Renovera furubord

402 läst  6 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag vet inte om detta är rätt forum för denna fråga men gör ett försök.

Jag har ett furubord som i dagsläget är vaxat med hårdvaxolja. Jag skulle vilja behandla det på lämpligt sätt för att ljusa upp det (det är väldigt furu-rött i dagsläget). Min idé just nu är att slipa och olja med vitpigmenterad linolja. Tror ni det kan funka eller behöver man behandla bordet på något ytterligare sätt för snyggt slutresultat?

2. Ola C
    Medlem · Nivå 21
  3. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset! Det enda jag funderar på med hårdvaxolja är om man riskerar att bordet blir väldigt blankt? Men man kanske kan köra lut och sedan olja? (jag vet att hårdvaxoljan gör ytan tåligare, men det är delvis den blanka vaxade ytan på bordet nu jag vill undvika)

4. Ola C
    Medlem · Nivå 21
    Både 3040 och 3041 är matta, de kommer inte bli speciellt blanka.

Men visst, lut kan följas av alla "vanliga" ytbehandlingar om du inte vill köra hårdvaxolja.

Edit. Traditionellt är såpa en vanlig behandling efter lut men du kommer ha betydligt mer underhållsjobb än med hårdvaxolja. Dock får du mer naturligt utseende utan vaxyta.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Aha då kanske det är ett alternativ ändå. Jag får ta mig en funderare. Tack för hjälpen!

6. K
    Medlem Nivå 2
    Har slipa och behandlat ett antal furubord och vill man ha "vitt" och undvika rött eller gult är det lutning och sen valfri behandling t ex vitolja som gäller. Lutet gör att träets naturliga process stannar upp som annars färgar trät vartefter tiden går. MEN varje stycke trä är unikt och du kan aldrig veta exakt hur resultatet blir om du inte målar skivan med heltäckande färg men då har du problemet med repor mm. Worst case om det blir fel är att bara slipa av igen och göra om. Och jag rekommenderar en bra maskinslip typ excenterslip i helst 200mm variant.
    Just nu kör jag med en helt obehandlad skiva i stugan som ska få både rödvinsfläckar, repor, brännmärken och hack som dekoration ;)

7. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret! Lycka till med bordet

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: