Köket ska göras om, till viss del. Utan att gå in på detaljer om själva köket så har jag lite funderingar kring innertaket som består av någon form av träskivor. Obs, inte gips.
Innertaket är från 1978 och är målat lager på lager. Man skulle kunna tro att det är målat med strukturfärg men det är bara väldigt många lager. Det i sig är egentligen inget problem, däremot så är det olika struktur på olika ställen, dvs ojämnt målat. Det ser helt enkelt inte bra ut.
Spontant tänkte jag att vi river ut befintligt tak och sätter in nytt. Det är inte så många kvadrat, så kände att det är inte hela världen. Däremot så är det inget fel på taket, så min fråga är vad som går att göra för att få taket att se schysst ut... tips och förslag mottages tacksamt.
Bifogar en bild på en del av taket, inget perfekt återgivning i bilden. Det ser med andra ord värre ut i verkligheten.
Går det att göra något eller är det enklare att sätta in nytt tak?
Innertaket är från 1978 och är målat lager på lager. Man skulle kunna tro att det är målat med strukturfärg men det är bara väldigt många lager. Det i sig är egentligen inget problem, däremot så är det olika struktur på olika ställen, dvs ojämnt målat. Det ser helt enkelt inte bra ut.
Spontant tänkte jag att vi river ut befintligt tak och sätter in nytt. Det är inte så många kvadrat, så kände att det är inte hela världen. Däremot så är det inget fel på taket, så min fråga är vad som går att göra för att få taket att se schysst ut... tips och förslag mottages tacksamt.
Bifogar en bild på en del av taket, inget perfekt återgivning i bilden. Det ser med andra ord värre ut i verkligheten.
Jag har samma tak i mitt hus från 1979. Har både rivit bort en del och behållt en del och målat om. Det är tunna masonitskivor med ett bikakemönster emellan av typ wellpapp.J Johaan84 skrev:Köket ska göras om, till viss del. Utan att gå in på detaljer om själva köket så har jag lite funderingar kring innertaket som består av någon form av träskivor. Obs, inte gips.
Om du vill spara: Jag skulle ha testat slipat, vilket rimligen borde kunna göra att du får en hyfsat jämn yta att måla på. Därefter två lager vit takfärg.