Hej,
Har ett gammalt torp på tomten som jag på sikt skulle vilja ha som kontor året runt och samtidigt behålla den gamla stilen, dock lite tveksamt om det är värt det och om det går att rädda. Det används som kallförråd i dagsläget.
Det finns el som förmodligen behöver dras om, inget vatten och avlopp - allt är gammalt. En renovering av en del av taket gjordes för ett par år sedan i den "utrivna delen (sidan med gul dörr utan fönster)" - se bilder.
Min plan är att se till att taket är tätt och fräscht och sätta upp stuprör och ta det därifrån.
* Någon som renoverat något liknande? Hur gick det till och vad kostade det?
Mvh
Har ett gammalt torp på tomten som jag på sikt skulle vilja ha som kontor året runt och samtidigt behålla den gamla stilen, dock lite tveksamt om det är värt det och om det går att rädda. Det används som kallförråd i dagsläget.
Det finns el som förmodligen behöver dras om, inget vatten och avlopp - allt är gammalt. En renovering av en del av taket gjordes för ett par år sedan i den "utrivna delen (sidan med gul dörr utan fönster)" - se bilder.
Min plan är att se till att taket är tätt och fräscht och sätta upp stuprör och ta det därifrån.
* Någon som renoverat något liknande? Hur gick det till och vad kostade det?
Mvh
Redigerat:
Jättefint!!
Ta en bit i taget bara.
Ta en bit i taget bara.
Stommen är egendomlig. Jag ser en massa stående timmer men får inget riktigt sammanhang i det utgående från bilderna.
Om stommen är någotsånär stabil och hyfsat välbyggd är det nästan alltid renoveringsvärt. Om stommen är slarvbyggd eller genomrutten är det sällan renoveringsvärt. Det är tumregeln.
Redigerat:
-Kan det vara så att gamla delen har tre eller fyra liggande stockvarv sedan stående timmer och sedan fyra liggande stockvarv? Det är en udda men fullgod konstruktion.
-Medan halva tillbyggnaden är timrad på liggande. Det är bra det också.
-Andra halvan av tillbyggnaden är jag skeptisk till med stockbitar som pekar både hit och dit.
Om stommen är någotsånär stabil och hyfsat välbyggd är det nästan alltid renoveringsvärt. Om stommen är slarvbyggd eller genomrutten är det sällan renoveringsvärt. Det är tumregeln.
Redigerat:
-Kan det vara så att gamla delen har tre eller fyra liggande stockvarv sedan stående timmer och sedan fyra liggande stockvarv? Det är en udda men fullgod konstruktion.
-Medan halva tillbyggnaden är timrad på liggande. Det är bra det också.
-Andra halvan av tillbyggnaden är jag skeptisk till med stockbitar som pekar både hit och dit.
Redigerat:
Det ser inte särskilt anfrätt ut. Verkar mest kräva städning och nya ytmaterial invändigt.
Att ha det som kontor och kanske gäststuga(?) är ju enkelt då VA inte är nödvändigt. Fungerande eldstad är mysigt, men inte absolut nödvändigt för ändamålet. Det kan vänta till annat tillfälle om man inte vill göra allt på en gång. Då kan man sprida ut renoveringen över tid.
Är man händig och kan/vill göra det mesta själv så bör det inte bli så dyrt.
Det kan bli hur fint som helst!
Att ha det som kontor och kanske gäststuga(?) är ju enkelt då VA inte är nödvändigt. Fungerande eldstad är mysigt, men inte absolut nödvändigt för ändamålet. Det kan vänta till annat tillfälle om man inte vill göra allt på en gång. Då kan man sprida ut renoveringen över tid.
Är man händig och kan/vill göra det mesta själv så bör det inte bli så dyrt.
Det kan bli hur fint som helst!
Klicka här för att svara



















