Hej!
Jag håller på och renoverar ett gammalt stenhus och har kommit till ett läge där jag behöver putsa om innerväggarna. Det sitter gammal kalkputs på väggarna, men den har delvis släppt från underlaget. Jag har börjat knacka bort det som lossnat, men nu undrar jag hur jag ska gå vidare.

Behöver jag knacka ner all gammal puts, eller räcker det att bara ta bort det som sitter löst och sedan putsa på nytt ovanpå den puts som sitter kvar?

Tanken är att putsa om med kalkputs, som det verkar ha varit från början.

Tacksam för tips från er som har gjort liknande jobb eller har kunskap om puts på stenhus!

OBS bilderna är några månader gamla/har inga närbilder för tillfället.

• Ett gammalt stenhus under renovering med avskalade väggar, rörinstallationer och verktyg på fönsterbrädan; golvet av vita skivor; murbruk saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av gammalt stenhus med delvis borttagen kalkputs; golvet består av vita skivor, och ett fönster syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ett gammalt stenhus under renovering med delvis borttagen puts på väggarna och ny vit golvskiva monterad.
    Skapa konto
Tycker det ser ut som att det mesta av den befintliga putsen är hel. Kanske räcker det att lappa och laga? Hur har du sedan tänkt måla väggen?

Det är ett stort jobb att hacka bort all puts, och sedan är risken att du blottar skador i själva väggen som behöver åtgärdas och sedan blir det hela ett mycket större projekt än du tänkte dig.....

Helt onödigt att ta ner allt. Kolla bara så all befintlig puts inte "bommar"/har släppt..

Hade en murare över för några månader sedan han sa att jag skulle dra med en hammare och där det låter ihåligt skulle jag ta bort. Men det var ett jävl jobb, tänkte nu att man kanske bara ska ta ner där det har spruckit och sitter löst och lappa, man kan väll måla i puts färg eller vad det heter?

N
Mycke jobb, hugg bara bort det som är löst.
Och grunda och putsa med lämpligt bruk.
I mina ögon heter det kalkbruk, men kör kalkputs.
Gissar att det är samma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.