Hej, jag har börjat renovera vårt köksbord. Det var ett tjockt, mörknat lager lack som jag nu har slipat bort. Det är fanérat, jag trodde det var ekfaner men nu är jag inte säker längre. Problemet är att det är väldigt flammigt. Jag känner mig ganska säker på att jag har fått bort all lack och jag har inte slipat hål på faneren. Ändå ser det ut som på bilden. Det är flammigt ljust/mörkt och har inslag av grönt här och där. Jämfört med ek så skulle jag säga att detta är mer åt det röda hållet i tonen.
Vad tror ni att flammigheten beror på? Kan man åtgärda den?
Och vilket träslag kan det vara? Spelar egentligen inte så stor roll men det kanske påverkar vad som är den optimala ytbehandlingen. Tacksam för alla råd och tips, men rena gissningar undanbedes 😊
Vad tror ni att flammigheten beror på? Kan man åtgärda den?
Och vilket träslag kan det vara? Spelar egentligen inte så stor roll men det kanske påverkar vad som är den optimala ytbehandlingen. Tacksam för alla råd och tips, men rena gissningar undanbedes 😊
Du har en del slipmärken kvar. Möjligtvis från en tidigare fixning av bordet. Flammigheten skulle kunna bero på att det varit betsat tidigare och du inte slipat bort all bets. Vad det än är tror jag inte att du kan få bort flammigheten utan att slipa. Ett alternativ kan vara att måla eller lasera bordet i stället för att försöka få en klarlackad finish.
Klicka här för att svara