Vi har köpt ett 70-talshus som vi ska renovera. När vi pratar med elektrikern så rekomenderar han att vi ska dra om hela elen, nytt skåp, jord överalt och en massa andra grejer som jag inte ens förstår hälften av. Just det här med elen är så svårt. Vad är viktigt? Vad ska man sträva efter vid en renovering? Jag inser ju att vi inte köpt ett nytt hus. Ni som renoverat 70-talshus, hur har ni gjort med elbiten? Alla, jag menar alla, tips, råd, synpunkter är verkligen välkomna nu.

Den anläggningen håller nog ett par år till om det är utfört av en riktig firma. komplettera med en jordfelsbrytare och sen kan ni ju sattsa på jordade uttag om ni ändå ska renovera.

I 70-tals hus finns plastisolerade ledningar vilka kommer att fungera bra i säkert 100år framöver.

Om Ni jordar alla uttag och Installerar jordfelsbrytare så har ni säker och bra el i hela huset.
Drar i jordledare så passar man på att uppdatera de andra ledarna också så de överstämmer med dagens färger.

Sara_73 skrev:
Vi har köpt ett 70-talshus som vi ska renovera. När vi pratar med elektrikern så rekomenderar han att vi ska dra om hela elen, nytt skåp, jord överalt och en massa andra grejer som jag inte ens förstår hälften av. Just det här med elen är så svårt. Vad är viktigt? Vad ska man sträva efter vid en renovering? Jag inser ju att vi inte köpt ett nytt hus. Ni som renoverat 70-talshus, hur har ni gjort med elbiten? Alla, jag menar alla, tips, råd, synpunkter är verkligen välkomna nu.
Att elektrikern vill byta ut rubbet, kan ju bero på att han tjänar en del pengar på detta.

Om jag vore i ditt läge skulle jag prioritera annat. Men en jordfelsbrytare är nog bra.

Och: Om det finns vägguttag av den gamla "platta" typen, så tycker jag verkligen att dessa ska bytas ut mot barnsäkra. Observera att "platta" vägguttag kan vara livsfarliga för barn, ÄVEN om dessa har petskydd.

När på 70-talet är huset byggt?

Har du någon bild som visar vilka uttag som avses?
Själv har jag bara 3st petskyddade i hela kåken...

Se över installationen så att inget är uppenbart fel, trasigt eller hempulat, komplettera gärna med jordfelsbrytare vilket går alldeles utmärkt utan att byta hela centralen, automater är inte automatiskt bättre. Kablar i väggar osv håller, som någon redan har sagt, länge till, vi pratar decennier.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.