22 317 läst ·
111 svar
22k läst
111 svar
Renovera pelarborr från Altas Press & Co
Jaja, dom där prylarna kan ni sitta å drägla över bäst ni vill.
Back on topic. Om man ska tillverka en ny spindelaxel, vilket material är det som gäller då?
Går det att rita i tex sketchup och exportera i något format som metallnissarna vill ha?
Back on topic. Om man ska tillverka en ny spindelaxel, vilket material är det som gäller då?
Går det att rita i tex sketchup och exportera i något format som metallnissarna vill ha?
Med axelstål avses tydligen ss2172 så det betyder faktiskt något...
http://www.kjellihbg.com/material.htm
http://www.kjellihbg.com/material.htm
Åfan. Grattis till framgången. (?)
Åkej, axeln verkar sned; det var ju synd. Verkar den jobbig att demontera?
Möjligen kan den riktas; det vore ju enklare än att göra en ny. (hur ser den ut-- splines o grejor, gängor?)
Går o klurar på hur man skulle kunna korrigera grejen på plats. Hmm.
.
Åkej, axeln verkar sned; det var ju synd. Verkar den jobbig att demontera?
Möjligen kan den riktas; det vore ju enklare än att göra en ny. (hur ser den ut-- splines o grejor, gängor?)
Går o klurar på hur man skulle kunna korrigera grejen på plats. Hmm.
.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Spindeln till min vertikal är svarvad ur 50mm HSS, men det finns ju olika slags HSS...mattiasp?
Man kan svarva hårt, men det är ganska invecklat att gå den vägen i stället för det traditionella svarva mjukt-härda-rundslipa. Att svarva hårt till snäva toleranser är svårare och ställer högre krav på maskinerna än den traditionella vägen.
Det låter konstigt att göra vanliga maskindelar i snabbstål (HSS) Snabbstål är utvecklat för att behålla härdningen vid höga temperaturer, jämfört med verktygsstål eller axelstål eller vad det nu kan vara. Snabbstål tål även vanlig förslitning bättre än kolstål. Det hänger ihop med förekomsten av fina utskiljningar av icke-järnkarbider i snabbstålet. Jag skall inte orera mer om detta här.
Att låta specialtillverka en slipad och härdad axel låter dyrt. Kan du ha borrmaskinen till något annat? Göra om till skivputs eller något som man kan ha nytta av och som inte kräver stor precision?
Det låter konstigt att göra vanliga maskindelar i snabbstål (HSS) Snabbstål är utvecklat för att behålla härdningen vid höga temperaturer, jämfört med verktygsstål eller axelstål eller vad det nu kan vara. Snabbstål tål även vanlig förslitning bättre än kolstål. Det hänger ihop med förekomsten av fina utskiljningar av icke-järnkarbider i snabbstålet. Jag skall inte orera mer om detta här.
Att låta specialtillverka en slipad och härdad axel låter dyrt. Kan du ha borrmaskinen till något annat? Göra om till skivputs eller något som man kan ha nytta av och som inte kräver stor precision?
Näe, att bygga om maskinen till något annat är inte intressant. Antingen funkar den som borr eller så blir det järnskrot.
Ska det verkligen vara så omöjligt att tillverka en axel? Varför måste den härdas, det finns ju inget slitage på ytan någonstans? Eller?
Det lilla jag läst på owwm.org känns det som att det inte är så ovanligt att trolla fram nya axlar? Ska läsa på lite mer och kolla hur dom gör.
Ska det verkligen vara så omöjligt att tillverka en axel? Varför måste den härdas, det finns ju inget slitage på ytan någonstans? Eller?
Det lilla jag läst på owwm.org känns det som att det inte är så ovanligt att trolla fram nya axlar? Ska läsa på lite mer och kolla hur dom gör.
Tack. Jag är väl rätt nöjd med att chuckhelvetet lossnade men inte lika nöjd med att axeln är krokig även om det befarades från början.Tumstocken skrev:
Nej, jag tror inte att axeln är jobbig att demontera, den har redan åkt uppoch ner några gånger (någon cm) medan chucken vägrade att lossna...
Utifrån sprängskisser från andra maskiner (http://www.owwm.com/files/PDF/Atlas/1945-73DP1.pdf) så är spindeln inte så komplicerad. En spline i ena änden, rak axel (15mm) och sedan en jacobskona i änden. Ett par hål genom axeln. Varken mer eller mindre.
Bra, du klurar lite....d^_^b
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det skulle kunna vara möjlig om inte lagerläget är krokigt att slipa till en ny B-kona, axeln kommer att bli lite kortare. Chucken kommer lite längre upp bara.
Protte
Protte
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det låter ju som att man kunde utgå från ett färdigt material av 15mm storlek, då behöver det inte bli tokdyrt heller.
Går det inte att mot alla odds beställa en ny axel?
Att tillverka en ny, bedömer jag som besvärligt.
Vad jag har hört, slipar man in morsekonor. Förr hade man kontolkar, numera har man NC-maskiner, men de ska justeras in innan man kan börja massproducera.
Att tillverka en ny, bedömer jag som besvärligt.
Vad jag har hört, slipar man in morsekonor. Förr hade man kontolkar, numera har man NC-maskiner, men de ska justeras in innan man kan börja massproducera.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Se bara till att få axeln slipad till t.ex. B16 eller B20, så kommer du inte att ha några problem med att få tag i en chuck. Visserligen kan du inte använda borr med egen morsekona, men det är kanske inte så viktigt i sammanhanget.
Beställa en ny.....jotack men från vad? Atlas finns inte mer och det nya bolaget pysslar med lite annat.
Måste forska mer i detta med tillverkningen. Att slipa in konan verkar jobbigt - vem fasen kan sånt! Härdning verkar ju också kämpigt om det är ett krav.
Måste forska mer i detta med tillverkningen. Att slipa in konan verkar jobbigt - vem fasen kan sånt! Härdning verkar ju också kämpigt om det är ett krav.