77 913 läst ·
33 svar
78k läst
33 svar
Renovera gamla gabondörrar?
N Narcise skrev:Kul med fler som gillsr gabon! Dessa dörrar har ju varit hatade i många år men känslan är att de är påväg tillbaka.
När jag flyttade in i min bostadsrätt hade jag vitmålade gabondörrar. Då vitt är mitt värsta i livet ville jag byta dörrarna. Jag var inte så sugen på att köpa nya dörrar på hornbach, helt enkelt inte min grej.
Jag hade en gammal dörr uppe i vindsförrådet, dock väldigt sliten. Jag tror inte heller att det går att renovera, lack & fanér. Nja tror knappast det går att få ett bra resultat i förhållande till jobbet som man behöver lägga ner.
MEN. I vart fall i min förening så fanns det MASSOR av gabondörrar i medlemmarnas vindsförråd. Och jag lyckades faktiskt erhålla ett par helt gratis av en granne. Folk vill ofta bara bli av med dom. På med ny helskylt i mässing och nya trycken. Blev riktigt bra tycker jag.
Så mitt tips är helt enkelt att se om du kan leta reda på några i bättre skick och sätt på nya beslag.
Åh vilka fina dörrar! Jag fick faktiskt tipset nyligen om att putsa dem med Garbinol, inte för det stora hålet dock men övriga skador. Beställde på nätet men har inte hunnit fixa än. Ska även prova att dra ut den del som är intryck i skadan och fylla igen skarvarna med plastiskt trä som jag även fick tips om.
Tyvärr har jag inte fått napp i föreningen om en dörr som passar – som är hängd åt rätt håll. Dessutom är de något avskurna nertill, så det skulle kräva en del arbete även det (vi lade in trägolv där för många år sedan och snickaren fixade till dörrarna.)
Återkommer med resultat!
Kul! Ett tips: Felhängda dörrar kan du lätt fixa med ett stämjärn och nya gångjärn. Det fick jag göra på mina, blev kanon.P Petronille skrev:Åh vilka fina dörrar! Jag fick faktiskt tipset nyligen om att putsa dem med Garbinol, inte för det stora hålet dock men övriga skador. Beställde på nätet men har inte hunnit fixa än. Ska även prova att dra ut den del som är intryck i skadan och fylla igen skarvarna med plastiskt trä som jag även fick tips om.
Tyvärr har jag inte fått napp i föreningen om en dörr som passar – som är hängd åt rätt håll. Dessutom är de något avskurna nertill, så det skulle kräva en del arbete även det (vi lade in trägolv där för många år sedan och snickaren fixade till dörrarna.)
Återkommer med resultat!
Jag har överblivna Gabonpardörrar med original mönstrade stora glaspartier. 40 eller 50-tal. Väldigt fint skick. Finns det intresse för sådana idag eller är de helt ute?N Narcise skrev:Kul med fler som gillsr gabon! Dessa dörrar har ju varit hatade i många år men känslan är att de är påväg tillbaka.
När jag flyttade in i min bostadsrätt hade jag vitmålade gabondörrar. Då vitt är mitt värsta i livet ville jag byta dörrarna. Jag var inte så sugen på att köpa nya dörrar på hornbach, helt enkelt inte min grej.
Jag hade en gammal dörr uppe i vindsförrådet, dock väldigt sliten. Jag tror inte heller att det går att renovera, lack & fanér. Nja tror knappast det går att få ett bra resultat i förhållande till jobbet som man behöver lägga ner.
MEN. I vart fall i min förening så fanns det MASSOR av gabondörrar i medlemmarnas vindsförråd. Och jag lyckades faktiskt erhålla ett par helt gratis av en granne. Folk vill ofta bara bli av med dom. På med ny helskylt i mässing och nya trycken. Blev riktigt bra tycker jag.
Så mitt tips är helt enkelt att se om du kan leta reda på några i bättre skick och sätt på nya beslag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur renovera gamla fönster med speglar?
Fönster & Dörrar -
Hur renoverar/fräschar jag upp gamla fönster snabbast och enklast?
Fönster & Dörrar -
Gamla brunnar i renoverade badrum
Badrum -
Hur har ni renoverat gamla gjutjärnsfönster? (GIGANTISKA!)
Byggnadsvård -
Ta bort gamla tretexskivor när man renoverar
Byggnadsvård