Förmodligen en väldigt simpel fråga, men den ligger lite utanför mitt kärnområde...
Jag köpte en begagnad pelarborrmaskin igår och kommer använda den för bland annat finsnickeri. Den har tidigare stått på en mekanisk verkstad och är därför grundligt marinerad i smuts och olja. Vad använder jag för att enklast och bäst rengöra den? Den ska målas om efteråt och självklart vill jag inte att trä som kommer i kontakt med den ska få fettfläckar.
Jag köpte en begagnad pelarborrmaskin igår och kommer använda den för bland annat finsnickeri. Den har tidigare stått på en mekanisk verkstad och är därför grundligt marinerad i smuts och olja. Vad använder jag för att enklast och bäst rengöra den? Den ska målas om efteråt och självklart vill jag inte att trä som kommer i kontakt med den ska få fettfläckar.
Jag hade tagit ordinärt avfetttningsmedel ( inte "miljövänligt" sådant dock),
Sedan blåst av den med högtryck eller varmvatten, och kanske gått på med lite thinner eller liknande innan målning...
Och såklart sett till att eventuellt vatten som kan ha trängt in där det inte ska vara, torkas ur.
Sedan blåst av den med högtryck eller varmvatten, och kanske gått på med lite thinner eller liknande innan målning...
Och såklart sett till att eventuellt vatten som kan ha trängt in där det inte ska vara, torkas ur.
gwyrlim: The Dungeon Guy spelar i en lite annan division än mig, men det där med rostborttagning med elektrolys var en intressant idé... Googlade lite och fann att också citronsyra kan användas för rostborttagning. Nån som själv har provat nån sån kemisk och miljövänlig rostborttagning som resulterar i stålblank yta och kan bidra med praktiska råd och tips?
Just citronsyra var uppe för ett tag sedan: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106898-fa-bort-ytlig-rost.htmlFemTummar skrev:gwyrlim: The Dungeon Guy spelar i en lite annan division än mig, men det där med rostborttagning med elektrolys var en intressant idé... Googlade lite och fann att också citronsyra kan användas för rostborttagning. Nån som själv har provat nån sån kemisk och miljövänlig rostborttagning som resulterar i stålblank yta och kan bidra med praktiska råd och tips?
Lite mer tankar kring rostborttagning (bla elektrolys): http://www.byggahus.se/forum/verkty...saettet-att-snygga-till-gamla-staemjaern.html
Bara vad jag minns på rak arm, det finns säkert mer att gräva fram...
För fett och smuts skulle jag köra med Turtles avfettning (petroliumbaserad) i gelform som heter pre-wash.Den har fördelen att den kan läggas på och låta den ligga på ett tag till smutsen löser upp sig.Den dunstar alltså inte.Har gjort detta på gamla skitiga motorer och det funkar jättebra.Du kan även använda en vanlig alkalisk avfettning (vattenspädbar) men kvaliten skiftar på dessa medel så det är ganska krångligt att få tag i det rätta medlet.Men det finns de som funkar hur bra som helst.Ang rost så funkar citronsyra,men man får nog finna sig i att det blir en matt yta.Misstänker att det etsar ytan, Matt blir det iallafall.Kanske läge att testa swinto? blir ju inte helmatt.Köpte förresten en rengörningsspray på Lidl för ett tag sedan.W5 power cleaner (rosa sprayflaska) heter den.Löste rost hur bra som helst.Men nu hittar jag inte den när jag hade tänkt att köpa på mig ett gäng sådana flaskor. Men som sagt jag tror du får ett bra resultat med Turtles pre-wash och sedan svinto på rosten.Men glöm inte att behandla stålytan med wd 40 eller ngt liknade så det inte börjar rosta direkt. / Mats
Produkter som diskuteras: "wd 40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Diesel löser det mesta, pensla på och torka av. Oljor och fetter går oftast bra att torka av. Behövs en hög med trasor bara... Högtryckstvätt är inget alternativ, pressar bara in en massa vatten där det inte skall finnas vatten.
Tänkte visa resultatet av ett första experiment med citronsyra. Bilden visar tre skruvar, den första obehandlad, den i mitten har badat i en blandning motsvarande 40 g citronsyra per liter vatten över natten och den tredje har i tillägg fått några svep med svinto för att få bort den svartgrå beläggningen som bildades.
Några kommentarer:
Citronsyra har tidigare inte haft någon strykande åtgång i vårt hushåll -- den påse jag hittade hade bäst-före-datum -97. Det är möjligt att färskare varor ger bättre effekt, men det är ju inte gott att veta utifrån detta enda experiment.
Jag använde hetvatten direkt från kranen och ställde plastburken uppepå kylskåpet, i tanken att den då skulle behålla värmen bäst. Vet inte om värmen egentligen är viktig i sammanhanget.
Även om ytan efter svintobehandling ser bra ut så ser man fortfarande den mörka etsningen i alla smågroparna i metallen så helt skinande ren blir den ju inte.
När skruvarna tagits upp ur badet tog det inte många timmar innan det hade bildats ett fint lager rostfärg på dem igen, förmodligen på grund av att de fick dropptorka. De bör med andra ord ytbehandlas närmast omedelbart efteråt.
Några kommentarer:
Citronsyra har tidigare inte haft någon strykande åtgång i vårt hushåll -- den påse jag hittade hade bäst-före-datum -97. Det är möjligt att färskare varor ger bättre effekt, men det är ju inte gott att veta utifrån detta enda experiment.
Jag använde hetvatten direkt från kranen och ställde plastburken uppepå kylskåpet, i tanken att den då skulle behålla värmen bäst. Vet inte om värmen egentligen är viktig i sammanhanget.
Även om ytan efter svintobehandling ser bra ut så ser man fortfarande den mörka etsningen i alla smågroparna i metallen så helt skinande ren blir den ju inte.
När skruvarna tagits upp ur badet tog det inte många timmar innan det hade bildats ett fint lager rostfärg på dem igen, förmodligen på grund av att de fick dropptorka. De bör med andra ord ytbehandlas närmast omedelbart efteråt.
Skoj att se exprimentet
Verkar inget drag alls i den citronsyran.Eller så är det bra så det inte tar bort ytbehandlingen på skruven.Det är nog svårt att få sakerna i nyskick Speciellt när det finns porer i skruvarna.Då kanske elektrolysmetoden är en sista utväg. Lycka till! / Mats
Citronsyra + vatten brukar fungera, ju varmare vatten desto bättre effekt. Den bruna rostgeggan sitter oftast kvar utanpå detaljen, använd en mjuk borste när du sköljer så blir det rent. Ev måste man upprepa behandlingen om det är mycket rost. Jag brukar spraya på lite 5-56 på detaljerna annars rostar det fort igen. Så småningom dunstar vattnet i badet bort och det bildas kristaller, det gör ingenting. Spara på kristallerna och fyll på med hett vatten nästa gång, det kan se rejält geggigt ut och lösningen fungerar i alla fall.
OBS! Använd inte citronsyra på aluminium
OBS! Använd inte citronsyra på aluminium
Vill du ta bort lackfärg kan jag rekommendera CRC Gasket Remover. Spraya på och låt verka. Färgen bubblar upp och kan sen skrapas bort med en hård träpinne eller liknande - ett av de för metallen mer skonsamma sätten att ta bort färg. Var dock noga med att maskera eventuella lager och liknande anoljade ytor - eller kom ihåg att smörja in igen.
Reservation för hur det funkar på pulverlack!
Reservation för hur det funkar på pulverlack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
