Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag kommer att hyra en skylift för fasadmålning i sommar. Har ca 9 m till nock.
Kom på att man kanske kan komma åt taket lätt uppifrån med skyliften, och då göra rent tegelpannorna. Jag har lertegel, som på norrsidan börjat bli rätt algbevuxna, och med enstaka fläckar av tjock mossa.
På södersidan är det missfärgat under TV antennen, gissar att det beror på fåglar som sitter på antennen.
är det lämpligt att använda högtryckstvätt för rengöring, eller kan det skada pannorna? Och skall man i så fall bara spola, eller bör man spruta ut något algbortagningsmedel först?
Kom på att man kanske kan komma åt taket lätt uppifrån med skyliften, och då göra rent tegelpannorna. Jag har lertegel, som på norrsidan börjat bli rätt algbevuxna, och med enstaka fläckar av tjock mossa.
På södersidan är det missfärgat under TV antennen, gissar att det beror på fåglar som sitter på antennen.
är det lämpligt att använda högtryckstvätt för rengöring, eller kan det skada pannorna? Och skall man i så fall bara spola, eller bör man spruta ut något algbortagningsmedel först?
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Vårt tegeltak var belagt med alger, lava och kanske lite mossa och vi sprutade bara Grön fri på, så var det borta inom sådär ett halvår. Vi körde inte med högtryckstvätt. En granne vet jag plockade ner sina pannor och skrubbade rent dem, det var innan vi hade hört det där med bensenaltensid/grön fri.
Produkter som diskuteras: "Grön fri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 454 kr inkl moms
Läs mer
skrubba ALLA pannor? litet tak?Marlen Eskilsson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
OK, du bara sprutade på det? Ingen ytterligare mekanisk rengöring?Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Vi sprutade bara på det, men vi hade bara någon liten fläck mossa har jag för mig. Tydligen ska man plocka bort mossan först innan man sprutar på det. I övrigt så bara försvinner det sedan när det regnar.
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Jag ska skicka in Per i din tråd hempularen, det var han som fixade vårt tak. Han tror att det funkar om du tar bort mossan genom att stå högst upp på taket och högtrycksspruta bort den. Men ta sedan bensenaltensid/grön fri på resten, för det håller i flera år. Tar du inte det får du tillbaka mossa och alger inom kort.
Bild före vi sprutade på, 2014:
Bild från 2015:
Bild före vi sprutade på, 2014:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från 2015:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 6 696 inlägg
Jag tror inte du behöver vara rädd för att använda högtrycksprutan om du kör med den uppifrån och ner. Men om du klarar av att vänta ett halvår så är det ju skonsammare för taket att bara spraya på det där medlet.
Ska tilläggas att jag är ganska riskbenägen och gillar att testa saker.
Ska tilläggas att jag är ganska riskbenägen och gillar att testa saker.
Jag körde mitt tak med högtryck och det fungerade förträffligt. Det blev rent och efteråt så har jag sedan dess kört med någon antimossmedeln kopplat till vanliga vattenslangen och det är nu helt rent från alger och mossa. Fungerar hur bra som helst. Och från början hade jag väldigt mycket mossa och alger.
Även jag kan rekommendera Grön fri, finns även i en professionell variant som är lite drygare. Vi använde den på våra fasader, först en test på en liten area för att se hur bra det fungerade. Resutatet av testet gjorde att vi behandlade alla husen med bra resultat även om det tog lite tid innan resultatet syntes.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden