Så, dags att göra något åt den här sunkiga gamla inspektionsluckan! :)
Fästet är skevt så gallret måste tejpas fast nuförtiden (sen jag flyttade in 6 år sen egentligen).
Och kakelplattorna närmast är ju lite krackelerade och skadade.

Så, tips på hur jag gör detta bäst?

Ser svårt ut att försöka fixa till fästet (skulle behöva en vinkelslip eller nåt kanske??).

Är det tokigt att tro att jag kan knacka bort fästet? Hög risk för att plattorna närmast ryker?
Kanske ändå försöka slipa bort (eller vad jag nu ska testa) så mycket av fästet som möjligt, och hitta
på något lagom sätt att bara kunna skruva dit en ny platt lucka liksom (skapa fästen bakom med skruvar/plasticpadding/whatever). Eller?

Och kakelplattor, brukar man kunna knacka bort enskilda såna? Eller tror ni det är helt hopplöst att hitta några som
ser likadana ut? Eller de kanske inte ens måste vara likadana ju. Kanske några coola med ngt mönster på runt luckan?
Fast det kommer bli väldigt mycket mönster... 6 plattor (a 15x15cm) med mönster...

Finns det ngn färg som man kan måla plattor med som får ungefär samma finish?
Slipar man plattans yta först då?

Ganska litet jobb, men jag har aldrig jobbat med just sånt:)

Tacksamt för alla rimliga (och orimliga!) förslag! :)

PS. är kakelfix och kakelfog två olika grejer? man har "fix" under liksom, och den fyller man i "sprickorna" mellan plattorna med "fog". Är det så det funkar?

• En skadad vägg med saknade kakelplattor och ett synligt hålrum inuti. Nedsmutsning och slitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Silverfärgad gallerrist lutad mot vit kakelvägg på grått kaklat golv, nära rör, sliten och dammig.
    Skapa konto
Sunkigt galler är det, men går att slipa till med smärgelduk/slipmaskin eller annat. Att ta bort ramen ska du ge dig på, den är fastsatt med något som år hårt, fix/spackel. det blir att skrapa putsa och ev. måla ramen.

• Gilla
pirx
  • Laddar…
Känns som att du kanske ville skriva att jag *inte* ska ge mig på att ta bort ramen, eller? :)

Smärgelduk alltså. Gör man det för hand? Kollade lite snabbt på nätet (biltema). Det kan man ju köpa en rulle av yes. Men det står ingen kornighet angiven som på sandpapper (är det alltid samma?).

Men problemet är att gallret inte ens passar i fästet längre. Fästet verkar ha "kollapsat" lite.
Kanske man borde köpa en liten vinkelslip ändå.
Eller kanske räcker med en dremel?! Får testa.

Men hur menade du? Ge sig på att ta bort fästet, eller inte ge sig på det? :)

Lite av ett måste verkar det som. Vad har hänt med ramen, passar inte. Hur menar du, är det förändrat i storlek, så det är mindre plats nu. Är det på länden eller tvären det inte få plats

Dels så är skruvfästena i ramen borta. Och så har den böjt sig och brutits på ett ställe. Ingen aning hur det kan ha hänt när det ju är inkaklat, med (som det ser ut) murbruk och tegel bakom/innanför.
Men det har varit så sen jag flyttade in 6 år sedan. Den kanske blev så ganska snart efter att huset byggdes 58, jag har ingen aning:)

• Förstörd träram, söndervittrad vägg, isolering synlig, mörker bakom, rött markerat område, text "Böjd brutet ram".
    Skapa konto
  • Öppning i vägg, skadad kant, text "Skruvfäste borta", mörkt hål, röd markering runt skada.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.