Ja, det du beskriver ser ut som i denna instruktionsfilm för den "vanliga" konan.

http://www.youtube.com/watch?v=TXU6ei5rvNw

Så ser det inte ut på min maskin. Vad jag kan ser från sprängskisserna jag hittat ser det ut som på Jacobs chuck:

http://www.jacobschuck.com/drill-chuck-install.asp

Kolla tvärstnittet av chucken längst ner på sidan - precis så tror jag att det ser ut och den instruktionen för att få bort chucken stämmer med instruktionen till den liknande maskinen jag länkade till.

Problemet är väl bara att jag inte har någon sådan kil och en träkil som man enkelt skulle kunna tillverka lär väl flexa för mycket.

Men, jag funderar på om inte en avdragare är rätt melodi i detta fall. Det nämner man också på Jacob-chuck sidan.

Antar att du redan hittat owwm-gruppen. Där finns ju bland mycket annan information en katalog med Atlas pelarborrar.
/B

Ja tack, har dock inte tagit mig igenom all info ännu!

En sån där kil kan väl inte vara omöjlig att göra med en vinkelslip och ett plattjärn? Det borde till och med vara ganska lätt.

Sådana kilar finnes inom smidesbranschen. De kallas naturligtvis for stålkil och ser ut som de vanliga träkilarna som snickaren använder. Spåret får du göra själv. Borra hål, sedan vinkelslip.

Jag har sådana. De poppar loss själva chucken från det dorn det sitter på (till skillnad från poppar loss morsekonan från maskinspindeln)

Av det skall vi dra slutsatsen att din maskin har integrerad spindel / borrchucksdorn? Det fanns flera varianter i Atlaskatalogen.
.

(Redigering: Jag mitt jäkla nöt tittade just på din Jacobs-länk. Just det...)
.

Mr Handyman skrev:
En sån där kil kan väl inte vara omöjlig att göra med en vinkelslip och ett plattjärn? Det borde till och med vara ganska lätt.
Jag har gjort en egen. Lätt som en plätt!

Tumstocken skrev:
Sådana kilar finnes inom smidesbranschen. De kallas naturligtvis for stålkil och ser ut som de vanliga träkilarna som snickaren använder. Spåret får du göra själv. Borra hål, sedan vinkelslip.

Jag har sådana. De poppar loss själva chucken från det dorn det sitter på (till skillnad från poppar loss morsekonan från maskinspindeln)

Av det skall vi dra slutsatsen att din maskin har integrerad spindel / borrchucksdorn? Det fanns flera varianter i Atlaskatalogen.
.

(Redigering: Jag mitt jäkla nöt tittade just på din Jacobs-länk. Just det...)
.
Ok, borde jag kunna få tag på ett råmaterial att bearbeta lite. Känns enklare än att börja med en järnklump.

Integrerad spindel....vet inte riktigt vad du menar. Som jag fattar det finns det ju chuckar med en tapp uppåt som har morsekona. Dessa kallar man MT för morsetaper . Eller så har man en chuck med hål i som är konat, detta är en jacobskona, JT, jacobstaper. Sedan finns det en blandning mellan dessa där chucken är JT, maskinen är MT och mellan dessa har man en tapp/axel som är JT nedåt och MT uppåt. Det är väl så det oftast ser ut idag antar jag. Min maskin verkar vara bara JT eftersom det inte finns någonstans att frigöra en morsekona.

Redigerat:
Ring skrev:
Jag har gjort en egen. Lätt som en plätt!
Tack, nu känns det bättre. Jag använder gärna en hemmagjord Ring-kil? d^_^b

MathiasS skrev:
Integrerad spindel....vet inte riktigt vad du menar.... Min maskin verkar vara bara JT eftersom det inte finns någonstans att frigöra en morsekona.
Jo, det var just det jag syftade på... din maskin kanske inte har någon morsekona i som går att ta loss, därför att den JT du ser är ett helt stycke som fortsätter upp i maskinen. Typ.

Aldrig sett det förr* men det såg ut att finnas en sån i Atlaskatalogen.

Skitsamma- du har ju maskinen där framför dig; du märker väl hur det är så småningom.

PS: Taper. MT = Morse Taper. Taper = kona.

* Jo förresten kanske i min Varator. Hmm, måste kolla

.

Många maskiner har ju en MK-fattning uppåt och en B-fattning nedåt. Vad står B:et för förresten? Är Jacob's en variant som finns åt båda hållen? det gör ju knappast Morse.

Jo, sådär.... Jag vet faktiskt inte vad B.et står för. Blunt? B-konan är nämligen densamma som en väldigt kort Morse. Vet inte varför.'
'
Det finns en himla massa konor där ute... ISO, Jorno, Brown & Sharpe, Trafik, Ice Cream osv.

Som tur är råkar Morse vara mer populär bara.

.

Vilket företag i Stockholmstrakten är det som är "bäst" på detta med chuckar? Vem har störst sortiment? Var ligger chuck-affären helt enkelt?

Man kliver ju inte in på närmaste bygghvaruhus och köper en JT-chuck.

Mmm, Lunqvist i Solna är ju bra, Flinks också med deras moderna Luna-sortiment.

Även ställen som det där loppiset med rödgul skylt som påminner om en viss årstid har några olika konor och chuckdorn.

Industrimaskiner som låg på valhallavägen men nu flyttat till söderförort har kanske lite större insyn ifall det blir svårt.

Sernbrandt är ju bra på sånt.

Finns ett antal postorderfirmor som alla har webbsidor: DUAB-huset, OTD Tools (rek för bra service) Schuchardt & Schutte, OSV.

Och som sagt borde det finnas modell o spindelbeteckning i din Atlaskatalog. Specet för den enskilda chucken finner du hos den, ifall du köper en ny.

.

Jag tror jag ska göra ett studiebesök på Industrimaskiner, det ligger ju nästgårds. Perfekt utflykt för mig och lill-tjejen (är pappaledig). Även flinks kanske kan vara värt ett besök men dom säljer ju inte till privatpersoner.

Jag kollade i somras på en chuck med MK2/B20,men det var dubbelt så dyrt som att skicka efter. Det var nån som slängde in en länk till något direktimportföretag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.