D
RiR = Rör i Rör?

Även om jag drar i väggarna, vilket jag i vart fall hade tänkt för duschen så måste jag ha någon genomföring bär jag kommer ner till bjälklaget.

Får väl ta och läsa lite instruktioner till de olika fabrikaten.

Ja, rör i rör. De fästs upp med klammer och har speciella fixturer där de skall ut.

För att ta sig genom trossbotten har jag aldrig sett någon dedikerad genomföring. Bara att borra hål och dra genom rören. Om man vill kan man täta med någon mjukfog.

D
Man skulle ju vilja ”låsa” rören på något sätt...

Ja till skyddsrören finns låsbleck att sätta vid genomgångar. Avloppsrören är så styva att man Inte behöver fixera dem just invid hålet.

D
Går det ens att dra avloppsrör i väggen om regeln är 70mm?

50 mm avloppsrör går bra i 70-reglad vägg.

Om det kniper så har Harald Nyborg 40 mm avloppssrör. Räcker bra till handfat. I Sverige är det kanske inte rekommenderat men i Danmark helt OK.

Så här ser det ut hos oss. 50mm avlopp och 70 reglar.
Installation av 50 mm avloppsrör och fästen på vägg med 70 mm reglar, samt sopset i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
D
Riktigt snyggt!

Avloppsröret är det någon vinkel på det eller går det ut 90 grader från väggen. Blir det inte risk för läckage då?

D Derbyboy skrev:
Riktigt snyggt!

Avloppsröret är det någon vinkel på det eller går det ut 90 grader från väggen. Blir det inte risk för läckage då?
Tänker du på lutning/fall? Det är en 88 graders böj så fallet blir rätt.

D
Precis det jag tänkte på. Förstår nu att ditt rör pekar lätt uppåt. Perfekt ju!

• Gilla
JSE
  • Laddar…
D
Förstår att du har dubbelhandfat 4st slangar, men vad ska du göra med de andra två?

D Derbyboy skrev:
Förstår att du har dubbelhandfat 4st slangar, men vad ska du göra med de andra två?
D Derbyboy skrev:
Det är 3st kall och 3st varm. En uppsättning är matning, en till duschen och en till badkaret. Istället för att bygga in ett fördelarskåp så sitter det en vatette fördelare med avstängare utanpåliggande. På den sitter även matningen till handfatet. Allt sitter alltså bakom lådorna i kommoden.

Vattenrör och flexibla anslutningar bakom badrumskommod med utanpåliggande vatette fördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Ok men då drar du en del utanpåliggande alltså?

Ska varm sitta till höger eller vänster om man står rakt framför en blandare?

Jag tänker då främst tex en duschblandare där man inte förlänger med soft pex för då är det ju bara korsa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.