinen om den löser en jfb (.) Gissar att felet sitter kring strömbrytaren men borde gå rätt lätt att hitta med en multimeter. En del av de där gamla brytarna är isolerade med tunn bakelit som spricker lätt.

/Kent

snickarboden skrev:
Rörande jordfelet så skall du _inte_ köra med maskinen om den löser en jfb (.) Gissar att felet sitter kring strömbrytaren men borde gå rätt lätt att hitta med en multimeter. En del av de där gamla brytarna är isolerade med tunn bakelit som spricker lätt.

/Kent
Jo, det är ett klokt råd. Har inte använt den så mycket eftersom den inte varit i så bra skick (därav denna tråd) men jag har iaf överlevt hittills. Det kittlar inte ens när man startar, men då står man ju på ett betonggolv och oftast med gummiskor på fötterna. Kan ju vara värre om man råkar hålla i fel sak med andra handen....:rolleyes:

Jag har sett på owwm.org att andra har problem med strömbrytaren, så det är nog en bra gissning på felkällan.

Jo, man överlever oftast men det är lite dumt att riskera livet helt i onödan och det är just det man gör men nog om det.

Är det omöjligt att fixa brytaren så är det kanske bättre att sätta en kopplingsdosa och sen dra ut en gummikabel till en modernare brytare. Ofta rätt enkelt gjort på en stationär maskin.

Hmm, rörande jordfel så vill jag inte slå till släpringarna som skall vara för pådragsstart eller hur det nu funkade på min gamla monstermotor som jag har till bandputsen. De löser nämligen en jfb direkt. Å andra sidan så är de aldrig inkopplade nu eftersom jag kör direktstart på den, sisådär en 100 kg motor på 3 kW som tar en liten stund på sig att varva upp. Såna gamla motorer är rätt trevliga *ler*

/Kent

Då så... Jo, Mathias kom förbi med några bitar härom veckan, men jag har inte hunnit titta så mycket på det förrän nyligen.

Jo, det var inte så illa. Eller jo, det var det. Såhärnuva, att den nedre delen av spindeln är mycket riktigt hemmameckat. Spindeln över lag är ganska rak fram till det nedre lagerläget (som för övrigt är nedsvarvat till 15 mm för att få på ett metriskt kullager-- antagligen i brist på ett riktigt 5/8" som det var från början) fast de bommade lite, så det blev bara 14,89 mm istället. Därav lite glapp då förstås. Efter lagerläget som visade ett rundgångsfel på några hundringar går det snabbt utför längre ut mot ändan... Se själva

th_MOV00128.jpg

Under långsam rotation ser man nålen vippa lite grann. Längst ut hoppar nålen som en känguru...

Ungefär samma sak blir det när man håller spindeln in situ i pinolen.

DSC00132.jpg

Jaha... då vet man det. Spindeln är nedsvarvad för att få på ett mindre lager. Chuckdornet är isärtagbart, för att det mindre lagret skall kunna gå förbi. Hmm, tål att tänkas på, hur man skall göra med det där.

Vi går vidare och kollar på chucken.... Lite putsa, skrubba och en droppe olja på den där, så ser den ganska fräsch ut, och går jämnt och smidigt. En CE Johansson's är det, och holken verkar vara en något förkortad B18.

DSC00130.jpg

Vilken tur, för jag råkar ha en MK3-B18 här nånstans... Sådärja...

DSC00134.jpg

Vi kollar lite, och ser att detta utförande verkar den kasta någon femhundring-en tiondel eller så. Inte helt illa.

DSC00133.jpg

Ja, så det finns möjligheter... Kollade lite lätt om lager... det blir ganska dyrt (≈700 + moms) att ersätta med 5/8" lager. Hmm. Så, jag lutar åt att helt enkelt göra en ny spindel. Det går ju att rädda den gamla, men det är nog enklare att slippa böka med det.

Kanske kliver man upp ett snäpp i diameter till 17 mm. Då kan man använda 18 mm stång, och integrera avståndshylsan som syns i PDF sprängskissen, och en riktig gängad spännmutter. Eller detsamma i 16 mm stång. Och hoppa över splinesen-- motsvarande hon-splines i remskivan är så glappiga ändå, att det vore smartare att bara ändra till in-och-utvändig sexkant. Tystare också.

DSC00138.jpg

Ja, så gör man nog. Kanske imorrn.

Vi får se.

.

Bra genomgång Tumstocken! Roligt att höra att det finns hopp om livet för den gamla borrmaskinen också.
Ser fram emot fortsättningen.

Fin svarv för övrigt.

Har du bild på din svarv?

Hur gör du invändig sexkant på remskivan? Jag antar att du fräser den utvändiga på axeln?

Mycket trevlig genomgång! Intressant att se, fortsätt gärna posta bilder och mer info efterhand!

d^_^b Härligt att se att det händer saker medans man ligger på soffan och sover....!

Jag försöker ringa imorgon.

När du pratar om att göra en helt ny axel känner jag att det behövs en bild till:

IMG_6431b_small.JPG

...mao är detta något man måste ta hänsyn till om man väljer att göra en helt ny axel. Funderar på om jag ska lossa hela spindelhuset och lämna det till dig också....

Det verkar nog inte helt dumt. Trist att upptäcka något som kräver åtgärd för sent...

Okej, det är lugnt... jag får väl välja en diameter runt 16 mm då, med 15 mm kullager. (16 mm är en väldigt ovanlig storlek i kullagervärlden) (fö är 5/8" = 15,87 mm)

Jag tänkte mest på det här scenariot... det borde vara ungefär detsamma oavsett diametern på komponenterna..

Spindle2.jpg

Det var några som frågade om maskinerna... jo, jag har några.

Lorch AV1-K från 1960 med VFD, spännhylsor i nosen o lite annat lyx. Det står en Hiller fräsmaskin från ca 1950-tal där bredvid. Också VFD-styrd.

DSC00139.jpg

Köping S8 från 1950 med silkeslen chuck från Bergmans

DSC00140.jpg

Och så står det en fräsmaskin längre bort; en Köping UF-0 från 1936 med slirkoppling och universalhuvud o lite annat lattjo trim.

Och så har jag en finfräs; en Jungners VF-600R. VFD förstås. En juvel.

19496d1264407628-drill-press-geared-head-vs-belt-driven-jungner-vf600-r-nice-arboga-sized-drill-mill.jpg

Åsså en Arboga pelarborr, och den här lilla sötingen... En Varator:

DSC00117.jpg

Här kan vi titta lite närmare på Jacobschucken... det där är min tumme i naturlig storlek...

DSC00121.jpg

Sådärja. I övrigt står det ett par svarvar (Storebro GK-195 och stor TOS på jobbet, och en Bridgeport klona fräs på jobbet.

Bortskämd jävel, eller hur...

.

Redigerat:
Du har samlat på dig massa godbitar, kul att se! När jag blir stor ska jag oxo ha metallsvarv och fräs ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.