Håller på med dödsbo-städning bland min pappas gamla verktyg, och hittade då en momentnyckel av äldre datum (se bild).

Tejpen sitter där bara för att markera 30 cm när jag skulle kalibrera den. Var förvånansvärt exakt med tanke på ålder och att den har legat "uppdragen" i alldeles för många år. Intervall mellan 30 och 150, vilket är precis vad jag behöver. Den känns också rejäl och knäcker till ordentligt när momentet är uppnått.

Dock är den lite besvärlig att ställa in, eftersom den blåa delen som synes är rätt sliten. Denna sticker ut i änden av nyckeln och när man vrider den ställs momentet in. Problemet är att det är en 3/8 gänga i plast, där också skalan är fastlimmad (se bilder). Detta hålls sedan fast av en låsring "botten" av nyckeln. Som det är nu måste man ha en tång för att ställa in nyckeln, och min tanke var att ha något som man kan vrida för hand.

Kanske en dum fråga, men varför är det skruv och mutter av plast? Min tanken var annars att försöka byta denna mot en M8 och sedan en längre M8-skruv, och kanske ett stjärnvred längst ut. Det kommer inte att vara alltför vackert, men det lär funka. Alt. hade det nog gått att gå tag i en 3/8-skruv hos den lokala järnhandlaren, men kan det bli problem om man blandar stål och plast? Ytterligare ett alternativ är att byta även muttern, men då måste jag klistra dit skalan på rätt sätt och det finns inga stjärnvred som passar (på denna sidan Atlanten).

• Äldre momentnyckel med skala och sliten blå markering, tejprester vid 30 cm för kalibrering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre momentnyckel med gul tejpmarkering på handtaget, sliten blå skala och låsring i änden.
    Skapa konto
  • En gammal momentnyckel med märkt tejp vid 30 cm, en fjäder och en sliten blå inställningsdel.
    Skapa konto
  • Äldre blå momentnyckel intill ett mätverktyg som visar 30 cm för kalibrering.
    Skapa konto
Tillägg: hittade lite bilder som visar att det suttit ett vred på nyckeln, så det blir nog att försöka hitta ett sådant.

https://www.adverts.ie/hand-tools/torque-wrench/16020757

Har någon en idé hur man kan fästa detta? Tappen är även den 3/8 tum. Går det att limma dit ett stjärnvred efter att ha filat till tappen lite, så att den passar på en M8? Eller ska man försöka hitta en M10 och fylla ut med något lämpligt material och i så fall vilket?

Rent generellt är det svårt att limma plast. Kanske går att borra ett mindre hål ett par cm in i plastpinnen och limma dit en metallpinne med ett vred?

Jo, det skulle kunna gå.

Finns det någon rimlig förklaring att det är plast? I min värld borde metall vara bättre, och kan jag få tag i en 3/8 gängad stång borde man kunna byta ut hela, men då har jag en metallskruv och en plastmutter, och det kanske inte blir bra.

Plast är väl billigt och enkelt. Sen är det kanske lättare att få 'lagom' friktion med en plast skruv?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.