Hallå,
Har precis flyttat in i ett hus byggt -73 där vi har källare/sutteräng. Putsen på källarväggen där dusch står släpper puts och "bultar" ut.
Själva väggen (se bifogad bild) är ca 70% under mark och där vill vi ha ett helkaklat badrum. Det står ingenting om dränering och så vitt jag vet har inga grannar dränerat, har alltså ingen mer info kring det.
Enligt besiktningsprotokoll noterades nedan:
**Missfärgningar och sprickor förekommer på vägg i duschzon, inga
förhöjda fuktindikationer noterades vid besiktningstillfället.
**Fuktspärr saknas på vägg i duschzon, vattenbegjutning mot vägg bör
undvikas om möjligt och att installera en duschkabin rekommenderas.
Min tanke är att själv påbörja rivning av befintlig puts på vägg och sätta ny. Behöver tips och råd kring hur jag ska tänka och vad jag ska använda mig av för puts för framtida badrum.
Frågor till forumet:
Vilken typ av puts lämpar sig bäst på källarvägg i våtrum (kalkcementputs, ren kalkputs, eller annat)?
Bör man förstärka med primer/bruk innan ny puts läggs?
Ska man lägga fuktspärr/tätskikt direkt på puts eller bygga innervägg med våtrumsskiva?
Erfarenheter av att renovera källarbadrum från 70-talet – fallgropar att un
dvika?
Har precis flyttat in i ett hus byggt -73 där vi har källare/sutteräng. Putsen på källarväggen där dusch står släpper puts och "bultar" ut.
Själva väggen (se bifogad bild) är ca 70% under mark och där vill vi ha ett helkaklat badrum. Det står ingenting om dränering och så vitt jag vet har inga grannar dränerat, har alltså ingen mer info kring det.
Enligt besiktningsprotokoll noterades nedan:
**Missfärgningar och sprickor förekommer på vägg i duschzon, inga
förhöjda fuktindikationer noterades vid besiktningstillfället.
**Fuktspärr saknas på vägg i duschzon, vattenbegjutning mot vägg bör
undvikas om möjligt och att installera en duschkabin rekommenderas.
Min tanke är att själv påbörja rivning av befintlig puts på vägg och sätta ny. Behöver tips och råd kring hur jag ska tänka och vad jag ska använda mig av för puts för framtida badrum.
Frågor till forumet:
Vilken typ av puts lämpar sig bäst på källarvägg i våtrum (kalkcementputs, ren kalkputs, eller annat)?
Bör man förstärka med primer/bruk innan ny puts läggs?
Ska man lägga fuktspärr/tätskikt direkt på puts eller bygga innervägg med våtrumsskiva?
Erfarenheter av att renovera källarbadrum från 70-talet – fallgropar att un
dvika?
Hur vet jag om det verkligen gör det ? Där stuprör går är högsta punkten (entreplan). Kan spricka eller dåliga rör med läcka gjort att det försöker tränga igenom puts? Försöker förstå varför putsen har fått en "mage" på insidan.J jonaserik skrev:
Det blir att gräva upp ca 40 -50 cm djupt, normlat ansluts/nedstoppas stuprör i rör i mark och markröret bör vara ca 5 -10 cm ovan marknivå, för att inte det ska komma ner jord i röret.E Er Be skrev:
Om du hittar ett rör, så ska det gå att få ur stupröret på ett bra sätt, sen slå i en hink med vatten och se vad som händer. Kommer det ut på något ställe eller går det ( kommunalt dagvatten om det finns ) till en stenbrunn eller dike. Normalt så spricker/går isär, gör dom inte i marken. Har du träd runt huset, barr/löv så kan det följa med ner i rören och bli som en timmerbröte.
Men börja med att slå i vatten i rören.
Klicka här för att svara