Hej bästa forumet!
Flyttade nyligen in i en funkis lägenhet där ny el är dragen fram till huset men inte in i lägenheten (3 fas tror jag). Har jag tex diskmaskin, dammsugare och kaffebryggare på samtidigt så går proppen. Ser även att elen är "fult" dragen, sladd går ovanför golvlisterna och ofta in i väggen och ut på andra sidan (från eluttag i hallen går sladd upp längst med dörren och in genom väggen på andra sidan i sovrummet).
Undrar hur omfattande arbete det är att dra om elen på ett snyggt sätt, måste man tex riva i väggarna? Försöker lista ut om det är värt "besväret" och om det är väldigt dyrt?
Tack för tips och råd!
Flyttade nyligen in i en funkis lägenhet där ny el är dragen fram till huset men inte in i lägenheten (3 fas tror jag). Har jag tex diskmaskin, dammsugare och kaffebryggare på samtidigt så går proppen. Ser även att elen är "fult" dragen, sladd går ovanför golvlisterna och ofta in i väggen och ut på andra sidan (från eluttag i hallen går sladd upp längst med dörren och in genom väggen på andra sidan i sovrummet).
Undrar hur omfattande arbete det är att dra om elen på ett snyggt sätt, måste man tex riva i väggarna? Försöker lista ut om det är värt "besväret" och om det är väldigt dyrt?
Tack för tips och råd!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vad för sorts "sladd", en bild förtäljer detta.
Protte
Protte
Hej!
Här kommer ett gäng bilder Från den rosa väggen (hall) går sladden in i sovrum 1 (grå vägg) och från vardagsrum in till sovrum 2 ( 2 sista bilderna).
Här kommer ett gäng bilder Från den rosa väggen (hall) går sladden in i sovrum 1 (grå vägg) och från vardagsrum in till sovrum 2 ( 2 sista bilderna).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det hade ju blivit bättre om man tagit ett hål nere längs golvsockeln på sista bilden och låtit den sista biten upp till uttaget gå inne i väggen. Uttaget verkar ju vara infällt om det är det som syns på nästsista bilden. Ett hempulat uttag helt klart.
Annars lär det inte vara värt mödan och pengarna att dra om det där, det blir inte mycket bättre såvida du inte tänkt börja öppna upp väggarna och dra nytt.
Annars lär det inte vara värt mödan och pengarna att dra om det där, det blir inte mycket bättre såvida du inte tänkt börja öppna upp väggarna och dra nytt.
Bild 4 ser ut som att det renoverats, och den som gjort renoveringen inte orkat klamma kabeln igen... (sen är inte dörrfodret målat, man ser spikhålen)
Sista bilden kan nog ha samma förklaring - kabeln är inte fäst på samma sätt efter renovering.
Jag skulle dock kontrollera att det finns dragavlastningar vid genomföringarna.
Ska det göras "snyggt", måste man på något sött få in 16 eller 20mm vprör i väggen, är det betong får man fräsa in dem är det gips fpr man riva bort gipset och sätta nytt.
Åtminstone en del av vp-rören ska då gå till centralen, för att du ska få fram separata matningar och avsäkringar till dina stora förbrukare.
Det finns mycket att tänka på.
Sista bilden kan nog ha samma förklaring - kabeln är inte fäst på samma sätt efter renovering.
Jag skulle dock kontrollera att det finns dragavlastningar vid genomföringarna.
Ska det göras "snyggt", måste man på något sött få in 16 eller 20mm vprör i väggen, är det betong får man fräsa in dem är det gips fpr man riva bort gipset och sätta nytt.
Åtminstone en del av vp-rören ska då gå till centralen, för att du ska få fram separata matningar och avsäkringar till dina stora förbrukare.
Det finns mycket att tänka på.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om man börjar med kapacitetsfrågan. Gissar att du nu har enfasmatning av lägenheten. Vanligt med 25A huvudsäkring (sitter vid din elmätare) och 20A säkring till spisen. Vilken säkring är det som löser ut? Om lägenheten har eller har haft gasspis så är elmatningen ofta klenare än 25A.
Du behöver ta reda på hur mycket matning du har idag. Det kanske bara behöver fördelas om mellan säkringar i lägenheten.
sedan gäller det att undersöka om du kan få mer matning, och i så fall hur omfattande det blir med ny kabel till lägenheten.
Du behöver ta reda på hur mycket matning du har idag. Det kanske bara behöver fördelas om mellan säkringar i lägenheten.
sedan gäller det att undersöka om du kan få mer matning, och i så fall hur omfattande det blir med ny kabel till lägenheten.
Görså, men se till att fästa kabeln med klammer, just nu är den ju lös. Sätt dem med 20-25 cm mellanrum närmare vid böjarna, de ska sitta fast, så se till att spiken går in i en regel eller list/karm. Risken med att inte göra det är att man kan fastna och slita loss hela kabeln.F Faba skrev:
Gasspis gör det lättare (var rädd om den) en vanlig spis/häll har en maxförbrukning som är svår för säkringarna i en normal lägenhet med 230V 1fas...
Köp en ny dammsugare
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Vilken propp är det som löser ut? Är det en huvudsäkring som släcker hela lägenheten, eller bara en gruppsäkring. Det kan vara så att du bara behöver låta sektionera om lite så inte allt går på en säkring.
Klicka här för att svara
