2 161 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Renovera badrum Älvsbyhus
Hej
Jag har köpt ett älvsbyhus som är byggt 2003.
Jag vill i detta renovera badrummet, idag sitter det våtrums mattta och tapet i rummet.
Vi har tänkt att sätta kakel och klinker.
Frågan är hur mycket måste vi riva iom de nya reglerna med krav på våtrumsgips?
Det känns minst sagt surt om man behöver riva ut golvet och väggarna då bland annat elburen golvvärme + all eldragning blir förstört.
/Johan
Jag har köpt ett älvsbyhus som är byggt 2003.
Jag vill i detta renovera badrummet, idag sitter det våtrums mattta och tapet i rummet.
Vi har tänkt att sätta kakel och klinker.
Frågan är hur mycket måste vi riva iom de nya reglerna med krav på våtrumsgips?
Det känns minst sagt surt om man behöver riva ut golvet och väggarna då bland annat elburen golvvärme + all eldragning blir förstört.
/Johan
Väggarna behöver ni riva ner till reglarna och sätta nya skivor, på golvet räcker det antagligen med att riva bort mattan och limmet. Eventuellt har hustillverkaren lagt golvgips på golvspånet innan flytspackling, och då ska egentligen detta rivas bort också om man vill följa BBV.
Det finns våtrumsmattor som av leverantören är godkända för plattsättning. Ta reda på om det är sådana ni har.
Skillnaden om man sätter plattor på en matta är dels att fixet kan angipa mjukgöraren i mattan, dels att mattan kommer utsättas för väta precis hela tiden utan chans att torka upp emellan. Det ställer högre krav på mattan.
Skillnaden om man sätter plattor på en matta är dels att fixet kan angipa mjukgöraren i mattan, dels att mattan kommer utsättas för väta precis hela tiden utan chans att torka upp emellan. Det ställer högre krav på mattan.
Klicka här för att svara