20 376 läst ·
14 svar
20k läst
14 svar
Rening av gråvatten?
Hej! Compostera (www.kompostera.se) sålde (försökte sälja?) dom en tid, men har nu slutat. Jag har själv tittat på denna lösning och konstaterat att priset (c:a 12000
är rätt högt för en hink med kutter- och sågspån...
Idén tror jag dock på, och tänker därför konstruera en egen mostsvarande lösning. Systemet består ju som sagt helt enkelt av en "filterpåse" med kutterspån och sågspån blandat, som gråvattnet filtreras genom. Det finns fosforavskiljare som tillval, men om man inte tänker låta urin passera systemet så lär väl det inte behövas. Filterpåsen byts ett par ggr/år, och det använda innehållet komposteras.
En tunna, tex ett 250-liters plastfat med spännlock, lite rör, en säck och lite spån, så fixar du nog det själv för ett par hundringar!
/fth
Idén tror jag dock på, och tänker därför konstruera en egen mostsvarande lösning. Systemet består ju som sagt helt enkelt av en "filterpåse" med kutterspån och sågspån blandat, som gråvattnet filtreras genom. Det finns fosforavskiljare som tillval, men om man inte tänker låta urin passera systemet så lär väl det inte behövas. Filterpåsen byts ett par ggr/år, och det använda innehållet komposteras.
En tunna, tex ett 250-liters plastfat med spännlock, lite rör, en säck och lite spån, så fixar du nog det själv för ett par hundringar!
/fth
Egna lösningar kommer inte att godkännas av någon kommun eftersom de inte har några dokumenterade reningsnivåer. Det finns flera olika sätt att rena BDT-vatten, allt från så kallade biologiska reningsverk (enklare än traditionella biokemiska reningsverk) till kompaktfilterbäddar som är en mark- eller infiltrationsbädd som tar från sex kvadratmeter i anspråk.
Vilken skyddsnivå ligger fastigheten inom? Normal eller hög?
Vilken skyddsnivå ligger fastigheten inom? Normal eller hög?
Tja, jag har i alla fall fått godkänt av kommunen för en egen lösning.
Min lösning slutar iofs inte med filtreringen, det filtrerade gråvattnet kommer sedan att bevattna slutna planteringar med mätbrunnar (i vinterträdgård under vintern) innan vattnet tillåts passera ut i marken. Kommunen var tvärtom mycket välvilligt inställda och intresserade av min lösning.
/fth
Min lösning slutar iofs inte med filtreringen, det filtrerade gråvattnet kommer sedan att bevattna slutna planteringar med mätbrunnar (i vinterträdgård under vintern) innan vattnet tillåts passera ut i marken. Kommunen var tvärtom mycket välvilligt inställda och intresserade av min lösning.
/fth
Redigerat:
Det är en sjötomt så vi har hög skyddsnivå. Har dock ingen lust att betala för ett minireningsverk när det bara handlar om vatten från handfatet i köket. Har även kolla lite på denna: http://www.aquatron.se/BIO-BOX.htm
Redigerat:
Bio-boxen fungerar bra för de små mängder BDT-vatten som det handlar om. Kontrollera dock med kommunen att anläggningen inte måste följa riktvärdet på 750 liter BDT-vatten per dygn som man räknar att en normalfastighet genererar.
Får man godkänt av kommunen med egna filterlösningar har man nog haft tur, alternativt kunnat påvisa att reningsgraden är att jämföra med en traditionell infiltrationsbädd.
Får man godkänt av kommunen med egna filterlösningar har man nog haft tur, alternativt kunnat påvisa att reningsgraden är att jämföra med en traditionell infiltrationsbädd.
Vår stuga ligger vid en sjö = högsta kraven på rening, vi kör med urinseparerande toaletter med urintank (3kbm), slamavskiljare samt en förstärkt markbädd, med efterföljande stenkista, billigaste metoden !
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Hos mig (också sjötomt) fanns det bara några få alternativ. Sluten tank eller ordentlig reningsbädd (aquatron) vi fick inte göra någon "egen" variant, kommunen var väldigt bestämda på denna punkten. Vi kommer göra ett slutet avlopp för allt, blir väl några flera tömningar / år men slipper massa tjat och inspektioner i alla fall. Hoppas du hittar någon lösning. Här har du mina förslag: http://hem.jimmyjepp.se/#post2
Ang Ecomatic Willa har jag en att sälja om du är intresserad. Jag köpte den från Finland för några år sen tillsammans med innehåll och sökte och fick tillfälligt bygglov av Norrtälje kommun om jag skickar in vattenprov under 5 år. Nu har jag av andra orsaker bestämt att sälja sommarhuset innan enheten blivit nedgrävd, därför är den till salu och finns på Blidö. Hör av dig om du är intresserad. Grannen har en också och den fungerar. Kutterspånet är inte vilket som helst om jag förstår det rätt utan ska vara en särskild blandning som man funnit ut vid förädling av potatistvättning.- vänliga hälsningar Mizo
Ang Ecomatic Willa har jag en att sälja om du är intresserad. Jag köpte den från Finland för några år sen tillsammans med innehåll och sökte och fick tillfälligt bygglov av Norrtälje kommun om jag skickar in vattenprov under 5 år. Nu har jag av andra orsaker bestämt att sälja sommarhuset innan enheten blivit nedgrävd, därför är den till salu och finns på Blidö. Hör av dig om du är intresserad. Grannen har en också och den fungerar. Kutterspånet är inte vilket som helst om jag förstår det rätt utan ska vara en särskild blandning som man funnit ut vid förädling av potatistvättning.- vänliga hälsningar Mizo
Eko-Matic Willa kan vara intressant för mig.
Bra pris ochtatt Vara kommun godkänner detta filter.
Fått krav att ha sluten avloppstank (2-3 m3) för wc.
Jag ska köpa en 6 m3 så jag är helt säker.
Bdt skall gå via trekammarbrunnen till ett gråvatten filter.
Kan man gräva ner Eko-Matic Willa ute?
Är den isolerad å tål frost?
Är jätte osäker vad jag skall ha och vad som passar mig?
Redigerat:
Se nästa INLÄGG - kom inte åt redigera knappen i början så jag skrev ett nytt!Dennis Söderberg skrev:Eko-Matic Willa kan vara intressant för mig.
Redigerat:
Hann inte avsluta svaret Dennis Söderberg
Den kan grävas ner, men marken runt om bör ju isoleras mot frost uppifrån runt om.
Det finns även ett isolerpaket om den skall vara ovan mark och användas vintertid. redigerat
Allt lagerhålles numera i Sverige, Upplands Väsby.
Skickar en länk 2 videoklipp som förklarar installation:
http://www.konva-center.com/index_se.php?page=willa_asennus_se
http://www.konva-center.com/index_se.php?page=willa_se
Här hittar du återförsäljare: http://www.konva-center.com/index_se...willamyyjat_se
"" Dennis Söderberg skrev Visa original
Är jätte osäker vad jag skall ha och vad som passar mig?""
Den kan grävas ner, men marken runt om bör ju isoleras mot frost uppifrån runt om.
Det finns även ett isolerpaket om den skall vara ovan mark och användas vintertid. redigerat
Allt lagerhålles numera i Sverige, Upplands Väsby.
Skickar en länk 2 videoklipp som förklarar installation:
http://www.konva-center.com/index_se.php?page=willa_asennus_se
http://www.konva-center.com/index_se.php?page=willa_se
Här hittar du återförsäljare: http://www.konva-center.com/index_se...willamyyjat_se
"" Dennis Söderberg skrev Visa original
Är jätte osäker vad jag skall ha och vad som passar mig?""
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden