Hej,
Till att börja med; tack för all hjälp jag fick i mitt ämne om luftvärmepump i fritidshus.
När jag och min sambo köpte sommarstugan, där vi hittills bara hunnit rensa en del av en stor och igenväxt trädgård, var en av anledningarna till att vi köpte att det finns en förrådsbyggnad där vi tänkt att vi ska ha en verkstad.
Förrådsbyggnaden, eller rättare sagt skjulet anno 1900, är drygt 7x3x3 (BxHxD), står direkt på bar mark med bärande hörnstolpar, saknar golv, har gles ytterpanel och är indelad i tre sektioner, varav två är förråd och den tredje är inredd med golv, gipsväggar och våtrumsmatta(?) längs golv och väggar, har använts som toalett och dusch men har alltså ett enormt luftinsläpp och går inte att använda utan att arslet fryser till is under höst, vinter och tidig vår.
Vi vill alltså göra något åt förrådsbyggnaden så den går att utnyttja året runt, främst då vi saknar möjlighet till toalett i stugan. Vi behåller mer än gärna stilen, färgen, pulpettaket, osv.
- Min misstanke är att den enorma poppel som står i direkt anslutning till förrådsbyggnaden har rotsystem som gör att vi inte kommer kunna gräva och gjuta plintar. Vad är att föredra? Gjuta bottenplatta eller gräva och gjuta plintar?
- Jag har kollat igenom men blir inte klok på vad jag ska fästa väggarna i? När plattan eller bärlinan är uppe, borde vi inte då först sätta upp hörnstolpar? Finns det någon ritning som kan beskriva detta för mig?
- Jag hittar ingen bra beskrivning för vilket virke jag behöver i förhållande till väderbeständighet samt vad jag i övrigt bör tänka på (Södermanland).
- Har någon i forumet möjlighet att dela med sig av en video eller ritning som beskriver hur vi kan bygga ett stadigt pulpettak?
Tacksam för alla svar. Trevlig helg!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto