Heheh, det är ju smaksak......

VI hade halvblank hemma, provade med det å det blev fint.
Hade det inte blivit snyggt hade man ju tagit annat... ;)

Om man har plastmatta i trappen, behöver man ta bort den innan? Eller funkar det att lägga direkt på den?

Mitt råd är att ta bort den.

Var får man tag i en trapp kompass? Jag hörde med stepkit men dom sålde inte den separat... Någon som har testat att skära tilll en pappbit eller liknade?

Jag grunnade på att göra som dig, skära till pappbitar, men jag insåg fort att det komer bli svårt, särskilt i konstiga vinklar osv (speciellt om man vill ha det snyggt).....så jag köpte en trappkompass från Stepkit, när det fortfarande gick att köpa....

Jag kan lova, att kompassen var väl värd! ;)

Kostar den 2-300 kr så känns det som att man lika gärna kan köpa en! Om man nu få tag i ett ställe som säljer...

Du kan få köpa min..... :D

Använd endast till en trappa.

Ja kanske det! ;)

Måste bara tipsa er här inne!

Hade oxå en trapp i furu med nålfilt som vi bara avskydde..Jag var oxå inne på tanken att lägga laminat/parkett i stegen och fästa fast med trappnosar i metall..Dock så kändes det så hårt att sätta dit metall frampå,speciellt med tanke på att vi har barn..

Så vi gjorde som så att vi åkte till brädgården och fick tag på 4mm ekplaywood..Dessa sågades till på stället så det enda vi gjorde var att ge dom måtten..Ni som har en svängd trappa,använd den gamla mattan som ni rivit bort som mall?

Denna playwood lackade jag sen med parkettlack och limmade dit med sättlim...Nån här innte tipsade mig även om nån sorts halksand som man kan ha i direkt i lacken..Detta visste jag dock inte när jag lackade så här är vi utan..

Men på brädgården finns det ett gäng olika playwoodskivor med diverse olika träslag ovanpå,så kolla det!

Det skiljde ca 2mm i höjd på denna skiva mot trappstegskanten men vi fasade bara kanterna o sen ska vi lägga en latexfog och måla vitt..Kommer bli toppen!

Kan visa en bild på trappen som inte är riktigt klar än..

Så här ser den ut iaf:-)

• IMG_2544_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastuvagnen, gjorde du en egen eller? lägg in en bild! Har du testat den?

Ni som redan fixat trappen, hur fick ni bort plastmattan?

Jag slet bort min! ;D Satt inte så farligt, skarapde sedan bort det gamla limmet med en spackelspade, sen slipa jag till allt....

Vad fina bilder på renoverade trappor! Blir mkt inspirerad!
Ni med källartrapp; står furutrappen i direktkontakt på betonggolvet hos er?
Det gör vår, och vi har tänkt att lägga klinker på golvet, och då kommer frågan om/hur man skall åtgärda detta? Det ser inte fuktskadat ut idag iaf.

Visst! Man tackar! Det är bara att sätta igång å göra samma sak! ;)

Hej!
Jag hittade det här inlägget och jag håller också på och renoverar min inomhustrapp! Jag har en gammal 70-tals furutrapp som jag skall måla vilt helt och hållet. Det jag gjort nu är att jag monterat bort alla burubaklar på båda sidor utom de som är bärande. Nu har jag ju givetvis kommit på en sak till,,hehe - jag vill ha belysning i trappstegen, som på den här länken http://www.designbelysning.no/site/maler/standard/standard.asp?case_vis=artikkel&artikkelid=27 Så vill jag ha i sidan på kanten vid varje trappsteg. Någon som gjort det? Jar hittar man sådana lysarmaturer för inomhusbruk till ett vettigt pris och hur monterar man?
Tacksam för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.