4 768 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Renovera Badrum 3-4m2
Hejsan.
Har ett badrum som skulle behöva renoveras. Ligger helt okej stengolv som vi tänkt ha kvar.
Sitter dock en hiskelig våtrumstapet på väggen med oranga och bruna blommor på.
Detta har vi tänkt byta ut till kakel istället.
Sen har vi en såndär gammal goding-kran som man drar till/från handfatet till badkaret, en delad sådan alltså.
Skulle vilja ha en blandare till handfatet, och en till den framtida duschen.
Vad tror folket att det kan gå på?
Alltså, kakel till väggarna och delade blandare.
Tacksam för svar!
Har ett badrum som skulle behöva renoveras. Ligger helt okej stengolv som vi tänkt ha kvar.
Sitter dock en hiskelig våtrumstapet på väggen med oranga och bruna blommor på.
Detta har vi tänkt byta ut till kakel istället.
Sen har vi en såndär gammal goding-kran som man drar till/från handfatet till badkaret, en delad sådan alltså.
Skulle vilja ha en blandare till handfatet, och en till den framtida duschen.
Vad tror folket att det kan gå på?
Alltså, kakel till väggarna och delade blandare.
Tacksam för svar!
Kakelpriser ser du bäst i affärerna eller genom att surfa runt lite på nätet, men säg från 49 kr/m² och uppåt. Blandare kan du också titta på på nätet t.ex. http://www.megabad.com/ Beror ju helt på vad ni vill ha.
Jag skulle nog råda er att ta in offerter från 3-4 firmor, för ni kommer att bli tvugna att göra om hela rummet. Det går inte att bara byta väggarna. Blandaren kan gå att byta, men det förutsätter att det är utanpåliggande rör.
Jag skulle nog råda er att ta in offerter från 3-4 firmor, för ni kommer att bli tvugna att göra om hela rummet. Det går inte att bara byta väggarna. Blandaren kan gå att byta, men det förutsätter att det är utanpåliggande rör.
Ni kan inte behålla stengolvet och sätta plattor bara på väggarna. Då klarar man inte tätskiktsanslutningen i golv/-väggvinkeln. Allt måste rivas ut och göras om. Räkna med någonstans 70-110 000:- beroende på omständigheterna.
För 4m2? Jag håller på med just 4m2 och material har gått på runt 25-30 kkr, och då har jag fibo trespo på väggarna som kostar ca 360kr/kvm. Iaf i min trakt kostar med inte mer än kanske 30kkr till för en hantverkare för den ytan.jon_h skrev:
Ditt exempel blir alltså 55-60 000. Med de mycket högre krav som ställs på underlaget med keramik, och kostnaderna för det material som då krävs, samt de extra timmar som behövs för att montera allt detta jämfört med Fibo-Tresbon så tycker jag nog inte att det är så konstigt. Dessutom har vi ju inte en aning om hur mycket underarbete som behövs i det här fallet, det kanske behöver spacklas eller putsas en massa, reglas upp en massa extra och så vidare. Tio timmar hantverkare till är ju i alla fall 4-5000 kronor direkt.
Klicka här för att svara