Hej,

Har en stuga som jag nu tagit beslut på att renovera. Det har inte varit kommunalt VA i stugan tidigare men det finns möjlighet för det nu.

Jag har rivit upp i väggar och golv. Även varit uppe på ”vinden” och kikat hur det ser ut där. Se bifogade bilder.

De gamla borden som är fulla i musbajs är nu slängda. hehe.

Från topp till tå:
Vinden som ni ser är trång, stugan är inte särskilt hög, ut mot väggarna där takets lutning går mot väggarna verkar det inte finnas någon luftspalt mellan isolering och mot takets råspont. Jag kommer att riva innertaket nedifrån och på så sätt göra om det. Värt att sänka ytterligare för att få mer än 100mm isolering plus luftspalt?

Ytterväggarna är plank. Det sitter en gammal aluminium liknande papp, sedan 70mm isolering som i sin tur är intäkt i likadan papp. Är det bättre att tilläggsisolera invändigt eller ska man göra det i samband med panelbyte utvändigt?
Samma där, isoleringen ligger dikt an yttervägg. Isoleringen ser inte skadad ut men är det fortfarande okej där. Hur ska jag tänka om jag fortsätter här?

Golvet ser ju likt vinden ut att ha en hel del gäster som gottar sig i värmen. Det är 120mm isolering där.
Då planen att dra in badrum i just denna del med avlopp och vatten. Något jag ska tänka på där?

Isolering fullt i bajs kasseras och ersätts med nytt.
Annars hade jag tänkt behålla det som redan står i väggarna som ser bra ut.
Mycket tacksam för all input och hjälp.

vh Ludwig.

• Renoveringsarbete pågår, isolerade väggar exponerade, rörigt golv, delvis rivet tak, fönster med utsikt, byggbråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinden med träbjälkar, isolering, råttspillning och en ficklampa. Dusty, oanvänd yta, tecken på skadedjur.
    Skapa konto
  • Takvind med träbjälkar, isolering, och en promenadväg av brädor genom utrymmet. Ljus från änden. Dustigt, ouppvärmt.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.